Del : SMS
Berlingske Business

Olafur Eliassons samarbejde med dansk ingeniør vælter sig i crowfunding

10BUSolafur1.jpg
Kunstneren Olafur Eliasson er også iværksætter, der blandt andet har udviket solcellelampen Little Sun, der efter fem timer i solen kan give op til ti timers lys. Nu er han klar med næste produkt, Little Sun Charge, der skal kunne oplade f.eks. mobiltelefoner ved hjælp af solcelleteknologien. Arkivfoto: Yoan Valat/EPA

Kunstneren Olafur Eliasson og ingeniøren Frederik Ottesen har på tre dage indsamlet tre gange så meget, som de havde håbet på ved hjælp af en crowdfunding-kampagne. Little Sun Charge hedder produktet, som skal generere strøm i Zimbabwe.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver dag når klokken slår 12, tager Melody Sarudzayi turen hen til Little Suns kontor i Harare i Zimbabwe. Hun lægger selv ud for de solcellelamper, som hun distribuerer i nærområderne. Melody Sarudzayi begyndte med at sælge Little Sun-lampen i landdistrikterne, hvor der hverken er lys eller elektricitet, men snart spredte salget sig.

I dag findes der over 30.000 Little Sun-ejere i Zimbabwe, og den gule, transportable lampe, som er skabt af kunstneren Olafur Eliasson og ingeniøren Frederik Ottesen, bliver distribueret i 12 afrikanske lande.

»Vi har været ude i områder, hvor folk er virkelig ressourcesvage. Alligevel har de en mobiltelefon. Selv om de er glade for deres Little Sun-lampe, kan de jo stadig bare tænde et bål eller et stearinlys. Men det kan man altså ikke oplade telefonen med,« siger Olafur Eliasson.

17BUSPix-Lazytown.jpg

Det kan man til gengæld med hjælp fra solen. Olafur Eliasson og Frederik Ottesen regnede på det og kom frem til, at hvis man kan få råd til en mobiltelefon, kan man også spare sammen til en solcelledrevet oplader, så længe den er billig nok.

De skabte Little Sun Charge. En solcellebaseret oplader, som skal sælges til én pris – cirka 100 euro – i den vestlige del af verden, og til en anden pris i den del af verden, hvor elektricitet er en mangelvare. Ligesom sin forgænger skal den i disse lande distribueres på markedets betingelser.

»Vi lever af at sælge Little Sun-produkterne i vesten. Her reagerer folk meget på, at vi gør en lidt uhåndgribelig ting som solenergi mere tilgængeligt. Folk får lov til at holde solen i hånden. De ser det som en introduktion til at forstå principperne bag solenergi og få en fod inden for solenergi-døren,« siger Olafur Eliasson.

09BUSPix-vaekst-Regnar-og-M.jpg

Hvor Little Sun-lampen fik en kapitalindsprøjtning på fem mio. dollar fordelt over fire år af Michael Bloomberg, har de to iværksættere valgt at gå en anden vej med Little Sun Charge. Projektet blev offentliggjort på crowdfunding-platformen Kickstarter 1. september. Derfra gik det stærkt.

»Vi har tredoblet vores mål på 50.000 euro på tre dage,« fortæller Olafur Eliasson og fortsætter:

»Vi crowdfunder ikke for at udvikle opladeren. Vi er parate til at bestille den. Men hvis vi kan bestille en ordentlig første sending, går enhedsprisen ned, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne levere en konkurrencedygtig gadepris i Afrika,« siger han.

Med 26 dage tilbage af kampagnen har Olafur Eliasson allerede indsamlet godt 1,2 mio. kroner. Pengene er doneret ved hjælp af reward-donationer, hvor donerne modtager en tak i form af eksempelvis et Little Sun-produkt eller en Olafur Eliasson-skitse. For det højeste crowdfunding beløb, 7.000 euro, kan man blive Little Sun-ambassadør og komme til frokost i Olafur Eliassons studie i Berlin.

»Vi er meget kampagneorienterede. En del af ansvaret handler også om at få fortalt, hvorfor vi synes, at vores projekt med solenergi er vigtigt. Vi prøver at finde en måde at få folk til at involvere sig og respondere emotionelt,« siger han.

ISRAEL-SOCIETY/

Det efterhånden robuste overskud, som Little Sun laver i Vesten, bruger iværksætterne til at opbygge et forretningsnetværk i de mere ressourcesvage dele af verden. Ideen er at levere billig og sund energi, men det er mindst lige så vigtigt for iværksætterne at levere en forretningsmodel, som ikke udhuler forretningslivet i lokalområderne.

»Vi vil ikke gøre vores forretning til et nødhjælpsprojekt. I stedet har vi en social vinkel på projektet. Hvis vi står på et gadehjørne og deler lamper og opladere ud gratis, lukker elektronikforretningen længere nede ad gaden,« siger Olafur Eliasson.

200 afrikanske sælgere lever ligesom Melody Sarudzayi fra Zimbabwe af at sælge Little Sun-produkter. Olafur Eliasson drømmer om at etablere distributionsnetværk i andre energifattige områder i Indien, Sydamerika og Pakistan.

»Der er et kæmpestort behov for energi mange steder i verden, så der er nok at tage fat på,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere