Del : SMS
Berlingske Business

Sådan fik GN Netcom succes med Jabra

Mogens Elsberg
Mogens Elsberg, CEO hos GN Store Nord A/S. Foto:

En omfattende turnaround hos GN Netcom betyder, at et dundrende underskud på få år er erstattet af klirrende kroner på bundlinjen. I stedet for at være underleverandør af især headsets satser administrerende direktør Mogens Elsberg på at markedsføre selskabets eget Jabra-brand på verdensplan.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var sorte skyer over erhvervskvarteret i Ballerup, og i hovedkvarteret hos GN Store Nord var man klar over, at der skulle drastiske midler til, hvis datterselskabet GN Netcom, der blandt andet laver headsets og speakerphones, skulle overleve. Flere år med trecifrede millionunderskud betød, at smertegrænsen i 2010 for længst var overskredet. Ledelsen vaklede mellem at sælge skidtet eller lukke butikken. Men man valgte en tredje løsning.

Samarbejdsaftaler med globale partnere blev annulleret, og ingeniører blev sammen med marketingfolk sat til at finde vejen ud af krisen med en global satsning på eget brand og højere priser på produkterne. Tre år efter er himlen anderledes blå, vækstraterne er store, og der er sorte tal på bundlinjen.

»Vi havde et underskud på 184 millioner kroner i 2009 og havde også haft underskud året før, så der var ingen i tvivl om, at vi stod på en brændende platform og var nødt til at gøre noget. Vi tabte store penge på vores forbrugerdivision, der udgør en tredjedel af omsætningen. Vi havde satset på at være underleverandør til Motorola, Nokia og andre, og det marked var faldet sammen på bundlinjen,« siger Mogens Elsberg, administrerende direktør i GN Netcom.

»Det var kritisk. Det handlede om virksomhedens overlevelse. Simpelthen. Vi kunne ikke fortsætte med underskuddet som i 2008 og 2009. Der var kritiske røster i markedet, der opfordrede os til helt at opgive. Det var meget kritisk, og der skulle ske noget hurtigt.«

I løbet af kort tid fik ledelsen lagt strategien: benhårdt fokus på virksomhedens eget Jabra-brand på forbrugersiden og øget fokus på mulighederne inden for unified communications på business-to-business-siden.

»På business-to-business-delen havde vi en rimelig forretning, men vi havde en mulighed for at komme ind på markedet for unified communications headsets, der er en meget attraktiv integreret kommunikationsløsning for virksomheder, der kombinerer telefon, mail, chat, video og meget andet i en pakke. Det betyder, at man bruger mere telefoni over nettet, og der skal man bruge headsets. Den mulighed havde vi set, men ikke udnyttet godt nok indtil da,« siger Mogens Elsberg.

Risikabel strategi

Hvordan fandt I vejen ud af problemerne?

»Det tog et par år, men i dag har vi ingen underleverandøraftaler tilbage i vores forbrugerdivision. I stedet satsede vi på at bygge vores Jabra-brand op globalt. Jabra var kendt som et brand med god kvalitet og lave priser. Men vi besluttede, at vi skulle gøre det endnu mere synligt og profitabelt. I dag kan man tænke, at det var en let beslutning, men det var faktisk rigtigt, rigtigt risikabelt. Vi vidste hverken, om vi kunne bygge vores brand op til også at indeholde højere prispunkter, eller om markedet, detailhandelsbutikker og kunderne ville acceptere det og se os som et high-end brand. Men det gjorde de.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere