Del : SMS
Berlingske Business

Telechef begynder forfra

ag
»Jeg brænder for at skabe vækst og bygge noget op,« siger Laurits Bach Sørensen, tidligere topchef i Aastra Telecom i Danmark og ivrig iværksætter. Foto:

Laurits Bach Sørensen går fra at være CEO hos Aastra Telecom og over til iværksættervirksomheden Microshade. Den skal han hjælpe med at skabe vækst.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han brænder for at skabe vækst i iværksættervirksomheder. Laurits Bach Sørensen sprang fra topjobbet som CEO hos Aastra Telecom i Danmark. I stedet starter han nu som chef for en mindre virksomhed ved navn MicroShade, der satser stort på at trække energi ud af solens stråler, når den rammer et vindue. Laurits Bach Sørensen har haft topjob hos HP før Aastra, men ved siden af har han rådgivet iværksættere om, hvordan de skaber vækst i deres virksomhed. Det er sket gennem hans egen selvudviklede ledelsesfilosofi. Og nu skal han for første gang afprøve sine metoder ved selv at være chef for en iværksættervirksomhed. Han skal være med til at skabe en ny strategi for MicroShade. Ifølge Laurits Bach Sørensen er hans nye job en hel del mere usikkert end hans tidligere. Alligevel mener han ikke, at skiftet er så stort. Både hos HP og senere hos Aastra skulle han bygge virksomhederne op på nye markeder. »Mine kompetencer er ikke driftorienteret. Jeg kan ikke lade være med at lave noget om, og så kommer man nemt til at ødelægge noget. Jeg brænder for at skabe vækst og bygge noget op,« siger Laurits Bach Sørensen, der mener, at vejen frem for iværksætterne, når de skal skabe vækst, er at bruge nogle af de samme værktøjer som de store virksomheder, men uden at alt bureaukratiet følger med. »Når en iværksætter starter, vil vedkommende sælge til hvem som helst og er forelsket i eget produkt. De er fascineret af nuet, men hvor skal virksomheden hen og hvordan bliver den rigtige udvikling skabt? De spørgsmål er der ikke svar på,« siger Laurits Bach Sørensen. »Det er her, iværksætterne kan lære noget fra værktøjskassen med »corporate intelligence«. Den store fare er, at disse metoder bliver brugt i iværksættervirksomhederne uden omtanke. Så bliver virksomhederne tynget,« siger han.

Skal være målrettet

Da Laurits Bach Sørensen tiltrådte hos MicroShade, fik virksomheden samtidig tilført ny kapital på i alt 18 mio. kr. Den ene halvdel kom fra den hollandske grønne investeringsfond Chrysalix Set, mens den anden kom fra Vækstfonden. Laurits Bach Sørensens job hos MicroShade bliver først og fremmest at skabe en langt mere fokuseret strategi. Vinduerne fra MicroShade holder varmen fra solen ude, men lader lyset komme ind. Det gør dem ideelle at bruge i bygninger, der har mange ruder vendt mod syd. Mens det for eksempel for nordvendte vinduespartier blot er nogle dyre vinduer, påpeger Bach Sørensen. »Det gælder derfor om, at vi skal gå målrettet efter virksomheder, der kan gøre brug af vinduerne til at opnå en bedre energioptimering samtidig med, at de har fokus på arbejdsmiljøet. Der er mange nicher, hvor vi fokuseret kan sælge vores produkt, og det er dem, vi skal dyrke,« siger Laurits Bach Sørensen. Han påpeger, at mange iværksættere spreder deres strategi meget, da de tror, at det giver mere »market-power«, men Laurits Bach Sørensen mener, at virkeligheden er, at det koster meget med en bred strategi. Og man risikerer ikke at forholde sig til, hvad den perfekte kundetype er for virksomheden. »Små virksomheder har i modsætning til store den luksus, at de sælger relativt lidt, og derfor benhårdt kan prioritere kun at sælge til det perfekte kundesegment,« siger Laurits Bach Sørensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere