Del : SMS
Berlingske Business

Sociale medier er et must

INSTAGRAM/
Foto:

De sociale medier giver en unik mulighed for at lære kunderne at kende, men det er endnu ikke gået op for alle danske virksomheder, mener en konsulent.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som virksomhed skal man ikke undervurdere værdien af de sociale medier. Det mener Thomas Bigum, der står i spidsen for virksomheden Bigum & Co., som udbyder uddannelser i brugen af online-markedsføring og sociale medier. Herunder en ny etårig en af slagsen, der er målrettet virksomheder.

Budskabet om værdien af sociale medier er langt fra sevet ind hos alle danske virksomheder. Det indikerer en undersøgelse blandt 122 danske virksomheder, som Bigum & Co. står bag. Her svarer 38 procent, at de ikke har en strategi, når det kommer til brugen af sociale medier. Det positive er dog, at flertallet mener, at sociale medier er et vigtigt fokusområde, og at virksomhederne generelt har øget deres indsats på området.

Thomas Bigum mener, at det kun langsomt er ved at gå op for virksomhederne, hvad de sociale medier i virkeligheden går ud på.

»Mange virksomheder ser sociale medier som en kanal, der kan til- eller fravælges ligesom andre kanaler til synliggørelse: TV, print og radio. Ordet »medier« mudrer billedet, for det handler slet ikke om det samme. Det vigtige ord er »sociale«, og det er gang på gang påvist, at en social organisation, hvor man plejer sine kunder og relationer, er mere levedygtig end den tillukkede organisation,« siger han i en kommentar til undersøgelsen.

15BUSFalcon.jpg

Thomas Bigum peger på, at man kan se meget simpelt på de sociale medier. De giver en virksomhed mulighed for at komme til at kende sine kunder og vice versa, og det har en meget stor værdi.

»Folk køber fra dem, de kender. Sådan har det altid været, og sådan er det stadig. Opgaven er derfor at lære sine kunder og sin målgruppe at kende – altså at blive venner med dem. Til den opgave er de sociale netværkstjenester perfekte, og det er her, markedsføringen begynder,« siger han og tilføjer:

»Ikke som en kanal, man skal larme på, men som et værktøj til at lære folk at kende. Der er forskel på at ville lære folk at kende og på at råbe reklamebudskaber i hovedet på dem. En kæmpe forskel.«

falcon

Derudover peger Thomas Bigum på, at man ikke skal undervurdere effekten af, at fremtidens forbrugere er en del af store elektroniske netværk, hvor de lynhurtigt kan diskutere produkter. Fremtidens forbrugere spørger simpelthen hinanden til råds.

Det kan både være negativt, hvis man som virksomhed får kritik, men det kan også være positivt. Især hvis man får opbygget en trofast og tilfreds kundeskare.

»Sociale medier og netværkstjenester er gode til at fastholde kunder, og ingen virksomheder bør kaste interessen for nuværende kunder væk. Det er nemmere og billigere at få dem til at købe igen, end det er at få en ny kunde til at købe første gang,« siger Thomas Bigum.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere