Del : SMS

Småsulten? Snup en insekt-proteinbar

19businsekterimadvækst.jpg

Iværksætteren Christine Spliid vil skabe en forretning på at sælge proteinbarer, som er lavet af insekter. Hun mener, at markedet er modent, men erkender også, at der skal arbejdes med markedsføringen.

Artiklen fortsætter under annoncen

En fødevareproduktion baseret på insekter er gentagne gange blevet udråbt til at være en potentiel løsning på de fødevareudfordringer, som klodens svulmende befolkning står overfor. Nu melder den danske erhvervskvinde Christine Spliid sig klar til at forvandle ord til handling.

Den 30-årige iværksætter står bag en crowdfunding-kampagne på sitet Kickstarter, hvor hun søger 10.000 britiske pund til at komme ud over rampen med sit projekt, der handler om proteinbarer baseret på blandt andet mel, som er udvundet fra fårekyllinger.

Produktet hedder »Crobar« og er en proteinfyldt snackbar, som man allerede kender det fra sundhedsbutikker og fitnesscentre. Christine Spliid mener, at tiden er ved at være moden til at udvikle proteinbaren og få europæiske forbrugere med på en trend, der allerede har bidt sig fast andre steder i verden.

»Der er allerede firmaer i USA, der sælger energibarer med græshoppepulver. De er ret succesfulde, men de er nu engang lidt længere fremme med fødevaretrends i USA. I Holland er man dog også rimeligt langt fremme. Her er der 500 supermarkeder, der sælger færdigretter, hvor der er orme og insekter i,« siger Christine Spliid og tilføjer:

»I Skandinavien og England er vi ikke så langt fremme. Men jeg tror, at tiden er ved at være moden.«

nesco

Fødevareproduktion under pres

Konceptet med at bruge insekter som en fødevare er langt fra nyt. I mange lande uden for vesten er det udbredt at bruge insekter enten som ingrediens eller som snack. Men for den vestlige forbruger er konceptet stadig eksotisk – og for mange er det nok lig med en overvindelse at skulle stoppe en madvare, baseret på insekter i munden.

Der er nok argumenter for at se på insekterne som en mulig fødevarekilde. Et er, at den stigende befolkning sætter den globale fødevareproduktion under hårdt pres, og at det derfor i høj grad giver mening at satse på de fødevarer, hvor man får mest mulig næringsværdi ud af materialet. Og her er insekter altså helt i top.

Derudover peger Christine Spliid på, at fårekyllinger i sig selv er de rene proteinbomber, og at de derfor er et naturligt ingrediensvalg til varer som energibarer. Og det at få forbrugerne til at acceptere produktet, mener iværksætteren ikke er så stort et skridt, som man kunne frygte. For der er tale om en normaltudseende energibar, som er lavet på mel, som er produceret af insekter – det er ikke sådan, at produktet ligner eller smager af noget ukendt.

»Vi har med mel skabt på baggrund af pulveriserede insekter at gøre, og det er vigtigt. Det giver jo sig selv, at de færreste nok har lyst til at bide i en græshoppe og få et ben kilet fast mellem tænderne. Det her minder om alle mulige andre produkter,« siger hun og tilføjer:

»Hvis vi kan få det her til at smage godt, så kan jeg ikke se, hvorfor forbrugerne ikke skulle kunne overvinde sig selv – og ganske enkelt vænne sig til tanken om, at insekter blot er en fødevare som alle andre.«

Hun erkender dog, at der skal arbejdes med markedsføringen, før konceptet for alvor slår igennem. Det har da også været en udfordring i USA, hvor man er begyndt at finde på mere neutrale betegnelser for insektbaserede produkter, så den første indskydelse ikke lige bliver, at man er ved at spise Disneys Jesper Fårekylling, som Christine Spliid formulerer det.

Godt på vej

Christine Spliid har researchet sit felt grundigt og allerede bagt prototyper og fundet en producent i Storbritannien, som er parat til at indlede et samarbejde. Først skal Kickstarter-kampagnen dog lige overstås med succes. Kampagnen skal rejse 10.000 pund (ca. 100.000 kroner). Der er allerede tilsagn om over 2.000 pund – og det på trods af at der næsten er en måned, til kampagnen slutter. Så hun er godt på vej.

30-årige Christine Spliid er bosat i henholdsvis England og Indien. Sidstnævnte land er også det sted, hvor hun har sin hovedbeskæftigelse, idet hun sidder på rettighederne til at sælge smykker fra de franske producenter Lalique og Daum på det indiske marked.

Det er i det hele taget ikke et særsyn at se insekter som fødevarer i de sydlige og sydøst-asiatiske lande . Mange turister er givetvis stødt på eksotiske insektsnack-tilbud på eksempelvis thailandske gademarkeder.

Planday presset af egen succes - 1

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere