Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Planday fik 93 millioner: »Når du først er stået på toget, kan du ikke stå af«

10BUSBUSINESS-PLANDAY-14555.jpg
Christian Brøndum er direktør for Planday, der leverer digitalt værktøj til vagtplaner, lønsedler og lignende. PR-foto

Da den danske virksomhed Planday i foråret sidste år hentede en investering på 93 millioner kroner fra det franske ventureselskab Idinvest og svenske Creandum, vidste Christian Brøndum godt, at der ikke længere var nogen vej tilbage.

Der er nu kun én vej for virksomheden, som han er administrerende direktør for, og det er op. Kravene til vækstrater og markedsandele er steget markant.

»Det er et tog, du står på, som du ikke bare kan stå af,« forklarer Christian Brøndum.

10BUSBUSINESS-IV-RKS-TTERE-.jpg

Planday har udviklet et planlægningsværktøj, der hjælper virksomheder med at lave vagtplaner, lønsedler, ferieplanlægning og lignende. Over 150.000 brugere over hele verden benytter sig af virksomhedens software. Planday har 112 ansatte fordelt på seks kontorer rundt i verden.

»Vækstmålene er høje og lige meget, hvad du gør, er det aldrig godt nok. Venturefonde vil altid presse dig til det yderste. Og derfor er venturekapital heller ikke for alle. Der er forskel på folk. Nogle trives under det pres – andre gør ikke. For os var det helt rigtigt.«

Op blandt de helt store

De seneste år er ambitionerne og selvtilliden vokset. Målet er nu at blive en af de helt store spillere på det globale marked. Og det koster. Planday har derfor været i løbende dialog med investorer de seneste år. I 2014 lykkedes det for første gang at rejse penge, da svenske Creandum stod klar med et tocifret millionbeløb.

Morten Glundholt har skabt det mobile bilvaskerfirma Outwash. Et firma, der kom sig ud af en tilfældighed. På en parkeringsplads.

Det er den samme fond, der sidste år var med i en ny og markant større kapitalrunde, hvor også franske Idinvest var med. Begge ventureselskaber er blandt de store europæiske investorer, der de seneste år i højere grad har valgt at fokusere på Danmark. Og det er dermed ikke tilfældigt, at det netop er de to, der er blevet trukket ind i ejerkredsen.

»Det har helt sikkert en stor betydning, at de er til stede,« siger Christian Brøndum.

Han får et sted mellem tre og fire henvendelser om ugen fra forskellige investorer fra hele verden, der har en interesse i at høre mere om selskabet. Men han valgte altså Creandum, som han har arbejdet tæt sammen med de seneste år, og så franske Idinvest.

06BUSHedia-134323.jpg

»Jeg havde faktisk ikke forestillet mig, at det skulle være en fransk fond. Men det blev båret af Guillaumes (Guillaume Durao, Idinvests mand med fokus på Danmark, red.) engagement, og det var tydeligt, at han ville det her. Samtidig er det en seriøs fond, der er stor nok til at tage investeringen langt, når vi vokser endnu mere,« siger Christian Brøndum.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen