Del : SMS
Berlingske Business

Sådan ser fremtidens boligportal ud

n
11. december 2015 lanceres fremtidensboligportal - bunky.dk. Her matches boligsøgende med udlejere ud fra en liste med kriterier så som ordenssans, snorken, husdyr, børn og oprydningslyst. Her ses de to unge iværksættere, Bashir Kragh-Müller og Michael Milo, der står bag. Foto:

Speeddating har inspireret til en ny boligportal, som skal revolutionere udlejningsmarkedet og gøre det lettere at finde det rette match mellem lejer og udlejer.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny hjemmeside skal gøre boligsøgning og -udlejning lettere. Tanken om speeddating danner fundament for den nye boligtjeneste, bunky.dk, som går i luften i dag. Bunky.dk vil således revolutionere udlejningsmarkedet og sørge for, at lejer og udlejer finder det bedste match.

Speeddating-elementet skal findes i måden, hvorpå lejer og udlejer finder hinanden. Helt konkret sker det ved, at udlejere og lejere svarer på 20 spørgsmål om boligens beliggenhed, størrelse, lejeperioden, ens køn, om man er ryger, har børn, er single, studerende, arbejdsløs, ønsker at være social med sine roomates og om man er en festabe.

Det, der adskiller bunky.dk, fra andre boligportaler, er, ifølge stifteren, Bashir Kragh-Müller, at systemet gør arbejdet for udlejerne og de boligsøgende. Andre steder skal folk selv sortere i de mange henvendelser, der kommer, hvis man annoncer med, at man lejer ud.

»Vores koncept gør processen lettere for begge parter. Som lejer skal man oprette en profil, svare på spørgsmålene og så laver systemet matchet med udlejeren, der også har oprettet en profil og svaret på de samme spørgsmål,« siger Bashir Kragh-Müller.

Her er det perfekte pitch 3: Peter Mühlmann thumb

Udlejeren får en liste med matcherne. Så kan vedkommende se, at der er et match på 90 pct. med en mulig lejer, de kan klikke sig ind og se, hvorfor matchet lige præcis er 90 pct. Formålet er, at hele udvælgelsesprocessen således skal blive nemmere.

Idéen kom da også, fordi Bashir Kragh-Müller selv skulle leje et værelse ud og fandt processen, med at finde en lejer, uoverskuelig.

»Jeg fik idéen i 2014, da min kæreste og jeg fik fra hinanden. Jeg blev nødt til at leje et værelse ud, og i den forbindelse oprettede jeg en annonce på en af de boligsider, der var på markedet. Indenfor en time fik jeg 150-200 henvendelser, det var en meget uoverskuelig proces,« siger han og tilføjer:

»Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres bedre. Udlejningsmarkedet har ikke ændret sig de sidste ti år, men dét vi har opfundet vil ændre folks vaner og måden at tænke udlejning på.«

pix-buch

Bunky.dk er resultatet af to unge iværksætteres arbejde. 29-årige Bashir Kragh-Müller er opfinder af sitet, hvor hans partner, 31-årige Michael Milo, har udviklet hjemmesiden.

I første omgang er fokus på Danmark og det danske udlejningsmarked, og indenfor det første år er målet at få 1000 brugere på sitet. Men drømmen er at ekspandere til England, Sverige og Norge.

»Inden for tre-fem år vil vi i hvert fald have udvidet til ét ekstra land, foruden Danmark. Vores fokus er på England, da vi har nogle mulige kontakter, som kan hjælpe os i gang. Men generelt har udlejningsmarkedet det samme problem i de større byer i de fleste lande,« siger Bashir Kragh-Müller.

Vejrhøj

Allerede nu er bunky.dk internationalt tænkt. Sitet fungerer således både på dansk og engelsk. Det skyldes et ønske om at favne internationale studerende, fortæller Bashir Kragh-Müller.

»Vores målgruppe er de unge og studerende. Også de internationale studerende. Derfor skal vores markedsføring primært foregå på Facebook, og på universiteterne, hvor vi vil lægge flyers og hænge plakater op.«

Hoveddrømmen er at kunne leve af bunky.dk, forklarer Bashir Kragh-Müller. Og hvis alt går efter planen, skulle det være muligt om tre år.

»Indtil da står den på havregrød og pasta. Ellers må vi tage nogle jobs ved siden af. Det har min partner allerede gjort - den sidste måned har han haft fuldtidsarbejde ved siden af bunky-projektet. Det er et en hård proces, men det er det værd.«

27BUSkerry.jpg

Det sidste år har Bashir Kragh-Müller været arbejdsløs og levet af sin a-kasse. Han sagde sit job som forsikringskonsulent i Codan op for at realisere bunky.dk. Det havde måske været lettere, hvis han havde sagt ja til tilbuddene fra investorer, han selv havde kontaktet.

»Jeg er klar over, at investorer kræver noget af en og ens virksomhed, men i forhold til den procentdel, de ville have, var det ikke det værd.«

Bashir Kragh-Müller vil ikke oplyse, hvem der var interesserede i at investere i bunky.dk, men han fortæller, at de forlangte 15-20 pct., hvilket han synes, var for tidligt at give afkald på. »Men det er ikke et definitivt nej til investorer,« siger han.

10BUSWoomio.jpg

Christian Stadil, der er manden bag Hummel, Jesper Buch, der har stiftet JustEat og Martin Thorborg, der har grundlagt Jubii er nogle af Bashir Kragh-Müllers store forbilleder. Og forklaringen i, hvorfor det lige præcis er dem, skal findes i deres drivkraft.

»Stadil og Buch startede – ligesom os– fra bunden og tog chancen. Det inspirerer til, at det kan lade sig gøre.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere