Del : SMS
Berlingske Business

Online teenageværelse i krise

Det kendte og populære virtuelle univers Habbo er i krise

Det internetbaserede værested Habbo har tidligere har indtaget en 9. over de højest vurderede iværksættervirksomheder. Nu er topchefen gået, og to ud af tre er fyret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det populære og kendte virtuelle univers Habbo og virksomheden bagved, Sulake, er i krise. Tidligere har der ellers været stærke udmeldinger fra virksomheden, der har ni millioner unikke besøgende om måneden.

- 2010 var på mange måder et rekordår for Habbo Hotel. Vi fejrede ikke kun et tiårs jubilæum, men vores brugerbase, salg og indtjening fortsatte med at øges, sagde Timo Soininen, tidligere CEO i Sulake.

Problemerne har siden da hobet sig op for platformen, der lader brugerne dyste og kommunikere med hinanden i et virtuelt univers.

Dyr deroute

Nedturen startede med en afsløring af, at pædofile kunne benytte Habbo til at komme i kontakt med de mange børn og unge, der bruger platformens chatrum. Her lå der også meddelelser til børn af en meget pervers karakter.

Den engelske Channel 4, der stod bag afsløringen kunne i juni sidste år meddele, at Tesco og WH Smith har trukket gavekort til Habbo tilbage og stoppet samarbejdet.
Samtidig annoncerede Balderton Capital, der havde 13 procent af ejerandelen i virksomheden Sulake, via BBC, at de trak deres investeringer ud som følge af beskyldningerne.

Nu har virksomheden sagt farvel til to ud tre af medarbejdere, lukket afdelinger i udlandet og nedjusteret forventningerne til fremtiden gevaldigt. Nu takker den seneste CEO, Paul LaFontaine, også farvel. Det skriver sitet Articstartup.

260 millioner benytter den populære platform, der er oversat til 11 sprog og har brugere i over 150 lande.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere