Del : SMS
Berlingske Business

Sociale medier giver Falcon vinger

15BUSFalcon.jpg
Ulrik Bo Larsen stiftede Falcon Social i 2010. Foto: Christian Liliendahl

Interessen for københavnervirksomheden Falcon Socials systemer til overvågning af sociale medier stiger eksplosivt. Nu har virksomheden sat turbo på den internationale udvikling.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Falcon Socials kontorlokaler er der ikke langt fra idé til handling. I den fremadstormende virksomhed, der udbyder et system til overvågning og håndtering af sociale medier, er stifter og direktør Ulrik Bo Larsen fokuseret på vækst – og det ikke uden årsag.

Falcon Social er i direktørens optik et hestehoved foran konkurrenterne, og den fordel skal død og pine udnyttes til at komme ud i verden og få nye kunder. Hvis ikke Falcon Social gør det, så gør konkurrenterne i verdens teknologiske centrum, USA, det nemlig. Sådan er realiteterne for en internetvirksomhed anno 2014.

»Lige nu er vi i gang med at skalere vores salgs- og supportorganisation. Vi er nødt til at gøre det meget hurtigt, for et halvt år er meget lang tid inden for dette felt. Vi er tvunget til at rykke internationalt, for ellers løber amerikanerne med det,« siger Ulrik Bo Larsen.

falcon

Det er alt andet lige gået stærkt for Falcon Social. Meget stærkt. 36-årige Ulrik Bo Larsen, der har haft en lang karriere inden for IT og marketing, der rækker helt tilbage til de heftige dage før dotcom-boblen ved årtusindskiftet, fik en idé i forbindelse med en marketingopgave, han arbejde med. Ideen var grundlæggende at skabe et IT-system, der gør det overskueligt for virksomheder at både bruge og overvåge et væld af sociale medier på én platform.

Der er andre aktører, der udbyder lignende tjenester, men det er ofte i fragmenteret form. Ulrik Bo Larsen vurderede, at der var muligheder i at samle det hele i én køreklar pakke, og derfor stiftede han i 2010 Falcon Social.

Indledende handlede det om udviklingsarbejde. Der gik dog ikke lang tid, før finansieringen blev aktuel. Det første kapitalindskud kom fra venturefonden Northcap i begyndelsen af sommeren 2012, hvor også Vækstfonden var indover. Her blev de første otte millioner kroner rejst.

»Vi brugte grundlæggende de første midler til at bygge en salgsorganisation op og få gang i forretningen, og der kom hurtigt kunder til. Det var i sig selv en slags blåstempling både af produktet og af modellen med at sælge det ud af København,« siger han med henvisning til, at techvirksomheder ofte vælger steder som Silicon Valley i USA som base.

INSTAGRAM/

Det lå klart fra begyndelsen, at Falcon Social skulle satse internationalt, og det var den efterfølgende investor også enig i. Der viste sig hurtigt stor interesse, og i sensommeren fulgte endnu 45 millioner investorkroner – denne gang fra den tyske fond Target Partners.

Siden den kapitalindsprøjtning er medarbejderantallet gået fra omtrent 15 til de nuværende 100, og forretningen er begyndt at rulle. Det stiller Falcon Social i en ny og fordelagtig situation.

»Vi sælger en abonnementsordning, og det giver os indtægter. De 45 millioner i kombination med det cash flow, vi nu genererer, betyder, at vi ikke er tvunget til at gå ud og rejse ny kapital i 2014, hvilket er en stor fordel for os. Vi kan vælge at få en ny investor, hvis en spændende en af slagsen melder sig, men vi kan også vente,« siger Ulrik Bo Larsen.

At finanserne begynder at se fornuftige ud, er dog ikke ensbetydende med, at Ulrik Bo Larsens plan om opskalering stopper her. Tværtimod. I fjerde kvartal kom der 70 nye kunder til, og langt de fleste af dem hører hjemme i udlandet. Nu står Falcon Social foran den store lakmustest: En større satsning i USA.

15BUSFadell.jpg

Inden for kort tid venter Ulrik Bo Larsen, at han får en selvstændig amerikansk afdeling op at stå. Om resultaterne af den lever op til forhåbningerne, er han naturligvis særdeles spændt på at se.

Falcon Social har haft en kort, men heftig historie. At Ulrik Bo Larsen på et tidligt tidspunkt tog beslutningen om, at det her skulle være et projekt, hvor øjnene var rettet mod et internationalt marked – og ikke bare et dansk – er noget af det, han ser tilbage på med tilfredshed.

»Jeg kan ikke lade være med at være stolt over, at vi tydeligvis har gjort det rigtige på det rigtige tidspunkt. Vi valgte at satse internationalt, og vi valgte at gøre det tidligt. Derudover er jeg virkelig stolt over, at det kunne lade sig gøre at bygge det op med et lille team,« siger han.

For stifterens eget vedkommende slutter eventyret ikke her. Han har p.t. ingen planer om at trække stikket, sælge ud af sit ejerskab, og kaste sig over nye projekter.

»Falcon Social er ikke tænkt som en virksomhed, der skal afhændes hurtigt. Det har indtil videre været en vanvittigt spændende rejse, og projektet er langt fra færdigt. Der er masser af muligheder for udvikling af både produktet og virksomheden. Jeg regner selv med at være med på den lange bane,« siger Ulrik Bo Larsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere