Del : SMS
Berlingske Business

Rollemodeller på inspirationsturné

16BUSVaekst-computerboern.jpg
Uddannelsesinstitutioner har stået i kø for at booke iværksættere til at inspirere og optræde som rollemodeller, så eleverne i folkeskolen får lejlighed til at stifte bekendtskab med iværksætteri. Foto: Steffen Ortmann

Som led i årets Vækst- og Iværksætteruge har flere end 150 af landets uddannelsesinstitutioner benyttet sig af muligheden for at booke en iværksætter til at komme og holde oplæg.

Artiklen fortsætter under annoncen

160 af landets dygtigste iværksættere har sagt ja til at være ambassadører for dette års Vækst- og Iværksætteruge og turnerer i øjeblikket landet rundt for at inspirere elever og studerende til et liv som iværksætter.

Som noget nyt kan landets uddannelsessteder i år gratis bestille en iværksætter til at holde oplæg i forbindelse med Vækst- og Iværksætterugen. Ordningen var planlagt til at vare i fire uger, men indtil nu har mere end 150 uddannelsessteder benyttet sig af tilbuddet, som er forlænget frem til januar.

16BUSVaekst-Christian-Vinte.jpg

Formanden for Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard, glæder sig over den store efterspørgsel og oplever, at den er gengældt fra iværksætternes side.

»Vi oplever, at der er rigtig mange erhvervsfolk, der gerne vil give tilbage til skoler og uddannelser og dele deres erfaringer og drømme med de unge mennesker,« siger Christian Vintergaard, der ikke tvivler på oplæggenes effekt.

»Vi ved, at i forhold til iværksætteri er det rigtig vigtigt med rollemodeller og mentorer. Faktisk er de fleste iværksættere født af iværksætterforældre. Vi synes derfor, det er vigtigt at få nogle flere rollemodeller ud i klasserne til også at inspirere dem, der ikke lige har forældre, der er selvstændige eller arbejder med iværksætteri.«

En af de iværksættere, der tager rundt og holder oplæg, er Pernille Andersen. Hun står bag business to business-platformen Feedsfloor og bestyrer onlinemagasinet Womeninb2b.com. Pernille Andersen er bevidst om sin position som kvindelig iværksætter i tech-branchen. Hun arbejder lige nu på deltid i forbindelse med sin barsel og har meldt sig som ambassadør, fordi hun ville ønske, at der havde været flere rollemodeller, dengang hun selv var studerende.

»Jeg har altid tænkt, at det dér med at kode var meget kompliceret og kun sådan noget, nørdede mænd, der var rigtig gode til matematik og gik med store briller, kunne finde ud af. Havde der været flere at spejle sig i, havde jeg klart valgt IT-vejen i stedet for forretningsvejen,« siger Pernille Andersen.

På fredag har Vadgård Skole i Søborg booket Pernille til at holde oplæg for skolens 8. klasser.

fejle

Pernille Andersen har planlagt sit oplæg ud fra en hovedpointe om, at det skal være sjovt at være iværksætter. Man skal brænde for det, man beskæftiger sig med, og den økonomiske gevinst må ikke blive målet.

»Det er okay at drømme stort, og det er okay at satse, og så må det ikke være så tabubelagt at fejle,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere