Del : SMS
Berlingske Business

Succeshistorier får iværksætterspirer til at gro

11BUSPix-Casper-Blom.jpg
21-årige Casper Blom er indehaver af virksomhederne Billigegolfbolde.dk, Dealfigther.dk og Drinkster.dk. Han har desuden været ejer af en stribe andre virksomheder, som han har solgt. Nu tager han rundt på skoler for at inspirere andre unge til iværksætteri. Foto: Bo Amstrup

21-årige Casper Blom står for tiden to gange om dagen og råber »just fucking do it« til studerende på landets ungdomsuddannelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

33 skoler fordelt på 26 byer får i disse dage besøg af serieiværksætteren Casper Blom. Hans turné bringer ham fra Bornholm til Holstebro, hvor han holder oplæg for iværksætterspirer på blandt andet gymnasier og tekniske skoler. Den 21-årige Casper Blom forsøger at virkeliggøre det, som mange blot taler om. Fra flere sider bliver der jævnligt peget på, at Danmark skal blive langt bedre til at så iværksætterfrøet i de unges hoveder. De unge skal lære, at det sagtens kan lade sig gøre at realisere en drøm om at gøre en idé til business.

02BUSPix-Spotify.jpg

Efterhånden er det ikke et særsyn, at iværksætteri bliver nævnt i undervisningen på ungdomsuddannelserne. Men Casper Blom peger på, at de unge ofte har brug for endnu et puf. Det vil han gerne være med til at give dem.

»Det her med iværksætteri på skoleskemaet har fanget mig, siden jeg selv gik i skole. Der er sindssygt mange, der gerne vil starte forretning, men de mangler det her spark bagi. At der er nogen, der fortæller dem, at det godt kan lade sig gøre, og hvilken retning, de skal løbe i,« siger Casper Blom.

Den 21-årige direktør, der etablerede sit første firma som 12-årig og i dag omsætter for mere end 20 millioner kroner om året, kørte sidste år landet tyndt i en campingvogn på den første iværksættertur. Efterfølgende blev han så overvældet af positive tilbagemeldinger fra unge, der var blevet inspireret til at kaste sig ud i livet som virksomhedsejer, at han valgte at gøre det igen – og det efter non profit-konceptet.

I øjenhøjde

Ifølge Peter Kofler, sekretariatschef i erhvervsportalen Ivækst, der er en af de sponsorer, der gør det muligt at få Iværksætterturen ud på skolerne, er det netop Casper Bloms person, der for alvor rykker ved noget hos de unge.

»Nu har vi set Richard Branson for nylig, og han er jo den ultimative rockstjerne. Iværksætternes Rolling Stones. Men jeg tror ikke, der er ret mange unge, der bliver inspireret til at ville være ligesom ham. Jeg tror, der er langt flere, der kan se sig selv blive ligesom Casper Blom,« siger Peter Kofler og tilføjer:

»Han bygger en meget direkte bro, de unge kan gå ud på.«

Også Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab, der beskæftiger sig med iværksætteri i uddannelsessystemet, mener, det er vigtigt, at de unge kan spejle sig i forbilleder.

pix-morten lund

»Det kan i virkeligheden have en negativ effekt, hvis de møder en, de ikke føler, de relaterer til. Så risikerer man, at de tænker, at »det kan jeg ikke«. Når de studerende derimod møder iværksættere, der er lige så gamle som dem selv, og som har stået samme sted, kommer det for alvor tæt på,« siger han.

Lokale succeshistorier

På Iværksætterturen har Casper Blom allie-ret sig med en række unge, lokale iværksættere. De er med ude på skolerne, fordi det kan hjælpe de studerende til at se, at man godt kan lykkes som ung entreprenør, men også fordi de har brug for succeshistorierne.

»Disse forbilleder betyder alt for, at man kommer i gang som iværksætter; det er jeg helt sikker på. I aviserne og på TV ser man primært de mange konkurser, men næsten ikke nogen succeser. Vi skal tale mere om succes,« siger Casper Blom.

Og der skal ikke bare tales. Der skal råbes. Casper Blom vil vække de unge – og give deres selvtillid et skub i den rigtige retning.

65345

»De skal have succesoplevelser. De skal stå med en følelse af, at alt kan lade sig gøre. Det handler bare om at gøre det. Jeg plejer at stå og råbe »just fucking do it« ude på skolerne, for jeg kan se, at rigtig mange går med drømmen og har en idé, de går og bokser med,« siger han og tilføjer:

»Der er mange, der går med tankerne, at det kan jeg nok ikke, det er jeg ikke dygtig nok til, eller der skal man være ældre. Det er de ting, jeg gerne vil have brudt ned og sige, at du kan altså sagtens, bare hop ud i det,« lyder det fra Casper Blom.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere