Del : SMS

Slip for Strøget, mand

04busPix-Cloakroom.jpg
Asbjørn Jørgensen (tv.) og Kasper Brandi Petersen, stiftere af The Cloakroom, havde i første omgang ikke forestillet sig, at de skulle være fysisk til stede, men i takt med at forretningen vokser og et ønske om de helt rigtige ansatte, har gjort at de nu vil åbne showrooms i flere lande. Lige nu er de på udkig efter et lokale i centrum af København. Foto: PR

Med webshoppen The Cloakroom vil Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen gøre personlige stylister almindelige, også for mænd. Nu har de fået ni millioner til at udvide i Europa.

Artiklen fortsætter under annoncen

Turen op og ned ad Strøget med varme prøverum, tunge poser og endeløse køer kan være et mareridt. Måske især for mænd. Den følelse driver de to iværksættere Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen forretning på.

»Der er en masse besvær forbundet med at købe tøj, når man er mand. Og der er rigtig mange, der ikke synes, det er sjovt at bruge en hel lørdag i Illum, når man kunne bruge tiden på at være sammen med venner eller familie,« siger Kasper Brandi Petersen, stifter af The Cloakroom.

Konceptet går ud på, at mændene kan slippe for Strøget ved at lade The Cloakrooms personlige indkøbere stå for garderoben. Ideen er kendt fra stormagasinerne, hvor blandt andet Magasin har stylister, der hjælper kunderne med at vælge tøj, men The Cloakroom er digitalt. Kunden får en pakke tøj leveret til døren, har ti dage til at prøve det, inden et bud kommer efter tøjet, og kunden betaler for det, han vælger at beholde.

Det er der mange, der har benyttet sig af. Virksomheden begyndte i foråret 2013 og er siden da vokset fra to til 35 ansatte, er gået frem med 30 procent pr. måned i omsætning og sender tøj ud for otte millioner kroner om måneden i Danmark og Holland.

pix-onlineshopping

I sommeren 2013 hentede The Cloakroom 600.000 kroner fra den danske business angel Klaus Nyengaard og hollandske Hein Pretorius. Nu har virksomheden fået endnu et økonomisk skulderklap på knap ni millioner kroner fra den engelske kapitalfond Connect Ventures og den hollandske tech-investor Kees Koolen.

Pengene skal blandt andet bruges på en mere aggressiv international ekpansion over de næste 12 måneder. Virksomheden har base i Amsterdam og blev lanceret i Danmark i februar, og nu leder de to iværksættere efter lokaler i København. Herfra går turen videre ud i Europa.

»Vi skal åbne nogle fede showrooms i forskellige byer. I øjeblikket kigger vi efter noget der ligner 300 m2 i København K, hvor vi regner med at have 20 ansatte i løbet af efteråret. Og så vil vi videre i Norden, Storbritannien og Benelux,« siger Kasper Brandi Petersen.

Oprindeligt var det ikke planen, at den digitale virksomhed skulle satse på lokaler, men i takt med at forretningen er vokset, har de to iværksættere måttet sande, at behovet for at være fysisk etableret er større end først antaget:

»Vi regner med, at have 150 ansatte om et år, og det er simpelthen for svært at finde danskere, der vil flytte til Amsterdam. Det er er helt essentielt for vores forretning, at vi har de rigtige mennesker, og det kræver, at vi er til stede i flere lande.«

E-handelspris uddeles i aften

Markedet for onlineshopping er gigantisk, og konkurrencen er enorm. Når Kasper Brandi Petersen alligevel mener, der er plads til The Cloakroom, skyldes det konceptet.

»Forretningen giver overskud, fordi kunderne køber mere, når de er her. Vi har færre kunder end de store sites, men de køber simpelthen for mere på denne her måde, end hvis de klikker sig ind på Zalando og køber en T-shirt,« siger han.

En pakke tøj hos The Cloakroom består typisk af 15 stykker tøj til en værdi af omkring 8.000 kroner. Kunderne beholder i gennemsnit en fjerdedel, og det gør handlerne noget større end den gennemsnitlige varekurv, der ifølge tal fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, ligger på 681 kroner, når det kommer til tøj.

Samtidig mener Kasper Brandi Petersen, at han og partneren vender tingene lidt på hovedet i forhold til de mere traditionelle webbutikker, først og fremmest fordi virskomheden har en meget specifik målgruppe. Han er overbevist om, at mænd ikke gider sidde og bladre side efter side igennem, og at det giver The Cloakroom en fordel.

»Størstedelen af konkurrenterne henvender sig til alle, både mænd og kvinder og alle aldersgrupper på én gang. Og så er det svært at give en personlig oplevelse,« siger han og fortsætter:

»Det giver ikke nogen mening at søge på en hvid skjorte og så se 300 hvide skjorter på en skærm. Vi sender de tre mest relevante produkter, så kan du prøve dem på og vælge den ene. Færdig.«

Stylepit

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere