Del : SMS
Berlingske Business

Skal taxameteret tælle i din egen bil?

08BUSskoda.jpg
Produktivitetskommissionen opfordrer til, at roadpricing skal afprøves under danske forhold. Foto: Scanpix

Ideen om roadpricing har fået ny opbakning fra Produktivitetskommissionen. Det er vigtigt at afprøve på danske forhold, understreger kommissionens formand.

Artiklen fortsætter under annoncen

I stedet for de mange faste afgifter, som danske bilister betaler hvert år, skal det koste penge pr. kørt kilometer.

Det mener Produktivitetskommissionen, som dermed lægger sig i kølvandet på blandt andet Trængselskommissionen, Ingeniørforeningen og Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Kabell

Kommissionen fremlagde onsdag sin næstsidste rapport, som handler om, hvordan vi kan få mere ud af vores infrastruktur. Og den indeholder en klar anbefaling om, at man sætter gang i et dansk forsøg med roadpricing, som for eksempel vurderes at kunne halvere den årlige spildtid i den københavnske trafik.

Men i lighed med de fleste af rapportens anbefalinger er det ikke en idé, der udløser umiddelbar begejstring i regeringen. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) understreger, at Danmark ikke skal være first mover på området og underbygger det med grelle eksempler som Rejsekortet og IC4-toget.

Danmark skal i stedet vente i ro og mag på, hvilke erfaringer andre europæiske lande gør sig over de næste par år, og så kan spørgsmålet tages op til den tid, mener hun.

»Vi er nødt til at have noget viden, før vi går videre med det, så derfor siger vi nej til roadpricing nu. Men det kan da godt være, når alting falder på plads, at vi ændrer holdning, men det tager vi så stilling til, når den tid kommer,« siger Pia Olsen Dyhr.

Vigtigt med dansk forsøg

Det er også rigtigt fint, at vi ikke er de første til at afprøve teknikken, mener Peter Birch Søren, Produktivitetskommissionens formand. Men det er ikke tilstrækkeligt, mener han.

»Vi synes, man burde supplere med et forsøg herhjemme også, fordi det trods alt er de danske forhold, der er afgørende for, hvordan det vil virke,« siger han.

Over for Berlingske opfordrer teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell, i stærke vendinger regeringen til at genoverveje spørgsmålet om roadpricing.

Han mener, at København er ved at »sande til« i trafik og understreger, at det vil være en fordel for såvel private som erhvervslivet, at trængslen nedbringes i hovedstaden.

roadpricing

Produktivitetskommissionen lægger op til, at det skal koste 50 øre pr. kilometer i grundtakst at lufte bilen, mens det skal koste 2,50 kroner i den københavnske myldretid.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere