Del : SMS
Berlingske Business

Online-apotek stormer frem

Stoholm Apotek
Kunderne har taget godt imod fremkomsten af online-apoteker, hvor man elektronisk kan bestille blandt andet receptpligtig medicin og få den sendt til ens privatadresse. Foto:

Den digitale udvikling er også ved at bide sig fast i sundhedsverdenen. Et mindre, privat online-apotek har svulmende omsætning. Direktøren er ikke i tvivl om hvorfor.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kunderne har det med at se lidt klemte ud på apotekterne. De besøgende klumper sig sammen i de tidsrum, hvor de har tid til at komme forbi, og det skaber spidsbelastning og ventetid.

Til BT / BM / Scanpix

Derfor er det nok ikke den store overraskelse, at kunderne har taget godt imod fremkomsten af online-apoteker, hvor man elektronisk kan bestille blandt andet receptpligtig medicin og få den sendt til ens privatadresse. Overraskelsen kommer nok nærmere i, at det ikke er sket tidligere.

Der findes i dag en række muligheder for at købe medicin online, deriblandt via Danmarks Apotekerforenings hjemmeside. Men der er også andre private initiativer. Et af dem er forankret i det østjyske – i form af Web­apoteket, der er en del af Hadsten Apotek, som er ejet af apoteker Lars Persson.

pix-E-handel

Han valgte i 2011 at gå online, og det har i dag givet kontant afkast. Omsætningen i den del af forretningen er steget fra tre millioner kroner i det første år til 20 millioner i 2014, og han undrer sig grundlæggende over, at onlinemulighederne ikke tidligere er blevet en fasttømret kerneservice i apoteksbranchen. Men han har også et bud på, hvorfor det har været sådan.

»Apoteksbranchen har hidtil været et beskyttet og forholdsvist konservativt miljø, og det bærer tænkningen vidtgående præg af. Man forsømmer at forbedre udgangspunktet for kunderne, hvis man grundlæggende mener, at de helst skal ned på apoteket og derfor undlader at tilbyde en onlineløsning, som opfylder kundernes behov,« siger Lars Persson i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Vi lægger vægt på, at det skal være nemt at handle medicin og apoteksvarer online samtidigt med, at håndteringen og sikker­heden er fuldt på højde med de fysiske apoteker.«

23BUSDetail-Brillebutik.jpg

Det, som Lars Persson opfatter som en noget vanepræget tankegang blandt apotekerne, har også været en del af årsagen til, at han har valgt at træde ud af et kædesamarbejde og nu går enegang som virksomhed. Det giver ham mere frihed. Også til at udvikle det digitale ben i virksomheden, som han forventer, vil udvikle sig markant de kommende år.

Lovændring åbner for mere onlinehandel

I foråret vedtog Folketinget en ny apotekerlov, som fastslår, at det stadig er apotekerne, der har monopol på at sælge recept­ordineret medicin. Derfor er det ikke alle og enhver, der kan oprette en webshop og sælge ud af apotekervarerne, men lovændringen understøtter den digitale udvikling og giver i Lars Perssons optik kunderne flere valgmuligheder. Det spår han vil sende endnu flere kunder på webben.

»Det handler om at give kunderne alle muligheder. Nogle ønsker at handle på nettet, andre i butikken. Nogle bestiller varer på nettet, men vil afhente i butikken og derved have mulighed for at lægge flere varer i kurven. Lovændringen åbner netop for at kunne give kunderne endnu flere valgmuligheder,« siger han.

pix-Udestue

Webapoteket var ifølge Lars Persson ikke bare det første af sin art i Danmark og stadig markedsleder. Apotekeren forsøger til stadighed at gøre hjemmesiden og den service, han udbyder, mere brugervenling, blandt andet når det kommer til køb af receptordineret medicin. Her kan man i dag logge ind via NemID, se sine recepter og bestille ud fra det.

Den slags løsninger, mener Lars Persson, vil gøre det naturligt for kunder i stigende grad at vælge den onlinehandel, som generelt overtager mere og mere af detailhandlen. Han håber fortsat at kunne tage en større del af det samlede apotekermarked, der i dag udgør 12 milliarder kroner, ved at møde kunderne i øjenhøjde – og ved at tilbyde dem muligheden for at undgå at stille op i eftermiddagskøen i butikken.

10BUSUlla-Brockenhuus-Schar.jpg

»Vi søger konstant at øge forståelsen af vores kunders behov. Det er den nye receptløsning et godt eksempel på, for den gør det endnu nemmere at handle medicin online.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere