Del : SMS
Berlingske Business

Offensiv dansk iværksætter henter 25 mio. kroner

21BUSbownty.jpg
Steffen Frølund er en af de tre drivende stiftere bag Bownty, der på fire år har fordoblet antallet af ansatte til 40 og netop har modtaget et kapitalindskud på 25 millioner kroner. Foto: Emil Hougaard.

Oplevelsesguiden Bownty modtager deres tredje kapitalindskud på fire år. Beløbet er denne gang på 25 millioner kroner og skaffes blandt andet af kræfterne bag Momondo og Trivago.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske iværksættervirksomhed Bownty der samler, sorterer og formidler oplevelser til over to millioner forbrugere, har skaffet en investering på 25 millioner kroner. En såkaldt Serie A-investering, som ifølge stifter og administrerende direktør Steffen Frølund skal bruges til at skifte gear for virksomhedens vækst.

»Midlerne skal primært bruges til markedsføring, så vi kan øge mængden af forbrugere. Det er primært via de markedsføringskanaler, vi allerede har, men det er bestemt ikke udelukket, at det også kan betyde, at vi skal se på opkøb af konkurrenter eller på at udvide til nye markeder,« siger Steffen Frølund.

Han har blandt andet kig på mulig­hederne ved at opkøbe en håndfuld mindre konkurrenter i Europa, ligesom han heller ikke afviser, at investeringen skal bruges til at tage første skridt ind på det amerikanske marked.

Konkurrencen på området er dog til at tage og føle på. Herhjemme gik den lignende tjeneste Dagensbedste konkurs i sidste uge, og i USA sidder den børsnoterede virksomhed Groupon tungt på markedet som et af de hurtigst voksende selskaber målt på værdi­sætning.

Selv om Bowntys vækst langt fra kan måle sig med den amerikanske gigant, går det støt fremad for virksomheden, som sidste sommer opkøbte hovedkonkurrenten Yunait og i dag har 2,2 millioner brugere. Forbrugerne kan benytte sig af tilbud fra over 100 dealtjenester i otte forskellige europæiske lande, og virksomheden har ifølge eget udsagn et salg på omkring 135 millioner kroner årligt.

21BUSINDONESIA-POLITICS-DEF.jpg

Bownty blev oprettet i 2011 og har med internetguiden specialiseret sig i at målrette lokale oplevelsestilbud til forbrugeren. Bor du i København, kan du altså få et hurtigt overblik og udbuddet af frisører eller specialtilbud hos diverse sushirestauranter.

Virksomheden har tidligere modtaget kapitalindskud fra venturefonden Seed Capital i 2012 og 2013 i forbindelse med et acceleratorforløb. Siden da er Bownty vokset støt, og virksomheden tæller i dag knap 40 ansatte med 15 forskellige nationaliteter.

»Vi er blevet for oplevelser, hvad Momondo er for flyrejser,« siger Steffen Frølund og referer til hjemmesiden, der lister de hurtigste og billigste flyrejser til den destination, forbrugeren indtaster.

Det nylige kapitalindskud kommer blandt andet også fra Pia Vemmelund, der netop er direktør for Momondo.

»Jeg tror på, at Bownty kan blive en global leder inden for oplevelsesuniverset, og jeg er overbevist om, at vi med kapitaltilførslen nu er i stand til at udbrede kendskabsgraden af Bownty betydeligt ikke kun i Danmark, men også i flere europæiske lande,« siger Pia Vemme­lund.

Foruden hende kommer investeringen fra Bowntys eksisterende investorer samt den engelske investeringsfond Howzat Partners, der blandt andet har været med til at opbygge andre guidesider som Trivago og Cheapflights.

TOPSHOTS-UAE-DUBAI-FOG

Teamet bag Bownty har selv været ude at forhøre sig hos de relevante venturefonde, og aftalen afspejler et ønske om at kunne udvikle virksomheden endnu hurtigere, forklarer Steffen Frølund.

»Den grundlæggende strategi handler om, at det er vigtigere, at vi kan bage den størst mulige kage, end om, vi har et procentmæssigt stort stykke. Det er vigtigere at kunne skabe en succes, end at kunne se en eller anden stor andel nede på papiret,« siger han.

For ham handler det om, at Bownty skal blive så stor som mulig, så hurtigt som muligt.

»Med den historik, som de investorer, vi har fået ind, har, ser jeg ikke noget til hinder for, at vi kan blive mindst lige så stor en succes som Momondo og Trivago. Det er den overordnede målsætning,« siger Steffen Frølund.

15BUSPix-Finn-Riisdahl-DEIF.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere