Del : SMS
Berlingske Business

Stemplet som dårlig betaler

pix_Jan_Jørgensen_business
VVS mester Jan Jørgensen er kommet i klemme, fordi kreditvurderingsvirksomheder er begyndt at kreditvurdere enkeltmandsvirksomheder. Foto:

Små enkeltmandsvirksomheder får deres kreditværdighed vurderet på baggrund af ren statistik. VVS-mester blev afvist af leverandør, fordi han blev stemplet som ikke kreditværdig.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi kan ikke oprette dig som kunde. Du står i vores system som ikke kreditværdig.«

VVS-installatør Jan Jørgensen blev i et øjeblik helt tavs over at høre, hvad kvinden i den anden ende af røret sagde. Hans hjerne kørte på overarbejde. Havde han været i tvister, var der nogle, han skyldte penge? Nej, slet ikke.

»Jeg blev både sur og ked af det. For hvad skete der lige her?« fortæller 46-årige Jan Jørgensen, der driver sin enkeltmandsvirksomhed Energi & VVS-teknik i Kalundborg.

Det, der skete, var, at Jan Jørgensen i november var i gang med at reparere et træpillefyr for en kunde. Til den opgave havde han behov for reservedele og kontaktede derfor en producent. Som ny kunde skulle han registreres i virksomhedens database, og efter Jan Jørgensen havde givet sine informationer, fik han besked om, at de ikke kunne oprette ham som kunde, da han ifølge kreditvurderingsbureauet Soliditet er »C-rated«, hvilket betyder »Kredit frarådes«.

For som flere tusinde af andre danske virksomheder benytter leverandøren sig af den service, som de danske kreditvurderingsbureauer yder gennem deres omfattende databaser, hvor stort set alle danske virksomheder er registreret. Her kan en virksomhed gå ind og tjekke dens kommende samarbejdspartners sundhedstilstand ud fra grunddata, økonomiske forhold, betalinger og ejerforhold.

Men når det kommer til enkeltmandsvirksomheder som Jan Jørgensens, så har bureauerne ikke adgang til virksomhedernes regnskaber, og derfor bliver ratingen foretaget ud fra en statistisk model.

»Det er ikke fair at skære alle over en kam. Jeg har haft overskud i de syv år, jeg har haft mit firma, og jeg skylder ikke noget, hverken i min bil eller på mine maskiner,« siger Jan Jørgensen.

Flere eksempler

Håndværksrådet har i løbet af det seneste år fået en hel del henvendelser fra firmaer, der føler sig uretfærdigt behandlet ligesom VVS-installatøren fra Kalundborg.

»Vi mener, at det er stærkt problematisk, at de stadig rater enkeltmandsvirksomheder ud fra ren sandsynlighedsberegning. Det giver et skævt billede, og jeg mener ikke, at man kan sidestille det med en kreditvurdering,« siger cheføkonom i Håndværksrådet Jacob Thiel.

Han peger på, at Håndværksrådet ikke som sådan er modstander af kreditkarakterer. Det kan ifølge Jacob Thiel være et fornuftigt værktøj for virksomheder. Men det kræver, at der er de rigtige informationer med, og her er regnskaber en essentiel del af en vurdering af en virksomheds sundhedstilstand.

»Vi mener ikke, at der har været en ordentlig varedeklaration på det her produkt, og vi bryder os ikke om, at virksomheder bliver sat i bås på et tilfældigt grundlag,« siger han.

Det er statistik

Hos kreditvurderingsbureauet Soliditet henviser man til, at vurderingen af enkeltmandsvirksomheder baserer sig på statistik og er et brugbart værktøj for virksomheder til at vurdere den risiko, som en ny kunde eller samarbejdspartner udgør.

»Man kan se på det ligesom forsikringsverdenen gør. Der er forskel på risikoen, når man skal forsikre en 22-årig ung mand, der vil købe en ny bil, sammenlignet med en 45-årig erfaren bilist,« forklarer Martin Hornsyld, der er Business Unit Director i Soliditet.

Han forklarer, at de kigger på en lang række kriterier, der i sidste ende skal tegne et så retvisende billede som muligt. Det er bl.a. geografi, branche, virksomhedens alder, antal ansatte, og så har Soliditet desuden samarbejde med både teleselskaber og energiselskaber for at få informationer om virksomhedernes betalingsevne. Altså om de eksempelvis betaler deres telefonregning til tiden.

»Vi oplever, at der er en del forvirring om den her form for vurdering, og vi får at vide, at det er os, som giver en virksomhed en dårlig rating. Men vi kigger bare på de informationer, som er til rådighed,« forklarer han og understreger, at deres kunder er glade for den information, som de får.

»Alternativet er, at de ikke har information, og lidt information er bedre end ingen info. De er glade for at have noget at tage udgangspunkt i,« siger Martin Hornsyld og opfordrer i øvrigt virksomheder som Jan Jørgensens til at indsende deres regnskaber til Soliditet.

Det fik Jan Jørgensen også at vide, da han ringede til Soliditet efter at være blevet afvist.

»Jamen, hvorfor skal jeg lave ekstra arbejde og sende regnskaber ind til dem hvert år, for at de kan drive en forretning?« spørger Jan Jørgensen.

Han mener selv, at han nok skal klare sig, da langt de fleste af hans kunder og leverandører kender ham. Men tanken om, at han står i et system med en dårlig rating, huer ham ikke.

»Jeg er bange for, at man kan ryge ind i mere bøvl på et senere tidspunkt, og at man kan blive fravalgt hos en kunde. For står det mellem to mænd, og den ene er stemplet som ikke kreditværdig, så kræver det ikke meget fantasi at gætte sig til, hvem der får opgaven«, siger Jan Jørgensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere