Del : SMS
Berlingske Business

Store ambitioner hos startup-vinder

27BUSkerry.jpg
En overrasket Nicklas Kany fra MentorDanmark ApS på vej mod podiet for at modtage prisen som vinder af kategorien »Start-up« i konkurrencen »EY Entrepreneur of The Year« i Bella Center. Foto: Jens Astrup

MentorDanmark ApS har sat lektiehjælp i system. Og det har den gjort så godt, at den på blot to år er blevet en fuldvoksen virksomhed med over 2.000 tilknyttede undervisere. Det udløser nu hæder i EY Entrepreneur of the Year.

Artiklen fortsætter under annoncen

Revisionshuset EY gør i sin vækstdyst, Entrepreneur of the Year, en dyd ud af at fokusere på den næste generation. I år endda på flere måder end én.

I forbindelse med landsfinalen i erhvervskonkurrencen torsdag aften blev virksomheden MentorDanmark ApS kåret som vinder af kategorien »Start-up«. Virksomheden er etableret af Nicklas Kany for knap tre år siden og udbyder lektiehjælp til skole- og gymnasieelever. Dermed er det ikke bare en ung virksomhed – den er også baseret på et produkt til unge mennesker.

Michael Mortensen

Den ansvarlige for startup-kategorien i EY Entrepreneur of the Year-konkurrencen er partner Carsten Kjær, og han understreger, at MentorDanmark imponerer fordi virksomheden trods sin korte levetid er dybt professionelt skruet sammen.

»MentorDanmark har et højt ambitionsniveau og er stiftet af en iværksætter med et stort potentiale, drivkraft og gåpåmod. Vinderens succes kan bl.a. tilskrives det skarpe fokus på kvalitet og en tæt opfølgning på resultater i dialog med kunden. Og tilfredse kunder har hurtigt avlet flere tilfredse kunder,« siger Carsten Kjær i en kommentar til kåringen.

Uden organiseret konkurrence

Han fremhæver samtidig, at Mentor­Danmark identificerede og gik ind på et marked, hvor der som sådan ikke var nogen organiseret konkurrence. Det har i EY-partnerens optik været et nøgleelement i forbindelse med, at virksomheden har sat sig godt og grundigt på det danske marked. Men ikke nok med det. MentorDanmark har også spredt sig til resten af Norden og Tyskland. Hvis man regner alle landene med, så har virksomheden i dag omtrent 2.000 til­knyttede mentorer, som yder privat en-til-en-lektiehjælp.

Til BM Biz

Og det, fastslår Carsten Kjær, er i sidste ende stifteren Nicklas Kanys fortjeneste. Han er simpelthen gjort af det rigtige stof, vurderer EY-partneren.

»Entrepreneur Nicklas Kany har bygget virksomheden på aktuelle trends. Han har et godt blik for udviklingen i vores samfund og gør med sit produkt en markant forskel,« siger han og tilføjer:

»I Danmark har vi brug for stærke iværksættere, hvis vi også fremover skal være konkurrencedygtige. Iværksættere, der går foran og skaber vækst, nye job og står for en stor del af den innovation, som vi skal leve af i Danmark, og i 2015 har vi set flere start-up-kandidater end tidligere. Det er lovende for fremtiden.«

Lærervikar

MentorDanmark er barn af Nicklas Kany. Den 31-årige iværksætter etablerede sin virksomhed, efter at han som økonomistuderende havde arbejdet som lærervikar – blandt andet under den store folkeskolekonflikt i 2013.

Der gik ikke lang tid fra, at ideen til et systematiseret lektiehjælp-koncept var sået, til virksomheden var en realitet. Behovet var til stede, og allerede et års tid senere havde MentorDanmark omtrent et tusinde tilmeldte mentorer, som kunder kunne »købe« for mellem 200 og 300 kroner pr. time. Forretningen var en realitet.

27BBMMichael-Mortensen.jpg

Til prisuddelingen torsdag aften var det den kendte serieiværksætter Tommy Ahlers, der har virksomhedssucceser som Zyb og Podio i rygsækken, der forklarede, hvorfor MentorDanmark fortjener at blive fremhævet som et eksempel til efterfølgelse.

»Vinderens succes kan bl.a. tilskrives det skarpe fokus på kvalitet og en tæt opfølgning på resultater i dialog med kunden. Og tilfredse kunder har avlet flere tilfredse kunder. Årets Start-up ønsker at ændre på et marked, hvor der altid har været et kæmpe potentiale, men som aldrig er blevet udfyldt,« sagde Tommy Ahlers og tilføjede:

»Virksomheden har et kæmpepotentiale. Nu er virksomheden landets største og Skandinaviens mest udbredte på sit område og på vej ind i Tyskland. Entrepreneuren bag har skabt noget, der kan ændre på et system, som ikke fungerer godt nok, og som er et uberørt område,« sagde Tommy Ahlers og tilføjede:

»Og så har de en vigtig X-faktor. Det gør noget godt, der kan få impact i samfundet.«

Ovrerrasket vinder

Det var en tydelig overrasket Nicklas Kany, der torsdag aften gik på podiet i Bella Center for at modtage prisen. Han måtte flere gange gemme ansigtet og smilet i sine hænder på vej op på scenen og dens rampelys.

ey

På trods af overraskelsen og en umiddelbar ydmyg attitude gjorde MentorDanmark-stifteren det dog klart, at ambitionerne ikke fejler noget i den fremadstormende virksomhed.

»Det er helt vildt. Det er en kæmpeoverraskelse. Specielt set i lyset af, hvor stærke virksomheder de andre nominerede er,« sagde Nicklas Kany og tilføjede:

»Vi arbejder hårdt, og gør det så godt, vi kan. Vores ambition er, at vi vil blive den største globale aktør på det her område.«

27BBMTrackunit3.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere