Del : SMS
Berlingske Business

Store penge i vilde prisudsving på el

28BUShoejt-danske-commoditi.jpg
Danske Commodities har hovedkvarter i Aarhus, hvorfra der handles med el, gas og certifikater til CO2-udledning i 33 lande. Arkivfoto: Bo Amstrup

Danske Commodities vokser og præsterer rekordresultat på handel med strøm. Selskabet handler nu med energi på 33 markeder i Europa.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er dage, hvor vinden blæser så kraftigt, og solen skinner så vedvarende, at ejerne af vindmølleparker og solcelleanlæg må betale penge for at komme af med strømmen. For den kan jo ikke lagres.

Der også dage, hvor det er vindstille og overskyet. Så ryger strømprisen i vejret. Så meget, at norske elselskaber ser deres fordel i åbne for deres opdæmmede vandlagre og producere el.

29BBMentrep-henriklind-la#3.jpg

Men hvornår kan det bedst betale sig at lave strøm, hvis man er elværk og skal sætte det i drift? Og hvordan kan man som energitung virksomhed optimere sit strømforbrug og tilrettelægge sit strømkøb, så man får mest muligt ud af de store prisforskelle?

Det skal der være nogen til at finde ud af. Den stigende mængde vedvarende energi i Europa giver nemlig så store udsving i markedspriserne, at det for alvor betaler sig at handle med strøm. Vel at mærke, hvis man har masser af kunder både på producent- og forbrugersiden og evner at fordele strømmen optimalt mellem dem.

Den position er Danske Commodities i Aarhus, et dansk energihandelshus, nu ved at opnå. Selskabet håndterer strøm og gas for 550 store europæiske kunder.

Og det bliver endnu bedre for selskabet i de kommende år, fordi EU har besluttet, at andelen af vedvarende energi skal op på 20 pct.

Danske Commodities er blandt de hurtigst voksende virksomheder herhjemme. I 2013 nåede omsætningen op på 14,4 mia. kr. – en vækst på 54 pct. Driftsresultatet steg med 13 pct. til 308 mio. kr.

I fjor var selskabet nr. 47 på top 1000-listen over Danmarks største virksomheder. Med det seneste regnskab vil selskabet indtage en plads som nr. 31. Hovedaktionæren Henrik Lind, der stiftede virksomheden i 2004, rykkede allerede i 2012 ind på listen over Danmarks rigeste med en placering som nr. 63.

Vil vokse i Europa

Danske Commodities offentliggjorde sit rekordresultat torsdag. Men nok så interessant er det, at selskabet nu satser yderligere på vækst i Europa, hvor Danske Commodities i dag handler el, gas og certifikater til CO2-udledning i 33 lande. Senest har selskabet etableret sig i Bosnien og Kosovo. Virksomheden er i dag den næststørste aktør på håndtering af vindmøllestrøm på det tyske marked. Den strøm køber Danske Commodities og sælger den videre på de andre markeder, som virksomheden opererer på.

»Det har f. eks. krævet tre års hårdt arbejde at blive godkendt som enegihandler på det rumænske marked. Men når vi først er kommet ind, har vi en stærk markedsposition, fordi vi kan tilbyde værdiskabende løsninger til kunderne, som er hentet fra andre europæiske markeder,« forklarer administrerende direktør Torben Nordal Clausen.

Danske Commodities, der i dag beskæftiger 462 ansatte – alle højtuddanende – investerede sidste år 112 mio. kr. i styrkelsen af sine IT-systemer. Systemerne skal skabe overblik over udviklingen og reguleringen af de mange energimarkeder, som selskabet opererer på.

Det er en yderst kompleks opgave. I Norden har energimarkedet længe været gennemsigtigt med en velfungerende nordisk elbørs i Oslo. Men det øvrige Europa er først nu ved at komme med på markedsbølgen. Der findes talrige overgangsregler, som man skal have styr på som elhandler.

Og den måde, som reglerne administreres på, har afgørende indflydelse de priser, der stilles i markedet.

Men det er også vigtigt at vide, hvornår et ungarsk elværk lægges i mølpose for eftersyn, eller hvornår et stålværk i Polen skal køre treholdsskift i weekenden for at kunne levere en ordre til tiden.

Norden var først

»Vi har fordel af, at Norden var først med en effektiv og gennemsigtig liberalisering af energimarkederne. Vi har lært elhandel på den hårde måde. Al den viden går vi nu ud med på de øvrige europæiske markeder,« siger Torben Nordal Clausen.

Ude i Europa er der endnu ikke et kommercielt energihandelshus som Danske Commodities.

»Vi konkurrerer især med de store elselskabers handelsafdelinger, og de er ikke helt uafhængige. De skal både tænke på kunden og på at få deres egen strøm afsat,« påpeger Torben Nordal Clausen.

Hver aften kan han se, om selskabet har tjent penge. I 2013 var der overskud 337 handelsdage – året før var det 341 dage.

Danske Commodities har veludviklede risikostyrings-systemer og Torben Nordal Clausen afviser, at selskabet gearer handler og bruger stærkt risikobetonede finansielle instrumenter.

Bedre batterier er en trussel

Torben Nordal Clausen ser ikke på den korte bane strategiske udfordringer, der truer Danske Commidities’ forretningsmodel:

»Men skulle man opfinde nye batteriteknogier, der får alvor gør det muligt at lagre store mængder strøm, vil vores marked blive mindre. Men det er ikke lige om hjørnet.«

Der er heller ikke planer om at sælge virksomheden til en kapitalfond eller lade den børsnotere.

»Men vi vil gerne operere professionelt på alle planer. Derfor aflægger vi også regnskab på bestemte tider og efter markedets regler,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere