Del : SMS
Berlingske Business

Prisdiskussioner kan splitte en virksomhed

(FILES)This January 9, 2007 file photo shows Apple chief executi
Jobs mener, at den høje introduktionspris vil svække salget og gøre det svært at skubbe hadeobjektet IBM ud af markedet. Foto:

De af jer, der har læst Walter Issacsons biografi af Steve Jobs, husker sikkert også den sekvens, hvor Apple-ikonet bliver ude af sig selv af raseri, da han opdager, at John Sculley, Pepsi-chefen, som Jobs har hentet til Apple, vil sætte introduktionsprisen på den berømte Macintosh-computer op fra 1.995 dollar til 2.495 dollar.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jobs mener, at den høje introduktionspris vil svække salget og gøre det svært at skubbe hadeobjektet IBM ud af markedet. Sculley mener, at Mac’en er den høje pris værd. Desuden er han nødt til at have flere penge i kassen, hvis Apples berømte, men dyre reklamekampagner skal finansieres.

Mac’en bliver som bekendt en succes. Men IBM bliver aldrig slået helt af banen, og Sculley presser Jobs ud af sit livsværk. Den ophedede diskussion mellem Sculley og Jobs er ikke bare et udslag af vidt forskellige temperamenter og tilgange til det at drive forretning. Den viser også, hvor svært det er at sætte den rigtige pris. For hvad er egentligt den rigtige pris?

03BUSCotes.jpg

Den rigtige pris kan selvfølgelig regnes ud, som de produktions- og udviklingsomkostninger en virksomhed har, plus en fortjeneste. Den rigtige pris kan også være den værdi omsat i kroner, som varen repræsenterer for kunden. Men hvordan regner man lige værdien ud, og er den forskellig fra kunde til kunde? Det kan jo godt være, du kan opkræve en højere softwarelicens hos et firma, end du kan hos en studerende. Det er naturligvis heller ikke ligegyldigt, hvilke konkurrenter du har, og hvad de gør.

Hvis du sætter dig ind i teorierne omkring prissætning, vil du opdage, at der er tale om en hel videnskab. Den mestrer de bl.a. i luftfarts- og hotelbranchen. Før lavprisselskaberne fik fat, var flybilletter dyre, og de kostede næsten altid det samme, selv om man lejlighedsvis kunne få en rabat. I dag skifter prisen på flybilletter og hotelværelser fra minut til minut.

»Pricemanagement« er i disse brancher blevet et afgørende salgsparameter. Uden at være god til at styre sine priser havde SAS aldrig overlevet i en sektor, hvor konkurrenternes omkostninger i årevis har været meget lavere.

Du kan til dels skrive dagbladene på samme konto. Skal du købe annoncer eller abonnementer er der så mange forskellige varianter og prisstrukturer, at markedet nærmest bliver uoverskueligt. Det bidrager til, at medievirksomheder stadig overlever, selv om deres produkter er under voldsomt pres i disse år.

I dag kan du på internettet finde tjenester som pricerunner, der gør det let for dig at sammenligne priser. Og analysere, hvad konkurrenterne gør. Men noget tyder på, at forbrugerne har været bedre til at udnytte den nye gennemskuelighed end virksomhederne.

Selv om pricemanagement er blevet en nøgledisciplin i nogle brancher, er der nemlig mange virksomheder, som slet ikke har tilstrækkeligt fokus på prissætningen.

Priserne er noget, man taler om en gang om året – især, når man i efterårsmånederne lægger budget for det nye år. Har man svært ved at få enderne til at nå sammen, får priserne ofte et lille nyk, og det er så det.

Ikke desto mindre viser alle undersøgelser, at systematisk arbejde med prissætning kan øge virksomhedernes fortjeneste mellem tre og fem procent på årsbasis, og det burde da være værd at bukke sig efter.

Måske er det manglende prisfokus et udslag af de kriseår, vi har været igennem. Alle har haft fokus på omkostninger. I et trægt marked tør ingen sætte priserne op.

Men der er jo masser af markeder, som ikke er træge, og hvor prisen absolut kan justeres, Især, hvis man differentierer mellem kundesegmenter og udvider sit sortiment til ikke blot at omfatte varer, men også løsninger.

I dag sælger Grundfos eksempelvis ikke pumper men »styring af vandkvalitet«. Det giver mulighed for en helt anden prissætning. Hvis du ikke allerede har gjort det, er det nok den vej, du skal gå, hvis du vil have »den rigtige pris«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere