Del : SMS
Berlingske Business

Smykkefamilie har vendt sig mod Europa

04BUSLynggaard.jpg
»Danske virksomheder er meget velansete i udlandet. Danmark har et godt navn – faktisk så godt, at jeg nogle gange ikke kan lade være med at blive imponeret,« siger han. Foto: Morten Germund

Før finanskrisen lå det meste af Ole Lynggaards salg på hjemmemarkedet i Skandinavien. Nu ligger tre fjerdedele af det uden for Danmarks grænser - men det er ikke kun krisens skyld.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ole Lynggaard Copenhagen kan mere end at fejre 50- årsjubilæum i år. Hellerup-smykkeproducenten kan også fejre, at den i dag er en internationalt orienteret virksomhed, der har tre fjerdedele af sit salg uden for Danmarks grænser. Fem år tidligere var situationen så godt som omvendt.

Lynggaard-familiens virksomhed kom igennem de kriseår, der ellers ramte en stor del af smykkebranchen som en hammer, i mere end fin stil. Direktøren for virksomheden, Søren Lynggaard, der er søn af stifteren Ole Lynggaard, forklarer, at det skyldtes en kombination af flere ting – men mest af alt, at der allerede lå en køreplan for en europæisk satsning.

»Vi havde faktisk besluttet det på forhånd. Derudover var vi så heldige, at vi forinden havde været i en proces, hvor vi allerede havde set på omkostningerne,« siger han og tilføjer:

»Da krisen kom, var der nok mange, der blev ramt af, at de havde haft nogle fede år, hvor omkostningerne måske var gået lidt bananas. Vi havde omvendt brugt de gode år til at fintune forretningen. Der var ikke fedt, der skulle skæres væk. Det, tror jeg, var en stor fordel.«

Skat tvangssælger værdifulde smykker på auktion i næste uge.

Ole Lynggaard var med andre ord klar til et europæisk spring – krise eller ej. Da det viste sig, at julekollektionen 2007 gik som varmt brød, og at Ole Lynggaard dermed kunne genansætte en håndfuld guldsmede, som ellers var blevet afskediget, da salget styrtdykkede i efteråret 2007, blev beslutningen truffet. Strategien var at tage markedsandele – på trods af at det samlede marked skrumpede.

I dag, over fem år senere, viser Ole Lynggaards store udenlandske salg og vækstrater, der blandt andet har godt og vel medført en fordobling af driftsresultatet til 20 millioner kroner i seneste regnskab, at det var den rigtige strategi.

Henning Kern og Chalotte Dyrberg

Indeværende jubilæumsår bliver ifølge Søren Lynggaard brugt på endnu et europæisk fremstød – så 2013 har alt andet lige været et investeringsår. De to seneste smykkeserier, Lotus, der er designet af Charlotte Lynggaard, og Snakes, designet af den i dag 77-årige virksomhedsstifter, sælger godt. Fokus ligger blandt andet på de to store markeder Centraleuropa og Australien.

Når det kommer til markedsføring, så benytter Ole Lynggaard Copenhagen sig ikke direkte af »Dansk design«-stemplet. Og så alligevel – at den danske hovedstads navn nu engang er en del af virksomhedsnavnet er nemlig ikke en tilfældighed.

Søren Lynggaard mener, at dansk design i høj grad er noget, der skaber respekt i udlandet, men han peger også på, at bare det faktum, at man har rødder i Danmark og dansk virksomhedskultur, er et stort plus på andre markeder.

03BUSEndless.jpg

»Jeg oplever, at danske virksomheder er meget velansete i udlandet. Danmark har et godt navn – faktisk så godt, at jeg nogle gange ikke kan lade være med at blive imponeret,« siger han.

Tilbage i Hellerup sidder der i dag 45 guldsmede og producerer smykker. Virksomheden har sin volumenproduktion i Thailand, men når det kommer til de dyrere smykkeserier, så kan det stadig betale sig at få det lavet herhjemme. Og mere end det. Søren Lyng- gaard mener faktisk, at i en så designorienteret virksomhed som deres ville det faktisk være meget uhensigtsmæssigt, hvis designerne ikke bare kunne gå ned i produktionen og tale med guldsmedene.

»Vi er en håndværksvirksomhed, og vi er en designstyret virksomhed. Og det betyder, at vi ikke designer smykker efter, hvad der er nemt at producere på en fabrik. Tværtimod,« siger Søren Lynggaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere