Del : SMS
Berlingske Business

Serieopfinderen satser på sin nye motor

james Dyson
James Dyson, opfinder Foto:

Ny retning. James Dyson peger på sin højtydende minimotor, når det drejer sig om nye opfindelser, der kan være med til at ændre de maskiner, vi alle dagligt omgiver os med.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når den britiske serieiværksætter James Dyson bliver bedt om at kigge i krystalkuglen, er der ét billede, der overskygger de andre. Nemlig det af den nye type elektromotor, han selv har arbejdet på i snart ti år.

Den nye elektromotor er nu i sin fjerde generation og i brug i en lang række af Dyson-koncernens produkter, der spænder fra støvsugere over håndtørrere til blandt andet ventilatorer. Grundlæggende er der blot tale om en ny måde at transformere elektricitet til bevægelsesenergi på, men det skal man i James Dysons optik ikke undervurdere værdien af.

Ifølge den 66-årige brite har hans elektromotor, kaldet Dyson Digital Motor, nemlig en stribe fordele i forhold til den klassiske elektromotor. Fordelene er angiveligt mindre størrelse, mindre energiforbrug og mindre slid. Han fortæller, at motoren kom til verden født at et behov.

»Vi har investeret 150 millioner pund over de seneste 15 år i at kunne udvikle vores egne digitale motor. For 15 år siden var der ganske enkelt ikke noget på markedet, der var småt nok eller kraftigt nok til at drive de teknologier, vi ville udvikle,« siger James Dyson.

Simpelt og effektivt design

Om Dysons elektromotor i sidste ende vil sprede sig til andre producenters maskiner, mangler stadig at blive bevist. Men det ændrer ikke ved, at det er lykkedes James Dyson at gøre op med den klassiske elektromotor.

Grundtanken med magneter og spoler er den samme, men Dysons koncept sørger ved hjælp af elektronik for, at de dele af elektromotoren, der bevæger sig, ikke behøver at være strømførende. Det gør det grundlæggende design simplere, og dermed kan det formindskes og effektiviseres.

Pt. bliver motoren primært brugt i Dysons husholdningsmaskiner, men den britiske serieiværksætter afslører, at han arbejder på at udbrede den til mange andre funktioner – deriblandt i forbindelse med brændselscelleteknologi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere