Del : SMS
Berlingske Business

Staten gør mikroøl dobbelt så dyr at producere

IndslevMikro_Business
Overskrift
Stigende ølafgifter rammer de små bryggerier hårdt, siger Anders Busse Rasmussen fra Indslev Bryggeri. Foto:
indslev bryggeri
Overskrift
Anders Busse Rasmussen fra det fynske bryggeri Indslev har svært ved at få råd til nye medarbejdere, skønt efterspørgslen på hans øl stiger. Sidste år solgte han næsten 400.000 liter øl. Foto:

Landets bryggere venter i spænding på, hvad den kommende konkurrencepakke indeholder på afgiftsområdet. For lige nu gør stadigt stigende afgifter det vanskeligt at udvide produktionen, lyder det fra fynsk mikrobryggeri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad koster det egentlig at brygge en hvedeøl? Der skal købes råvarer i form af hvedemalt, diverse krydderier, og så er der selve produktionsudgifterne til blandt andet vand og el. Derudover er der prisen på flas­ken, arbejdsløn og omkostningerne til hele produktionsapparatet.

Men udgifterne stopper ikke her for det fynske mikrobryggeri Indslev Bryggeri i Nørre Åby. For oven i den pris kommer afgifter til staten og kommunen i form af ølafgift, afgift på vand og afgift på energi og emballage. Hermed fordobles produktionsprisen på den enkelte øl.

Det vestfynske bryggeri venter – ligesom de cirka 120 andre danske bryggerier – på, hvad regeringen gør ved afgifterne i en kommende konkurrencepakke, der fremlægges omkring 1. marts. For ifølge direktør i Indslev Bryggeri Anders Busse Rasmussen er afgifterne samt et hårdt detailsalg med til at bremse væksten i virksomheden.

»Vi har haft en årlig vækst i salget på 30 pct., og den har vi også holdt gennem krisen. Markedet er der, og folk vil gerne købe specialøl,« forklarer han.

Alligevel kan han ikke få råd til at ansætte flere medarbejdere, da indtjeningen ikke er vokset i takt med antallet af solgte øl.

Det skyldes blandt andet, at regeringen gennemførte en afgiftsforhøjelse i 2012. Her steg ølafgiften med 25 pct.

Alene den forhøjelse har kostet bryggeriet ekstra 150.000 kr., hvilket svarer til en medarbejder på halv tid, forklarer Anders Busse Rasmussen.

Han vurderer, at alle afgifterne tilsammen svarer til, hvad det koster at ansætte to medarbejdere på fuld tid – en ret stor andel af et firma, der i dag har syv ansatte.

Sidste år blev der også vedtaget en indeksering af punktafgifterne, som betyder, at en række afgifter stiger hver andet år. Første gang var 1. januar i år. Samtidig med, at afgifterne stiger, er konkurrencen på specialølmarkedet strammet til med over 100 danske mirkobryggerier, større import af udenlandske øl og en generel tilbageholdenhed hos forbrugerne.

Det betyder, at prisen på specialøl er faldet betydeligt. En af Indslevs øl kostede før krisen omkring 40 kr. i detailhandlen. Den kan nu købes for i omegnen af 20 kr.

Skærpet forretningen

»Dynamikken lige nu er, at man konkurrerer hinanden ned i pris,« lyder det fra direktør for Bryggeriforeningen, Niels Hald.

Den hårde konkurrence kombineret med stigende afgifter er ifølge Niels Hald gift for beskæftigelsen i branchen, der primært består af mindre og mellemstore virksomheder.

»Mikrobryggerierne er faktisk kommet rimeligt gennem krisen. Det har skærpet forretningen for langt de fleste af bryggerierne, der har fundet deres egen niche og særlige fokus. Men de penge, som nu skulle bruges til at ansætte nye medarbejdere og understøtte vækst, forsvinder til afgiftsforhøjelser,« siger Niels Hald.

Bryggeriforeningen anslår, at en halvering af ølafgifterne ville kunne skabe op mod 1.000 ekstra job hos bryggerierne, detailhandlen og i retursystemet.

En anden af den danske bryggeribranches store udfordringer er den stadigt stigende grænsehandel. Bryggeriforeningen vurderer, at en halvering af ølafgiften vil reducere grænsehandlen, hvilket igen vil skabe nye job i danske dagligvarebutikker og transportsektoren.

Niels Hald peger desuden på, at en vejene til mere vækst er at øge eksporten. Men så længe en virksomhed ikke kan følge med på hjemmemarkedet, er det ikke nemt at finde de ressourcer, det kræver, for at slå igennem i udlandet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere