Del : SMS
Berlingske Business

Sir Alex: Vær konsekvent

10bus_14370701892_1f222ffb8.jpg
Den tidligere Manchester United-manager sir Alex Ferguson fremhævede både sin egen baggrund i arbejderklassen og evnen til at uddelegere som nogle af grundene til hans succes – og så understregede han, at man skal turde stå ved sin strategi – også selv om den ikke altid lykkes. Foto: studio.phenix

Er der nogen, der har erfaring med at gå efter førstepladsen, er det den britiske fodboldklub Manchester Uniteds manager gennem to årtier, sir Alex Ferguson. Han er ikke i tvivl om, hvad vejen til succes handler om.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tro på dine evner. Vær ikke bange for at lægge en strategi og fasthold den så år efter år. For det har i sig selv en enorm værdi.

Sådan lyder konklusionen, når man beder den britiske succestræner i fodbold sir Alex Ferguson om at koge sine erfaringer med at stå i spidsen for et enormt foretagende, der har ambitioner i skyhøjde, og som ikke tolererer nederlag, ned.

Den 72-årige Alex Ferguson valgte sidste år at sige stop som manager for Premier League-holdet Manchester United. Lørdag var han på podiet op til kåringen af EY World Entrepreneur of the Year i Monte Carlo, der udgør den centrale del af Middelhavsfyrstedømmet Monaco. Det ene sejrstrofæ efter det andet samt det faktum, at han har kunnet sidde i spidsen for fodboldklubbens førstehold i så lang tid, vidner om, at det ikke er nogen tilfældighed, at han flere gange er blevet udråbt af eksperter og medier til at være den mest succesrige fodboldtræner nogensinde.

Adspurgt gjorde Alex Ferguson det klart, at selvtillid er vigtig for ham som leder. Det – i kombination med modet til at fastholde ens strategi.

»Man bliver nødt til at holde fast og være konsekvent. Det er vigtigt at forblive tro mod ens filosofi og ikke tvivle på den. Det er det, der har givet mig succes,« siger han.

SOCCER-ENGLAND/UNITED/David Moyes

Der er dog et nådesløst element i at være manager i en topfodboldklub. Fejler man, står der en kødrand af journalister omkring én øjeblikket efter – og de kræver, sammen med de skuffede fans, svar. Men det skal man ikke lade sig skræmme af.

»Det er ikke sjovt at få negativ kritik. Det er der ingen, der kan lide. Men med hensyn til medierne, må du acceptere, at du ikke kommer til at ændre dem. Jeg lærte at acceptere det. Jeg lærte at blive en forsidenyhed. Men jeg holdt også op med at læse aviser,« siger Alex Ferguson med et skævt smil. Minen bliver dog hurtigt fulgt op af en mere seriøs en af slagsen:

»Men det kunne jeg også gøre, fordi jeg troede fuldt og fast på min strategi. Jeg var overbevist om, at min filosofi var den rigtige. Jeg troede på den.«

Husk dine rødder

Det er selvfølgelig ikke alt. Alex Ferguson fremhæver gerne, at hans ophav også er en del af årsagen til, at han er endt, hvor han er i dag.

Han er ud af en hårdtarbejdende arbejderfamilie i Glasgow, som var beskæftiget på et af de lokale skibsværfter i bydelen Govan.

»Jeg kommer fra arbejderklassen, og jeg synes, at loyalitet er meget vigtigt. Nogle siger, at jeg er blevet succesfuld »på trods af«, at jeg voksede op i Govan. Jeg tror omvendt, at jeg blev succesrig, netop fordi jeg kommer derfra,« siger han og tilføjer:

»Og det er vigtigt. Hverken min baggrund eller personlighed har ændret sig. Husk dine rødder.«

En anden ting, Alex Ferguson mener, at han har med fra barndommen i den fattige arbejderklasse, er respekten for andre mennesker. Han understreger gentagne gange, at det er essentielt, at en leder viser sit ansigt, og at han tør gå rundt og give hånd til alle – uanset om det er med personer i funktioner, der er perifere til ledelsen.

moyes

»Kommunikation er vigtigt. Da jeg begyndte i jobbet som manager, gjorde jeg en stor indsats ud af at lære alle at kende. Efter en uge havde jeg hilst på alle, vasketøjspigerne inklusive,« siger han og tilføjer:

»Man skal ikke undervurdere værdien af, at ens ansatte efter arbejde sidder på pub og siger; hør lige, hvad chefen sagde til mig i dag.«

Vigtigt at uddelegere

Når det er sagt, mener Alex Ferguson også, at en god leder formår at uddelegere. Ambitioner har det med at få én til at ville gøre det hele selv. Men i realiteten kan det være mere effektivt at træde ét skridt tilbage og observere.

»Da jeg arbejdede som manager i Aberdeen, kom assistenttræneren efter et par dage og spurgte mig, hvad han overhovedet lavede der. »Du laver jo det hele«, sagde han. Det kunne jeg godt se ikke gav mening. Den næste dag lagde jeg stilen om,« siger han.

At uddelegere giver ham med egne ord større muligheder for at være manager – og for at se, hvor problemerne reelt ligger.

»Når du står på sidelinjen, ser du lige pludselig ting, der ellers var svære at få øje på. Jeg så engang en dreng til træning fejle igen og igen. Herefter sendte jeg ham til optikeren. Han kom tilbage med briller,« siger han.

Alex Ferguson tog et par år ekstra som manager for en af verdens mest succesfulde fodboldklubber, selv om han egentlig var kommet over pensionsalderen.

Nu er det slut, og andre kræfter har overtaget med svingende succes.

Men at man ikke kan have medvind hele tiden, er bare en del af gamet for »Mister Manchester United«. Det hele handler om, hvorvidt man formår at tro på sig selv, rejse sig igen og komme videre.

»Man skal lade være med at bruge tid på at fortryde. Man kommer altid til at begå fejltagelser. Det gør alle. Lad være med at piske dig selv for det bagefter. Lær i stedet af dine fejltagelser. Fejltagelser sker. Kom videre med livet,« lyder skulderklappet fra sir Alex Ferguson.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere