Del : SMS
Berlingske Business

Sikkerheden spænder ben for dronegennembrud

GERMANY AGRICULTURE DRONE
De fleste droner sælges i dag som legetøj eller til privat brug. Men teknologien er ved at være så langt, at selv de billige versioner er gode nok til professionel anvendelse. Foto:

Der er løbende kommet lempelser i lovgivningen, når det gælder anvendelse af droner til kommercielt brug. Dog mangler den afgørende sikkerhedscertificering, før dronerne kan få lov at flyve uden opsyn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sikkerhedskrav i luften gør, at reglerne for droneflyvning er stram. I takt med den tekniske udvikling bliver lovgivningen langsomt lempet, men der mangler stadig nøgleteknologi på en række områder, før dronerne for alvor kan slippes løs.

Reglerne for droneflyvning reguleres ud fra Trafikstyrelsens bestemmelser om luftfart med ubemandede luftfartøjer. Den tager særligt hensyn til, at dronerne ikke er til gene for privatlivet eller den øvrige lufttrafik. Dronerne må derfor ikke flyve højere end 100 meter over jorden og i bestemte områder – i nærheden af bymæssig bebyggelse, militære områder eller større veje.

SWITZERLAND POSTAL DRONE

Af samme årsag skal dronen også hele tiden være under opsyn, når den er i luften. Det begrænser mange af de anvendelsesmuligheder, der eksempelvis ville gøre det muligt at levere pakkepost med droner.

»Luftfart er generelt konservativt og meget kompliceret – der er mange internationale luftfartsorganisationer, der skal blive enige. De danske myndigheder er relativt positive, men kan ikke udvikle alting på lovgivningsområdet. I det større perspektiv er det lidt som om, alle venter på alle,« siger Michael Larsen fra brancheforeningen UAS.

droner

Han kunne forestille sig, at man gjorde droneflyvning tilladt i landbrugsområder også uden opsyn. På den måde kunne man gøre de løsninger, der allerede findes til sprøjtning og vanding, endnu mere attraktiv.

De fleste droner sælges i dag som legetøj eller til privat brug. Men teknologien er ved at være så langt, at selv de billige versioner er gode nok til professionel anvendelse. For at kunne anvende droner til forskning eller kommercielle formål, skal man have en dispensation fra Trafikstyrelsen. Dispensationen giver en række beføjelser i forhold til, hvor dronen må flyve, men stiller også krav til pilotens uddannelse og erfaring.

SWITZERLAND-ECONOMY-TRANSPORT-DISTRIBUTION

I forhold til sikkerhedscertificering mangler dronebranchen stadig enkelte nøgleteknologier. Sikkerhedssencorerne fin­des, men teknologien mangler at blive dokumenteret, før dronerne kan blåstemples til at flyve uden opsyn. Det skaber en del usikkerhed om ansvar og forsikring.

»Det er vigtigt, at befolkningen ikke er utryg ved, at man begynder at flyve med droner til kommercielt brug. Det er noget mange startup-virksomheder arbejder med,« siger Michael Larsen.

USA CONSUMER ELECTRONICS SHOW

Målsætningen på internationalt plan er ifølge Michael Larsen, at man i 2029 skal kunne flyve med droner på tværs af verdensdelene side om side med andre fly.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere