Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Succesfuldt dansk softwarefirma slår rødder i USA

Camilla Ley Valentin
Camilla Ley Valentin er forretningsdirektør og medstifter af virksomheden Queue-it, der laver online køsystemer til webshops. Virksomheden udvider nu til USA. Foto:

Den danske iværksættervirksomhed Queue-it, der skaber køsystemer til travle websites, vil udvide til USA med et nyt datterselskab. Samtidig fortsætter virksomheden kampen mod ulovlige onlinerobotter og billetsnyd.

Det danske succesfulde softwarefirma Queue-it har siden 2010 sørget for god ro og orden på webshops og billethjemmesider med et digitalt køsystem, der sørger for, at hjemmesider ikke bryder samme, når presset ved et billetsalg er størst.

I Danmark kender vi bedst systemet fra Skats hjemmeside, når hundredetusinde danskere hvert år tjekker årsopgørelser og bliver placeret som nummer 10.000 i køen med et estimeret tidspunkt på, hvornår der bliver adgang til loginsiden.

29BUSPIX-CHRISTOPHER-HEILMA.jpg

Firmaet er stiftet af Camilla Ley Valentin, Martin Pronk og Niels Henrik Sodemann, og det er siden begyndelsen gået hurtigt for de danske iværksættere. I dag er Queue-it den dominerende løsning på markedet for digitale køsystemer og opererer i over 30 lande globalt. I travle perioder benytter mere end 1,5 milliarder personer køsystemet.

Nu vil det danske softwarefirma slå rødder i USA med et nyt datterselskab i byen Minneapolis. Over en tredjedel af den samlede forretning foregår nemlig allerede i USA, og derfor er der behov for at være fysisk til stede i landet.

»Vi leverer et system, der kræver, at vi får hjulpet kunderne i gang, og derfor er det hensigtsmæssigt, at vi er der fysisk og bor i samme tidszone. Vi har også en drøm om at få væsentligt flere kunder i USA, og vi tror på, at nærheden til kunderne kan hjælpe os på vej med det,« lyder det fra Niels Henrik Sodemann, der er administrerende direktør og medstifter af Queue-it.

06BUSJakob-Joenck-131949.jpg

Dermed håber virksomheden på at udvide en kundeliste, der allerede tæller blandt andet virksomheder som Microsoft, Tickets.com, koncerthuset Carneigie Hall, New York Philharmonic, Royal Opera House i London samt mobilselskaberne Orange UK og China Mobile Hong Kong.

Forretningsdirektør og medstifter Camilla Ley Valentin tilføjer, at der er interessante muligheder i USA, da det amerikanske marked i langt højere grad slår sig op på kampagner på diverse webshops. For eksempel er det populært at producere begrænset omfang af bestemte sko eller andet tøj, som kunderne stimer sammen i lange køer for at få fat i. Med Queue-it vil køkulturen på amerikanske webshops i sådanne situationer vil blive optimeret, fortæller hun.

Til kamp mod kriminelle billethajer

Det bliver den nuværende underdirektør for marketing, Phil Hanson, der skal bestyre det amerikanske selskab, som vil gå under navnet Queue-it Inc. Han er amerikaner og selv fra Minneapolis, og det mener han at kunne benytte positivt.

»Jeg er selv fra Minneapolis, hvilket betyder at jeg har et omfattende professionelt og personligt netværk at tage udgangspunkt i, når vi skal skabe forretning,« siger den kommende bestyrer i USA.

Mette Lykke

I starten af året kunne Berlingske Business fortælle, at Queue-it havde fået en millionindsprøjtning på 2.623.000 kr. fra Innobooster, der er en del af Innovationsfondens ordning rettet mod mindre danske vækstvirksomheder.

Kapitalen skulle bruges til at forbedre bekæmpelse af billetsnyd, da der for virksomheden er en stor trussel fra onlinerobotter, der forsøger at støvsuge alle billetterne, inden almindelige fans når at komme til fadet. Billetterne kan efterfølgende sælges videre til højere priser.

Nu er virksomheden kommet to tredjedele af arbejdet med bekæmpelse af billethajer, og en af løsningerne er allerede foldet ud i nogle af kundernes it-systemer, fortæller Niels Henrik Sodemann.

Løsningen går ud på, at folk, der ønsker at købe en billet via en hjemmeside, skal oprette en bruger, hvor kreditoplysninger skal skrives ind, før det er muligt at få adgang til køsystemet. Det vil begrænse antallet for, hvor mange billetter, der kan købes på én gang.

Mandag

I samme omgang skal brugerne gå ind på webshoppen eller billethjemmesiden før salget starter og oplyse, at de ønsker at komme i kø til salget. Derefter vil der blive trukket lod om unikke numre i køen, og når salget begynder, vil nummeret blive sendt til personerne. Det vil gøre det mindre attraktivt for robotter at operere på hjemmesiderne, da de højest sandsynligt ikke vil komme forrest i køerne.

Selvom Queue-it ekspanderer til USA, vil de stadig holde fast i hjemstavnen i Ballerup.

»Vi er stålsatte på, at vores tekniske udvikling fortsat skal ske i Danmark, fordi vi er en dansk virksomhed. I fremtiden vil vores danske team forhåbentligt vokse, og så vil vi bruge det amerikanske selskab til at få et solidt greb om det amerikanske marked. Men vi vil fortsætte væksten i Danmark og derfor også være med til at skabe en bedre fremtid for Danmark,« siger Niels Henrik Sodemann.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen