Del : SMS
Berlingske Business

Restaurantkædernes opskrift på succes i en krisetid

mad
Restaurant Les Trois Cochons i København, der ejes af Torben Klitbo, og som har fransk mad på menukortet, er kun én ud mange i Cofocos portefølje af restauranter.

En håndfuld danske iværksættere har i ly af krisen bygget mere end 25 restauranter og spisesteder op. Knivskarpe koncepter og stærk kommunikation er hovedingredienserne

Artiklen fortsætter under annoncen

En bølge af restauranter i mellemklassen har på få år ramt Danmark. Bag dem står en lille håndfuld personer med et særligt veludviklet iværksætterinstinkt.

Torben Klitbo fra Cofoco, Henrik Yde-Andersen fra Kiin Kiin, Anders Aagaard Jensen fra Madklubben og Jesper Boelskifte fra Mash-restauranterne har på under otte år skabt mere end 25 restauranter og spisesteder. Derudover har flere af dem udvidet forretningsområderne til butikker, take away, catering og sågar et madmagasin og dermed skabt arbejdspladser til mere end 500 mennesker.

Mens økonomer taler om nervøse forbrugere, fortsætter madiværksætterne med at etablere nye spisesteder, og de investerer hver en tjent krone i ekspansion. De har formået at udnytte små huller af muligheder, som så ofte åbenbarer sig i en krisetid. Helt konkret er det blevet billigere for restauratørerne at åbne nye restauranter end for bare fem år siden.

»Præ 2007 skulle man smide 1,5 mio. kr. i nøglepenge bare for at åbne en bistro i Sydhavnen. Men i dag betaler vi som udgangspunkt ikke nøglepenge. For nu er udlejer bare lykkelig for at få en solid og god leje til tiden,« fortæller Anders Aagaard Jensen, der i 2006 åbnede restauranten Madklubben på Store Kongensgade i København og ved udgangen af denne måned åbner sin syvende restaurant og har planlagt to i løbet af næste år.

Han betegner sig selv som købmand med et stramt fokus på business. At Madklubben nu får et sjette familiemedlem var dog ikke planen fra begyndelsen, men ifølge Anders Aagaard Jensen er tingene gået godt, og de har fundet en formel, der fungerer. Anders Aagaard Jensens restauranter er kendetegnet ved stramme koncepter, tidsbegrænsning på bordene og et minimalistisk menukort – typisk med en enkel menu til en relativt lav pris.

Små lækre steder med ens prisleje

Og det er netop sådanne koncepter, der har fundet vej til restaurantgæsternes knurrende maver de seneste år.

»Grunden til, at vi gider de her koncepter er, at det ikke er et decideret koncept som eksempelvis McDonalds. Det er ikke ensartede restauranter, men små steder der fremstår lækkert, og der er mange forskellige koncepter at vælge imellem. Det er kun ens på prisleje og kvalitet, så man som forbruger ved, hvad man får, og det er en kvalitet,« forklarer Heidi Boye, der er ekstern lektor ved Institut for afsætning ved CBS og seniorkonsulent ved Landbrug og Fødevarer.

Hun peger på, at restaurationskæder som særligt Madklubben og Cofoco rammer middelklassen, der har råd til at gå ud og spise – også på en tirsdag og onsdag.

»Det er et segment, der i langt højere grad end tidligere vil stimuleres med oplevelser og leve livet,« forklarer Heidi Boye.

Ordet Cofoco har ikke sneget sig ubemærket forbi mange københavneres bevidsthed de seneste otte år. Kæden, der er skabt og ledes af Torben Klitbo, har i dag otte restauranter, catering, selskabslokaler, færdiglavet mad til supermarkeder samt deres egne butikker, et magasin om mad, og for at det ikke skulle være nok, købte Cofoco sidste år Lufthansas køkken ved Københavns Lufthavn med øje på at blive leverandør til flyselskaber. De mange aktiviteter har sat sine spor på Cofocos nu røde bundlinje og gnavet i egenkapitalen. Men for nylig skød den danske finansmand August Lund penge i selskabet, og Torben Klitbo er klar til at udvide den voksende forretning.

»Vi har valgt at sætte os på markedet. Og det kræver, at vi rykker hurtigt. Derfor lancerede vi otte forskellige koncepter sidste år, og har flere planer næste år. Folk skal vide, hvem vi er. Vores vision er at skabe en bred vifte af gastronomi til folket,« siger Torben Klitbo.

I Cofocos portefølje af restauranter er der både italiensk og fransk samt en steak og skaldyrsrestaurant. Det er som med Madklubben klart definerede koncepter. Det er kløgtigt gjort, lyder det fra branding- og livsstilseksperten Henrik Byager:

»Deres kommunikation rammer knivskarpt. De har lækre hjemmesider, der er veldesignede og kommunikerer, så man overhovedet ikke er i tvivl om, hvad det er for en restaurant. Det er enormt godt konceptuelt styret, så vi alle sammen opfatter det som steder med solid mad, hyggelig stemning og fornuftige priser, siger han.

Han peger desuden på, at de har skabt sig et fast publikum, der gør det nemmere at etablere en ny restaurant, da der altid vil være en stor interesse fra begyndelsen.

Gevinst ved stordrift

Andre der løbende åbner nye restauranter er holdet bag steak-restauranten Mash. I 2008 åbnede de den første på Bredgade. I mellemtiden er der åbnet en afdeling i Aarhus, i Københavns Lufthavn, på Skovridderkroen nord for København og 1. november i år åbner Mash i London.

Ejeren Jesper Boelskifte ejer desuden Umami og Sommerlier i København. Til forskel fra de to tidligere nævnte kæder ligger de her restauranter i prislaget over. På trods af krise viser de skarpe koncepter sig at være en fornuftig forretning med overskud i alle restauranter trods deres korte levetid.

Blandt fordelene ved at drive kæder af restauranter er selvfølgelig gevinsten ved stordrift. Det kan Henrik Yde-Andersen fortælle med om som ejer af den eneste Michelin-restaurant i Danmark med et regulært overskud – Kiin Kiin på Nørrebro.

»Det er meget dyrt at drive en Michelin-restaurant. Men i stedet for at tude åbnede vi bagdøren og solgte take away ud af de råvarer, som vi ikke brugte i restauranten,« fortæller han. I dag har de udvidet forretningen til syv spisesteder, hvilket giver oplagte fordele.

»Det vigtigste for os er udnyttelse af personale, som vi kan rykke rundt med mellem restauranterne. I begyndelsen var vi kun otte ansatte på Kiin Kiin, og der knækkede vi nakken ved sygdom, fortæller han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere