Del : SMS
Berlingske Business

Priskrig på køkkener på vej

Køkken
De danske køkkenproducenter kan se frem til at knokle endnu hårdere de kommende år. To af Europas største producenter har set sig lun på danskernes store forbrug af køkkener og gør klar til en offensiv. Foto:

Internationale køkkenkoncerner vil presse de danske producenter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Store europæiske køkkenproducenter som Häcker-koncernen og franske Schmidt, der samlet omsætter for over fem milliarder kroner om året, står på spring til at gå ind på det danske marked.

Schmidt har allerede taget de første skridt og forhandler gennem en nordisk organisation, Schmidt Nordic. Lige nu har afdelingen fem forhandlere i Danmark, men regner med på ret kort tid at udvide til op mod 20 forhandlere.

Tanken er ikke at komme med et stort tilbuds- og salgstryk fra begyndelsen, men langsomt at opbygge en solid forretning i Danmark, der på sigt bliver landsdækkende.Et stort tryk kan også komme fra Häcker, der lige nu arbejder på en strategi for Danmark. Selskabet er allerede aktiv i 62 andre lande verden over, og det danske marked kan blive næste mål for Tysklands tredje største indretningsfirma.Fra ledelsen er budskabet klart:

»Danmark er i hele vores branche set som et vækstmarked«. Især købekraften lokker hos den tyske gigant, der i øvrigt kan se en klar fordel i, at transporten til Danmark kan foregå uden transport til søs. Virksomheden har ingen forhandlere i Danmark, men leder efter en indgang til markedet og regner med at finde danske forhandlere, når de har færdiggjort arbejdet med at analysere det danske marked.Også konkurrenten Schmidt bekræfter, at Danmark er et »vækstmarked«.

Virksomheden sætter en del af sine forhåbninger til markedet i, at de producerer til et bredt udsnit af lande og kulturer i hele Europa og derfor kan tilbyde et større stilsortiment til billigere produktionspris, idet det er listevarer i mange andre lande. Også her er meldingen, at man regner med at få konkurrence fra andre europæiske køkkenmastodonter på det danske marked i løbet af få år.

Krisekamp

De udenlandskes selskabers offensiv kommer i en tid, hvor den danske branche stadig er i gang med at samle stumperne op efter en årrække med dårlige resultater. Berlingske Research har analyseret 31 virksomheder i køkkenbranchen. Konklusionen er, at kun fem har haft et positiv resultat i samtlige af analysens tre år.

Ligeledes har de seneste tre år budt på faldende egenkapital for hele branchen. Det er typisk midterfeltet af producenter og særligt dem, der prismæssigt bevæger sig i den høje ende af markedet, som er hårdt ramt. Branchen i Danmark er over en bred kam domineret af store koncerner med kæder som Kvik, og Nobia Danmark, der har blandt andre HTH og Invita i folden.

Samtidig med, at branchen ikke tjener penge, smuldrer omsætningen på produktionen af køkkener. I 2007 afsatte producenterne for cirka to mia. kr. (afregningspriser eksklusiv moms). De seneste tal fra 2011 viser, at det tal er reduceret til 1,7 mia. kr. I 2011 eksporterede branchen for én mia. kr.

Til sammenligning blev der kun importeret for godt 200 mio. kr. Det er også medvirkende til, at de udenlandske producenter har tøvet med at rykke ind over de danske grænser. Møbel og Interiør Brancheforeningen møder virksomhedernes indtog med skepsis. Keld Korsager, adm. direktør i foreningen, udtrykker sig således om satsningen:

Det vil også være en fundamental omvæltning for det danske køkkenmarked, hvis der i fremtiden bliver importeret flere produkter.»Krisen er et grundvilkår, og derfor kan disse udenlandske producenter godt se en forretning i at flytte deres aktiviteter til udlandet. Det vil sige eksportere sig ud af krisen. Men det er et sejt træk at komme ind på det danske marked. Det kræver, at der virkelig er en stor pose penge bagved.«

Spiller med musklerne

De udenlandske køkkenproducenters ridt mod det danske marked er ifølge virksomhederne blevet udskudt af flere årsager.

Tyske Häcker sælger deres produkter uden navn i Tyskland. Virksomheden ved godt, at kræsne køkkenkunder vil have et mærke at forholde sig til. Derfor er tanken at spille på »made in Germany«. Den tyske kvalitet og ingeniørkunst, som er kendt fra de tyske bilfabrikanter, skal omstilles til det »solide« tyske køkken.

Skal virksomheden ind i Danmark, vil det blive med forhandlere af mærket. De vil ikke have egne butikker, men satse på dygtige sælgere med forstand på dansk køkkenkultur. Åbningen kommer til at bestå at flere butiksåbninger og »konkurrencedygtige priser«.

Häcker har igennem længere tid udbygget deres marked for at levere køkkener til store entrepriser i udlandet, og det er planen, at denne del af forretningen kommer til at udgøre en vigtig del af virksomhedens danske indtog. Begrundelsen er, at de lavere produk­tionsomkostninger i Tyskland skal kunne gøre produktet konkurrencedygtigt i forhold til danske leverandører til byggefirmaer.

Hvornår Häcker rykker til Danmark er endnu uvist. Men ifølge Berlingske Business’ informationer kan rykket ske, når der er fundet forhandlere og den sidste del af et større analysearbejde er færdiggjort.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere