Del : SMS
Berlingske Business

På fortsat vinderkurs – 100 år efter »Selandia«

12BUSIronpump.jpg
Administrerende direktør Anders Frimodt-Møller (th.) overvåger afprøvningen af en nyrenoveret pumpe. Foto: Jens Astrup

Danmark har 300 mellemstore industri­virksomheder, der lever op til den tyske definition af en »skjult vinder«. Det er virksomheder, der er markeds­ledende i deres globale niche. Iron Pump i Herlev er kendt verden over for sine skibspumper.

Artiklen fortsætter under annoncen

I ledelsens møderum hos Iron Pump A/S i Herlev står en model af verdens første oceangående dieselskib, det B&W-byggede »Selandia«, der sejlede ud på sin jomfrurejse i 1912. Modellen har Iron Pump købt af det danske værfts konkursbo i 1997.

For »Selandia« havde ikke alene en særlig betydning for bygherren, rederiet ØK og for B&W – historiske mastodonter i dansk erhvervsliv, der i dag enten er en skygge af sig selv som ØK eller lukket som B&W.

»Selandia«s pumper kom nemlig fra Iron Pump, som er en mere end 100 år gammel dansk virksomhed med omtrent lige så mange ansatte.

Iron Pump har ikke alene overlevet B&W og ØK.

Iron Pump er faktisk en af de virksom­heder, som i en undersøgelse fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen kaldes for »Danmarks Skjulte Helte«. Begrebet er hentet i Tyskland, hvor man paradoksalt nok bruger en engelsk betegnelse for virksomheder som Iron Pump, nemlig »Hidden Cham­pions«. Dem er der i Tyskland godt 5.000 af, væsentligt flere pr. indbygger end i Danmark. Men også herhjemme findes de altså – skøns­mæssigt er der godt 300 af dem, og de be­skæftiger alle mellem 50 og 500 ansatte.

De skjulte helte i dansk erhvervsliv er service­orienterede fremstillings­virksomheder, som har en førende position på deres globale nichemarked.

I Tyskland er de skjulte vindere – også kaldt Mittelstand -–forklaringen på det økonomiske mirakel (Wirtschaftswunder), der skabte det moderne Vesttyskland efter krigen. Og deres succes er også en væsentlig del af forklaringen på, at Tyskland i dag er den nation i EU, der økonomisk klarer sig bedst.

Men de skjulte helte udgør også en del af forklaringen på, at det trods udflytning af industrijob til Asien og Østeuropa stadig er industriens eksport, der har trukket væksten i Danmark i de senere år.

I den dyre ende

Iron Pump lever op til kriterierne for at være en »skjult vinder«, fordi virksomheden på sit globale marked, kvalitetspumper til marinei­ndustrien, udgør en af de største spillere. En af de andre spillere, Desmi i Aalborg, er også dansk. Desuden er der en håndfuld europæiske konkurrenter. Der produceres også marinepumper i Asien, men sjældent af europæisk kvalitet.

Skibspumperne fra Iron Pump ligger i den dyre ende. Virksomheden har et stort antal forskellige modeller. De værdsættes rundt om i verden af redere, der gerne vil betale lidt ekstra, for at en skibspumpe fungerer i 30 år. Og at man kan få reservedele til den hos Herlev­-virksomheden. Det kan man ikke regne med at få, hvis pumpen købes hos en asiatisk billigproducent.

»Vi lever af at produktudvikle sammen med kunderne og servicere dem så hurtigt og effektivt som muligt,« forklarer direktør Anders Frimodt-Møller, der har været adm. direktør i virksomheden siden 2004.

Iron Pump har givet overskud i alle årene under finanskrisen. Overskuddet investeres hovedsageligt i produktudvikling og op­kvalificering af de 100 medarbejdere – heraf 50 i produktionen og 50 i udvikling og administration.

Næsten hele afsætningen går til eksport, Virksomheden leverer dog også pumper til det danske hjemmemarked – især til kraftværks­sektoren. Men hovedfokus er på den globale skibsindustri og off-shore-sektoren.

Libratone_Business

Virksomheden lever også økonomisk op til kriterierne for at være en »skjult vinder«. Her skal man have præsteret en vækst i omsætningen pr. ansat på over 50 pct. gennem de seneste ti år og en tilsvarende høj værditilvækst.

Reagerer hurtigt

Ifølge rapporten karakteriserer det de skjulte helte, at de har deres fokus på fem områder:

  • Evnen til at følge og reagere hurtigt på ændringer i markedet.
  • Udvikling af nye markeder.
  • Øget vægt på service.
  • Stærk evne til produktudvikling sammen med kunderne.
  • Inddragelse af medarbejderne i produktion og udvikling.

Iron Pump har fulgt de danske redere ud i verden, da skibsbygningen ophørte i Danmark i 80erne. Virksomheden har formået at vinde indpas hos asiatiske værfter, og i 2009 åbnede Iron Pump kontor i Shanghai i Kina.

Virksomheden har samtidig investeret mange penge i fremtiden ved at udvikle og lancere en helt ny pumpeserie. Den lever op til EU-krav om energieffektivitet, allerede inden disse krav bliver lov i 2015.

Mange af Irons pumper efterspørges af storkunder som svenske Alfa Laval og finske Wärtsilä, som Iron Pump har et tæt produktudviklingssamarbejde med.

Frank Mohn

Serviceforretningen er også blevet udvidet i de senere år – bl.a. via reservedelslageret til en værdi af 30 mio. kr.

Samtidig er produktudviklingen organiseret i tæt samspil med kunderne og de vigtigste underleverandører.

Medarbejdertung virksomhed

Virksomheden er både ingeniør- og metalarbejdertung. Mange har været ansat i Iron Pump i årevis og besidder stor special­viden om marinepumper. Den viden bringes i spil i produktudviklingen.

»Vi gør meget for at udvikle vores medarbejdere. Vi fyrer ikke, selv om der er huller i ordrebogen. Vi efteruddanner flittigt, og vi er forstående, hvis ansatte har personlige problemer,« siger direktør Anders Frimodt-Møller.

Til gengæld bakker medarbejderne op, når ordrebogen bugner. Senest har de selv foreslået et nyt arbejdsskema for at kunne imødekomme efterspørgslen.

Iron Pumps største udfordring i disse år udgøres af tilstedeværelsen i Asien. Åbningen af et Kina-kontor har været en succes. Nu regnes der på, om virksomheden også skal producere i Kina.

»Vi vil bestemt ikke flytte produktion fra Danmark – det er her, vi har vores ekspertise. Men vi sourcer en del underleverancer i Asien. Nogle af dem kan vi måske selv lave derude, og ikke mindst skal vi sikre, at vi kan betjene vores asiatiske kunder både med service og teknisk viden hurtigt på tværs af tidszoner og arbejdstider,« siger Anders Frimodt-Møller.

På hjemmefronten har indførelsen af økonomi­systemet SAP kostet mange penge og kræfter. Men det har været nødvendigt for at sikre en effektiv økonomi- og ressource­styring.

Iron Pump har i almindelighed ikke besvær med at finde kvalificeret arbejdskraft i Danmark, selv om virksomheden mærker, at der uddannes for få industriteknikere (metalarbejdere, red.) herhjemme.

Derimod ligger Iron Pump i hård konkurrence med store lokale virksomheder som f.eks. Topsøe og Novo om de gode udviklings­ingeniører. Fokus i de kommende år er via effektivisering og produktudvikling at øge indtjeningen.

Og så er der som nævnt den langsigtede tilstedeværelse i Asien. Den skal Iron Pump have lagt sig fast på inden for det kommende år.

30BUSLars-Ravn-Vaekst-Manda.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere