Del : SMS
Berlingske Business

Oliekøbmænd er landets mest entreprenante

Monjasa A/S modtager prisen som Entrepreneur Of The Year. Ceo Anders Østergaard (th) og Ceo Jan Jacobsen (tv)
Monjasa A/S modtager prisen som Entrepreneur Of The Year. Ceo Anders Østergaard (th) og Ceo Jan Jacobsen (tv) Foto:

Jan Jacobsen og Anders Østergaard etablerede Monjasa for ti år siden. I dag hører virksomheden til blandt Danmarks største. Nu kan stifterne også kalde sig Entrepreneur Of The Year 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi danskere plejer at sige, at vi er i besiddelse af godt købmandskab. Men noget købmandskab er sværere end andet. At sælge bunkersolie til skibe stiller de allerstørste krav til de dyder, vi traditionelt forbinder med købmandskabet: Evnen til at udnytte markedets muligheder og handle ind til de helt rigtige priser. De ricisi, der skal løbes, både med hensyn til kredit, valutakurser og ændringer i råvareprisen er lige så store, som indtjeningsmarginalerne er små.

Jan Jacobsen og Anders Østergaard etablerede sig som leverandører af bunkersolie i 2002. Dengang var de henholdsvis 29 og 23 år gamle. Deres selskab Monjasa i Fredericia er siden vokset kraftigt. Monjasa driver i dag 20 tankskibe, der kan forsyne andre skibe med brændstof. I forretningen indgår desuden fire færger, der tilbyder overnatning og værksteder for medarbejdere i de firmaer, der opsætter og vedligeholder havvindmøller.

I hård konkurrence

Monjasa drønede for nylig ind på listen over Danmarks 1.000 største virksomheder som nr. 67 med en omsætning på 5,3 milliarder kr. og et overskud før skat på 85 mio. kr. Fra i dag kan de to stiftere og deres virksomhed også bryste sig af at være kåret til Entrepreneur Of The Year 2012.

Dommerkomiteen tildelte de to iværksættere den prestigiøse pris ved en galla-fest i Bella Center i går aftes i overværelse af over 800 forretningsfolk og iværksættere. Ernst & Youngs Entrepreneur Of The Year-konkurrence, der blev afviklet for 15. gang, er global. Derfor skal de to Monjasa-stiftere nu konkurrere med entrepreneurer i en lang række lande verden over om årets globale entrepreneur-pris. -

De to Monjasa-vinder kvalificerede sig til finalen som vinder i Region Syddanmark. De var i hård konkurrence om den danske vinderpris med fem andre nominerede selskaber: Nordjyllands-vinderen, Det Danske Madhus i Thisted, vinderen i Midtjylland, Kvadrat i Ebeltoft, den fynske vinder, Universal Robots i Odense, vinderen på Sjælland, Greengate i Klampenborg og vinderen i hovedstaden, Phase One på Frederiksberg.

Dommerkomiteen pegede i sin begrundelse på, at Monjasas udvikling og resultater viser, at de to iværksættere har skabt en fantastisk veldrevet virksomhed. Virksomheden er gået nye veje og har fra starten tænkt langsigtet og strategisk.

Resultaterne i 2011 taler deres eget tydelige sprog. Omsætningen er steget med 107 pct., resultatet før skat er tredoblet.

I det daglige er Jan Jacobsen »generalisten«, der primært fokuserer på overordnede forhold, men Anders Østergaard har sin styrke i at strukturere aktiviteterne. Den kombination synes at have virket godt for Monjasa.

Volumen intet mål i sig selv

Også i de kommende år er selskabet med 145 ansatte, kontorer i Danmark, Dubai, Singapore, Riga og New York, på vækstkurs.

Og konkurrenterne er pudsigt nok lige om hjørnet. Danmarks tredje- og femtestørste virksomhed, henholdsvis United Shipping i Middelfart og Wrist Group i Aalborg, er blandt de førende i verden inden for bunkring til skibe.

De to vindende oliekøbmænd fra Monjasa har dog især fokus på at skabe handler og aktiviteter med god indtjening. Volumen er ikke et mål i sig selv.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere