Del : SMS
Berlingske Business

Øget fokus på aktie crowdfunding

05BUSFinanstilsynet.jpg
Finanstilsynet har fået mange henvendelser vedrørende den nye finansieringsform. Foto:Carl Redhead

Udfordring. Aktie crowdfunding er en så ny og ikke særlig veldefineret model, at den skaber mange juridiske spørgsmål. Finanstilsynet får for tiden mange henvendelser på området og arbejder på udformning af information på området.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udbyderne af finansieringsmodeller som aktie crowdfunding bevæger sig lige nu på et marked, der er så nyt, at der ikke nødvendigvis er formuleret præcise regler for netop deres forretningsmodel. Det er forskelligt fra land til land og afhænger samtidig af, hvordan udbyderne skruer modellen sammen. Netop juraen har ifølge stifteren af Crowdinvest, Michael Eis, været et af de områder i forretningen, han har brugt særligt meget tid på. Da der ikke er dannet præcedens for den type finansiering i Danmark.

Crowdinvest er med hjælp fra advokater og revisorer blandt andet bygget på en model, hvor interesserede kan angive deres interesse for at købe andele i virksomheden. Når der er samlet nok forhåndsinteresse, åbnes salget, og gruppen af interesserede får besked om, at de nu kan investere, hvis de stadig ønsker det. Dermed konverteres de interesserede til en professionel gruppe af investorer.

Hos Finanstilsynet forklarer kontorchef Hanne Råe Larsen, at aktie crowdfunding netop er en så ny og ikke særlig veldefineret model, at den er forbundet med en del udfordringer. Hun kan ikke gå ind i de konkrete eksempler her på siderne, men peger på, at der findes flere forskellige typer af crowdfunding-modeller, som på hver sin måde kan komme til at lægge sig op ad Finanstilsynets regelsæt.

»De kan – afhængig af modellen – ramme ind under forskellige regelsæt. Eksempelvis prospektregler, hvor investorer skal have muligheden for at forstå og sætte sig ind i, hvad de køber. Eller det kan være eksempler, hvor virksomheden formidler crowdfundede lån, der skal betales tilbage igen – og dermed muligvis læner sig op ad reglerne om pengeinstitutvirksomhed,« forklarer Hanne Råe Larsen.

Finanstilsynet har da også fået mange henvendelser netop om crowdfunding, hvor en del af projekterne på det felt i Danmark fortsat bevæger sig på idestadiet. Hanne Råe Larsen peger på, at det er positivt for danske iværksættervirksomheder, at der bliver taget initiativer til nye modeller, som kan sikre dem kapital. For at hjælpe initiativtagerne på vej er tilsynet gået i gang med at kortlægge de initiativer, der er på vej i Danmark. Det sker med henblik på at give information til udbyderne, så de ved, hvordan de skal forholde sig.

»Vi kan bestemt mærke, at crowdfunding optager mange sind i øjeblikket. Derfor arbejder vi med at komme med noget information. Det handler om at hjælpe initiativtagerne på området på vej til at tolke dem rigtigt,« siger Hanne Råe Larsen.

Hos svenske FundedByMe, som er til stede i fem lande – Sverige, Finland, Norge, Spanien og Danmark – oplever direktør og medstifter Daniel Daboczy generelt, at der er forskel på reguleringen i de forskellige lande. Han peger samtidig på, at der er ændringer på vej flere steder i retningen af at understøtte aktie crowdfunding.

»Sverige og England er nok de mest regulerede lande i Europa. Mens eksempelvis Finland er mere åbne, og Danmark befinder sig midt imellem. Vi oplever dog, at der kommer fokus på at ændre reguleringen flere steder, og at interessegrupper arbejder på at sætte skub i udviklingen,« siger Daniel Daboczy.

Også Michael Eis fra Crowdinvest henviser til, at der lige nu sker en del i Europa, hvor der på EU-niveau, er nedsat arbejdsgrupper for at finde frem til, om der skal laves en EU-crowdfunding lov. Ligesom der i begyndelsen af juni afvikles to workshops om emnet i Bruxelles.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere