Del : SMS
Berlingske Business

Teenagere er frygtløse iværksættere

Unge iværksætter
Meebox, der laver webhosting, er startet i 2010 af Patrick Theander (tv) og Anders Eiler (th) . Foto:

Unge iværksættere lader sig ikke standse af risici eller reguleringer. De kaster sig ud i det. Og den mentalitet kan den ældre generation lære af, mener eksperter og iværksættere.

Artiklen fortsætter under annoncen

De netværker på sociale medier, har pressekit på hjemmesiden og har ingen forpligtelser i form af dyre huse, tidskrævende børn og koner, der siger nej. De helt unge teenageentreprenører har lidt at miste og alt at vinde, og der bliver flere af dem, viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

»Det bedste ved at være ung er, at man ikke holder sig tilbage. Hvis man har en idé, springer man bare ud i det uden at tænke så meget på regler og detaljer. Man gør det sgu bare. Sådan er det i hvert fald for mig,« siger Mathias Jensen, der startede sin første virksomhed i 9. klasse. I dag er han 17 år og direktør for blandt andet dindeal.dk og et nyt internationalt datingsite.

03BUSMeebox.jpg

Det gå-på-mod mener formanden for Dansk Iværksætterforening, Christian Walther, den ældre generation kan lære noget af.

»Verden er blevet et spontant sted. Hvis du får en idé, skal du ikke gå og gumle på den. Hvis du træffer en beslutning, skal du rejse dig op ét sekund efter og gøre noget ved det. Det er noget, man bliver dårligere til med alderen, men det gør de unge, og det kan vi, der er lidt ældre, lære noget af,« siger han.

Teenagesuccesen og serieiværksætteren Casper Blom er enig. Han startede sin første virksomhed som 12-årig, og i dag omsætter hans forretninger for mere end 20 millioner kroner. Han er netop taget ud på sin årlige iværksættertur, hvor han besøger ungdomsuddannelser landet over og opmuntrer unge entreprenørspirer til at kaste sig ud i det.

»Det er som om, de ser flere begrænsninger, jo ældre de bliver. Bare når jeg kommer ud på CBS, ser de begrænsninger i stedet for muligheder. På ungdomsuddannelserne er der flere, der tør drømme,« siger han og fortsætter:

»Selvfølgelig er der en risiko, men når du er 18, bor hjemme hos mor og får en SU hver måned, hvad er så det værste, der kan ske? Hvis du kaster 10.000 kroner i at starte en virksomhed, risikerer du at miste de penge, men værre er det ikke. Det er, når du er 28 og har realkreditlån, og kæreste og står over for at skulle have børn, at det begynder at blive farligt.«

Risikoaverse danskere

Ifølge Erhvervsstyrelsens iværksætterundersøgelse foretrækker størstedelen af danskerne at være lønmodtagere, og den tendens er blevet endnu mere tydelig i forbindelse med finanskrisen. Internationale undersøgelser viser ligeledes, at en relativt stor andel af danskerne afholder sig fra at starte en virksomhed, fordi de er bange for at gå konkurs.

Kåre Moberg, der forsker i iværksætteri i uddannelsessystemet og netop har afsluttet sin erhvervs-ph.d. på Copenhagen Business School og Fonden for Entreprenørskab, mener, at man kunne fremme iværksætterkulturen, hvis man lærte de unge at forholde sig til og håndtere usikkerhed på en mere rationel måde.

»Der er mange, som har et forkert billede af iværksætteri. De tror måske, det koster mange penge, at man skal have en masse viden om finansiering, eller at hvis det går galt, er det ikke bare pinligt, men også noget der forfølger dig resten af livet,« siger han og fortsætter: »Men de unge investerer typisk ikke ret meget, så hvis det mislykkes, er det bare projektet, der fejler – ikke dig, du har bare fået noget erfaring.«

Naive teenagere

Selv om Christian Walther fra Dansk Iværksætterforening har stor respekt for de helt unge entreprenører, mener han, at de i en eller anden grad skal af med de lyserøde briller og sikre, at de har noget at falde tilbage på.

»De er meget naive. På godt og ondt. Der er nogle ting ved den naivitet, der er rigtig godt, for de kaster sig bare ud i det. De ved ikke, hvad der ligger og lurer nede i voldgraven, de svømmer bare over, og så kan det være, det går godt. Men vi voksne ved godt, hvad voldgraven er fuld af,« siger han og fortsætter:

»Det er jo ikke sikkert, det går så let. Det kan godt være, du starter med 5.000-10.000 kroner, men det kan altså lynhurtigt udvikle sig, hvis du er dygtig. Og så stiger risikoen helt vildt. Risiko og afkast følges ad, for jo flere kunder og jo større ordrer, du har, desto mere galt kan det gå. Og det kan man ikke overskue konsekvenserne af, når man kun er 15 år.«

Den unge iværksætter Casper Blom er helt uenig. Han bryder sig ikke om tanken om at falde tilbage på noget. Han vil hellere snuble fremad.

»Jeg har aldrig nogensinde hørt om unge under 18 år, der er kommet økonomisk galt afsted ved at starte virksomhed. Tværtimod har jeg hørt rigtig mange, der har fortrudt, at de ikke kom i gang noget før i stedet for at spilde tid på noget, de egentlig ikke havde lyst til. Så min konklusion er, at jeg er meget uenig. Kom i gang så tidligt som muligt.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere