Del : SMS
Berlingske Business

På dannelsesrejse som digitale nomader

07BUSDigitale-nomader.jpg
Nikolaj Astrup Madsen og Michelle Rødgaard-Jessen er digitale nomader. De rejser rundt i hele verden og arbejder kortere tid på projekter, hvor der er brug for deres evner inden for rejse- og konsulentbranchen. Da de rejser meget, har de ikke nogen fast kontorplads, men bruger Republikken på Vesterbro som arbejdssted. Foto: Christian Liliendahl

Et ungt par har besluttet at bruge de nye digitale muligheder til at kombinere livet som selvstændige iværksættere med lysten til at opleve verden. De er digitale nomader.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man kan komme langt med et par kunder i bogen, en bærbar under armen og en god portion eventyrlyst. Det oplever i hvert fald det unge par Nikolaj Astrup Madsen og Michelle Rødgaard-Jessen. Hele verden er deres arbejdsplads – de betegner sig selv som »digitale nomader«.

Parret flyver geografisk set fra gren til gren. P.t. hedder basen Barcelona, men i ugerne omkring årsskiftet er de landet i cafeen hos kontorfællesskabet Republikken på Vesterbrogade i København. Herfra fortæller de på en sjaskvåd, regntung dansk vinterdag om et liv under mere nådige vejrguder – men også om store til- og fravalg.

»Lad det være sagt med det samme. Hvis man tror, at livet udenlands handler om at sidde under en palme på stranden med en bærbar på skødet, så tager man fejl. Det er hårdt arbejde at være på farten, og det er forbundet med usikkerhed og til tider lav indkomst,« siger den 28-årige Nikolaj Astrup Madsen og tilføjer:

»Men der er omvendt også årsager til, at vi har valgt at leve sådan lige nu. Det giver muligheder, man lærer en masse, og man får oplevet lande og kulturer på en helt fantastisk måde.«

07BUSDigitale-nomader2.jpg

De to danner par privat og er samtidig hinandens professionelle sparringspartnere, men de kører også to sideløbende og meget forskelligartede karrierer. Den 25-årige Michelle Rødgaard-Jessen blev i sommer færdiguddannet som cand.merc. Overbygningen fandt delvis sted i den kinesiske hovedstad Beijing, og det blev udgangspunkt for parrets nuværende internationale eventyr.

For samtidig med, at den kvindelige del af makkerparret stiftede sit eget danske kommunikations- og marketingbureau, valgte den mandlige del at satse fuldtids på sit iværksættermålrettede rejse- og kursuskoncept »Workaway«. Det er p.t. centreret omkring den catalanske hovedby Barcelona, og derfor var det et naturligt sted for parret at kaste anker i første omgang.

Herfra kan Nikolaj Astrup Madsen effektivt og med to freelanceansatte planlægge, arrangere og afholde Workaway-konceptet, der er en slags arbejdsophold for selvstændige, hvor deltagerne bruger hinanden til at udvikle deres virksomheder via sparring. Og herfra kan Michelle Rødgaard-Jessen drive sin konsulentvirksomhed, der p.t. har otte kunder.

US-TECHONOLOGY-GOOGLE

Den digitale virkelighed gør, at det professionelt ikke gør den store forskel for hende, om hun sidder under regntunge danske vinterskyer eller under mildere og sydlandske himmelstrøg tusinder af kilometer væk.

»Opgaverne behøver jeg ikke at være i Danmark for at udføre, og kommunikationen finder sted over telefonen eller via Skype. Det gør ikke den store forskel. Selvfølgelig er det en naturlig ting at mødes ansigt til ansigt med kunder, men det bruger jeg så for eksempel juletiden på, hvor vi alligevel er hjemme for at mødes med familien,« siger hun og tilføjer:

»Og med hensyn til ens familie, så skal man heller ikke undervurdere mulighederne i kommunikationsteknologierne som Skype, Facetime og Viber. Jeg taler tit med dem – også med min 92-årige farfar, der dog ikke kan lade være med at undre sig over, hvordan vi kan drive virksomhed i Danmark uden at være fysisk tilstede.«

Men det kan det – og det går alt andet lige hånd i hånd med den teknologiske udvikling og mulighederne i den. De nævner, at det er en afgørende faktor, at det i dag er blevet nemt både at opholde sig i og arbejde under fremmede himmelstrøg. Boliger finder de via tjenester som Airbnb, der har den store fordel, at den er international og har nogle gennemskuelige vilkår. De får adgang til møblerede lejligheder, og de risikerer ikke i samme grad at blive overrasket af ekstraregninger ved fraflytning, hvilket de har oplevet, når udlejningen er sket via mere traditionelle udlejningsbureauer.

Derudover er der i dag i mange storbyer et bredt udbud af kontorfællesskaber, der huser folk i samme situation som dem. I det hele taget oplever de, at det er mere simpelt at flytte land i dag. Bare det at køre med taxa kan være en udfordring i en by som Beijing – men moderne bestillingsmetoder, som eksempelvis Uber, gør det alt andet lige nemmere, når man ikke excellerer i det lokale sprog og transporttakster.

20BUSJanek-Borgman.jpg

Planen er, at parret vil fortsætte deres private og professionelle livsstil – i hvert fald nogle år endnu. Nu har de p.t. planer om at prøve kræfter med lande som Marokko og Brasilien.

Intet ligger dog fast endnu. De er godt klar over, at deres livsstil vil blive udfordret, hvis de eksempelvis vælger at blive forældre. Men deres indgangsvinkel til den udfordring er, at det må de tage, som det kommer.

»Vi ved jo godt, at det ville tilføje nogle ekstra udfordringer, som vi endnu ikke helt kan overskue. Det må vi i så fald reagere på. Men alt er muligt. Vi har mødt par, som kombinerer børn og en international livsstil som vores, så hvem ved?,« lyder det fra Nikolaj Astrup Madsen.

I det hele taget oplever parret, at de ikke er unikke. Tværtimod. Deres liv styrer dem forbi kontorfællesskaber rundt omkring i verden, hvor de støder på mange andre unge, der også har valgt en tilværelse som internationale iværksættere, flyttevillige freelancere, globale gæstearbejdere – eller hvad nu man vælger at kalde det.

»Digitale nomader er et kendt udtryk, og jeg tror, der kommer flere og flere af dem. I USA taler man om opblomstringen af »freelance economy« – altså en økonomi baseret på freelancere. Specielt hvis man har evner inden for de kreative og videnbaserede områder, tror jeg, man kan udnytte mulighederne i enten at arbejde for en virksomhed i udlandet eller tage sit eget projekt med til udlandet,« siger Nikolaj Astrup Madsen og tilføjer:

»Jeg kan da ikke andet end at anbefale det, hvis man har lyst og mod til at opleve en masse. Man kan godt sammenligne det med de klassiske dannelsesrejer eller de rygsækrejser, unge ofte tager på. Vi kombinerer bare et professionelt liv med oplevelserne af at være udenlands.«

Thomas_honoré_brandview

Michelle Rødgaard-Jessen peger på, at nogle af de ting, man er nødt til at gøre for at få sin virksomhed til at køre i et andet land, samtidig kan gøre hele rejseoplevelsen større.

»Det er nok svært at køre sin virksomhed, hvis man er et sted i for kort tid. Der er mange rutiner, praktiske ting og økonomiske årsager til, at det giver bedst mening at blive et stykke tid. Men det giver altså også én muligheder på andre måder. Et halvt år i Barcelona giver mig mulighed for at øve mig i at tale spansk og lære kulturen at kende,« siger den 25-årige kvinde og kaster et blik over på sin kæreste og rejsepartner, der supplerer:

»Vi arbejder mange timer dagligt for at få det til at hænge sammen og for at få udrettet lige så meget, som vi nok ville, hvis vi arbejdede ud fra Danmark. Ting tager længere tid, når man arbejder i et andet land. Men omvendt så nyder vi også fritiden og weekenderne, hvor vi så tager os tid til sightseeing og til at udforske det land, vi er landet i. Det er den sjove side af det. Og det anbefaler jeg klart andre at prøve.«

Columbus_Brandview_Honere

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere