Del : SMS
Berlingske Business

Teknologifond drysser millioner over lille biotekprojekt

pix-Acesion Pharma
Her ses holdet bag Acesion Pharma. Fra venstre Jonas G. Diness, Bo H. Bentzen, Morten Grunnet og yderst til højre administrerende direktør Ulrik Sørensen. Foto:

Acesion Pharma kan efter at have modtaget 14 mio. kr. fra Højteknologifonden fortsætte forskningen i behandling af hjerteflimmer i endnu fire år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Højteknologifonden offentliggjorde mandag, hvilke virksomheder der skal nyde godt af de i alt 583 millioner kroner, den har stampet op af jorden. Beløbet er det højeste, fonden nogensinde har udloddet, og pengene kommer fra såvel universiteter, det private erhvervsliv og fonden selv.

En af de små virksomheder, der kommer til at nyde godt af millionregnen, er Acesion Pharma, der forsker i udviklingen af medicin mod hjerteflimmer. Det er tilstand, som op i mod 50.000 danskere årligt rammes af, og som kan føre til åndenød, besvimelser, blodpropper eller i værste tilfælde pludselig død.

acesion1

Den administrerende direktør for Acesion Pharma, Ulrik Sørensen, er selvsagt glad for, at Højteknologifonden har valgt at støtte projektet, hvis forskning finder sted i samarbejde med Københavns Universitet.

»Indtil videre har vi haft finansiering tre år frem. Det her lægger et år i enden af det. Så vores levetid ser bedre ud - men det betyder også, vi kan øge vores aktiviteter,« siger han.

Acesion Pharma har rødder i et forskningsprojekt, der blev overtaget af forskere fra det snart lukkede biotekselskab Neurosearch. Med midler fra Novo Seed og Seed Capital blev projektet købt ud af Neurosearch og siden 2011 har det altså fortsat forskningen på egen hånd.

I sommer kunne Acesion Pharma meddele, at det havde modtaget 28 millioner kroner i støtte over tre år fra Wellcome Trust, der er en britisk fond. De nye 14 millioner kroner fra Højteknologifonden betyder, at Acesion Pharma nu kan brede sin forskning mere ud. Forskerholdet får altså mulighed for at angribe andre vinkler og ikke bare holde sig snævert til ét spor.

Acesion2

»De penge, vi har fået fra Wellcome Trust, er til at arbejde med ét biologisk target - og det program er allerede på skinner. Med Højteknologifondens penge kan vi være mere eksplorative og arbejde med mulige backupprogrammer. Det er samme sygdom, det drejer sig om, men vi kan nu forsøge at ramme nogle andre proteiner,« siger Ulrik Sørensen og tilføjer:

»Det betyder, vi også kan også begynde at fokusere på kronisk behandling.«

Højteknologifonden har valgt i år at støtte 23 projekter, der alle har det fællestræk, at de bygger på ny forskning eller produktudvikling. Fonden har eksisteret i otte år, og at der er tale om et rekordhøjt uddelingsbeløb tolker Højteknologifondens direktør Carsten Orth Gaarn-Larsen som et tegn på, at der atter er ved at komme lidt damp under virksomhedskedlerne.

»Det er positivt, at vi nu ser rigtigt mange mindre virksomheder, der ønsker at investere i mere langsigtet forskning. I de nye projekter har to ud af tre virksomheder under 50 ansatte. Det kan være et tegn på, at det lysner for vækstlaget i dansk erhvervsliv,« siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Fonden har besøgt rigtig mange virksomheder for at diskutere, hvilke teknologiske muligheder de ser for deres fremtid. Vi har brug for, at flere danske virksomheder tænker langsigtet og skaber danske eksportsucceser.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere