Del : SMS
Berlingske Business

Ølguru åbner for nye investorer efter rekordregnskab

27BUSMikkel-Bredt.jpg
Mikkel Borg Bjergsø brygger øl under navnet Mikkeller og har stor succes med det. Nu er han for første gang åben over for investorer, så virksomheden kan vokse endnu hurtigere. Foto: Thomas Lekfeldt

Den danske øliværksætter Mikkel Borg Bjergsø, manden bag superbryggeriet Mikkeller, overvejer for første gang at sælge en stor aktiepost i virksomheden for at få penge til at skrue op for væksten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ølkongen Mikkel Borg Bjergsø står ved en strategisk skillevej af de helt store. For første gang overvejer manden bag bryggeriet Mikkeller at indlemme eksterne investorer i ejerkredsen i virksomheden, der er kendt af øl-afficionados over hele verden.

Virksomheden, som Mikkel Borg Bjergsø stiftede for ni år siden som et hobbyprojekt i sit køkken, er blevet så stor, og efterspørgslen efter Mikkeller-brandet så massiv, at Bjergsø er klar over, at han skal tage et meget vigtigt valg.

»Jeg er nået til et punkt nu, hvor det ind- imellem er svært at følge med. Jeg er nødt til at gøre op med mig selv, om der skal ske noget nyt i ejerkredsen i Mikkeller, og jeg overvejer at sælge en del af virksomheden for at få kapital til at vokse endnu hurtigere for,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Men det er på ingen måde nogen let beslutning for den autodidakte brygger og virksomhedsleder, der oprindeligt etablerede bryggeriet sideløbende med en karriere som skolelærer. Siden er interessen for hans virksomhed eksploderet. Ikke bare i Danmark, men over hele verden, står andre bryggerier og restauranter i kø for at samarbejde med Mikkeller.

»Jeg er ærligt talt i tvivl om, hvad jeg skal. Det vil egentlig være lidt mod min egen grundholdning at tage en investor ind. Jeg ved, hvad jeg selv kan, og at jeg er i stand til at tage de rigtige beslutninger. Omvendt synes jeg, vi bør udnytte de muligheder, der ligger lige foran os. Og jeg er fascineret ved tanken om, at vi kan vokse meget mere, end vi gør nu,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

mikkeller

Anslået vækst på 50 procent

Han er fanget i det klassiske iværksætterdilemma, hvor virksomheden er hjerteblod, men der kommer et punkt, hvor man er nødt til at give afkald på noget kontrol med livsværket for ikke selv at blive en begrænsning og en flaskehals i væksten.

»Jeg har ikke det der behov for, at mit firma bare skal blive kæmpestort, og jeg skal sidde på toppen af et kæmpestort pengebjerg og kigge ud over det. Det er ikke det. Men der er så stor interesse for og værdi i vores brand, at det sgu næsten er dumt, at jeg begrænser mig« siger øliværksætteren.

I Mikkellers 2014-regnskab, der offentliggøres onsdag, fremgår det, at selskabet sidste år havde stor vækst. Mikkeller udarbejder ikke koncernregnskab, men bestyrelsesformand Mikkel Westergaard har for Berlingske udarbejdet et proforma-koncernregnskab, der viser, at Mikkeller øgede sin danske omsætning sidste år til 90 mio. kr. Det er en vækst på 50 procent i forhold til året før. Resultatet efter skat fordobledes til 12 mio. kr. fra 2013 til 2014. Det giver en ganske imponerende lønsomhed for så relativt lille en virksomhed på 13 procent – vel at mærke målt på indtjeningen efter skat.

Men den reelle omsætning er faktisk noget højere, hvis man tæller de udenlandske barer med. Så landede omsætningen på over 130 mio. kroner, oplyser Mikkel Borg Bjergsø. I år tegner væksten til at tage yderligere fart. De første fire måneder af 2015 ligger salget 70 procent højere end de samme fire måneder for et år siden.

»Virksomheden befinder sig lige nu i et mindre vakuum, fordi grundfilosofien om ikke at investere for lånte penge, nu bliver en begrænsning for væksten. Der går ikke en dag, hvor Mikkel ikke modtager et tilbud om at åbne et eller andet, købe et bryggeri, lave et hotel eller noget helt fjerde,« siger Mikkel Westergaard, der er bestyrelsesformand i Mikkeller, og som samtidig peger på, at hvis virksomheden vil tage fremmede penge ind, kan det både ske som crowdfunding eller ved at tage »en rig onkel« med i ejerkredsen.

mikkeller

Aldrig lånt en krone til virksomheden

Hidtil er virksomheden vokset organisk, når den havde tjent penge til at investere for. Mikkel Borg Bjergsø har valgt den sikre vej og kun brugt penge, der var tjent. Selv den store restaurant Warpigs, der for nylig åbnede i København, og som ejes sammen med det amerikanske kultbryggeri Three Floyds, har Mikkel Borg Bjergsø åbnet uden at låne penge. Det samme gælder det bryggeri i San Diego i USA, som Mikkeller er ved at købe.

»Jeg har aldrig lånt en krone til virksomheden, og alt er sket via organisk vækst. Men det er i virkeligheden kapital til at vokse for, der mangler nu. Egentlig burde jeg bare gå i banken og låne 30 mio. kr. og så åbne ti barer, fordi de ti barer skulle nok blive succesfulde og tjene pengene hjem igen meget hurtigt. Men der er et eller andet i mig, der er imod det. Jeg kan godt lide den måde, jeg har gjort det på hidtil,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Han er i tidens løb blevet kontaktet af mange, der gerne ville investere i ham og i Mikkeller, men det har han tidligere blankt afvist, da det ikke var nødvendigt. I takt med væksten i virksomheden har han ændret holdning.

»Det kan være model at sælge 20 procent af firmaet til en investor og få nogle penge ind til at vokse for. Det, jeg ville give afkald på, ville hurtigt være tjent hjem, hvis jeg så åbnede 10-15 barer næste år,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

pix-eviltwinøl

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere