Del : SMS
Berlingske Business

Streaming-komet sigter efter stjernerne

18BUSVaekst-Xstream.jpg
Frank Thorup, chef for IT-firmaet Xstream.

Kapitalfonden Capidea køber sig til aktiemajoriteten i Xstream. De nye muskler skal bruges til at sende den danske virksomhed i den globale top fem – og det i et marked, der lige nu eksploderer.

Artiklen fortsætter under annoncen

På få år er streaming af video over internettet blevet stort – meget stort. En af de virksomheder, som behersker den bagvedliggende teknologi, er danske Xstream, der nu kaster sig ud i en storstilet international satsning.

Målsætningen er at være blandt de fem største globale spillere inden for de avancerede streaming-løsninger allerede næste år. På sigt er ambitionen endda endnu højere. For at komme tættere på sit mål har stifter og direktør i Xstream Frank Thorup valgt at sælge aktiemajoriteten i selskabet til kapitalfonden Capidea og erhvervsmanden Lars Torpe Christoffersen.

»Vi har været i kraftig vækst de seneste år, fået opmærksomhed ved at vinde priser og mener reelt, at vi har et stort potentiale. Spørgsmålet var så, hvordan vi fik styrket virksomheden og kom videre herfra. Vi begyndte herefter at lede efter investorer og mødte i den forbindelse Capidea,« siger Frank Thorup om handlen, som ingen af parterne dog ønsker at sætte et præcist beløb på.

Xstream2

Xstream er ingen vårhare. Virksomheden har 14 år på bagen og leverede i 2001 sit første streaming-system til TV3. Herefter blev kundeporteføljen stille og roligt udvidet med forskellige medier. Allerede ved årtusindeskiftet var ideer som video-on-demand i spil, men teknologi og manglende båndbredde var faktorer, der sænkede udviklingen.

For omtrent fem år siden begyndte udviklingen dog at gå stærkt. Fænomener som amerikanske Netflix dukkede op og cementerede, at der var potentiale i video-streaming. Samtidig begyndte nogle af program- og filmproducenterne at ændre adfærd. Tidligere valgte de i stor stil selv at udvikle systemer til streaming, men i takt med at funktionaliteten og teknikken blev mere kompliceret, begyndte de at vælge at købe systemerne udefra.

Det har åbnet en dør for virksomheder som Xstream, der netop står klar med et system, som kan håndtere store datamængder, tusinder af seere og samtidig lægge en fungerende betalingsløsning på bordet. Den åbning har dog også gjort det klart for Xstream-stifteren, at han havde brug for mere end én slags kapital – han savnede også den »intellektuelle kapital«.

»Det har jo været 14 år på godt og ondt. Man får nok ikke altid den rigtige sparring, når man gør det på egen hånd,« siger Frank Thorup, der glæder sig over, at han nu bliver bakket op af Lars Torpe Christoffersen, som vil tage aktivt del i ekspansionen.

Xstream

Lars Torpe Christoffersen, der blandt andet har en fortid på chefgangen i telegiganten TDC, peger på, at Xstream lige nu står midt i et marked i rivende udvikling, hvor der er potentiale til at sætte sig på an stor markedsandel. Han minder om, at udviklingen går utroligt hurtigt på feltet – og peger på historien om den globale og markedsdominerende filmudlejningskæde Blockbuster, der i dag blot er en skygge af sig selv.

»For ti år siden havde ingen regnet med, at Blockbuster ville være endt der, hvor det er i dag. Virksomhederne ved, de skal med på vognen nu, og de vil gerne outsource det – i modsætning til tidligere,« siger han.

Xstream-stifteren er enig. Han peger på, at blandt andet Netflix’ raketagtige udvikling har været en øjenåbner i branchen. Den hurtige markedsændring betyder også, at der reelt kun er en mindre kreds af virksomheder, der behersker den rigtige teknologi.

»Nu går det pludselig stærkt. For halvandet år siden var det de færreste danskere, der havde hørt om Netflix,« siger Frank Thorup og tilføjer:»Der er sket et udskilningsløb. I dag er det begrænset, hvor mange vi egentlig konkurrerer imod. Måske seks-syv stykker. Tidligere har vores kunder måske gjort det selv. Nu vil de købe tjenesterne ind. Der er simpelthen sket et skifte i markedet.«Xstream er allerede til stede i Californien, som er et naturligt udgangspunkt for at ramme det amerikanske marked med sin koncentration af både teknologiselskaber og medievirksomheder. Investor Lars Torpe Christoffersens ekspertise, erfaring og netværk skal være den murbrækker, som Xstream kan bruge til at komme endnu mere ind på det nordamerikanske marked samt ekspandere til blandt andet Asien og Latinamerika.

Han peger på, at han nu vil gå målrettet ind i arbejdet med at ekspandere, og han forventer i den forbindelse, at hans erfaring på området og kontakter kan komme i spil. Og han er ikke beskeden, når det kommer til resultatforventningerne.

»Qua min erfaring kan jeg være med til at arbejde med strategien – også på det lavpraktiske plan. Jeg forventer at få fingrene helt ned i dejen,« siger han til Berlingske og tilføjer:

»Jeg vil være skuffet, hvis vi ikke er fire gange større om fem år.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere