Del : SMS
Berlingske Business

Nye danske byggeklodser søger legekammerater med kapital

Bakoba3_Business
Disse store skumfiduser kan bukkes, bøjes og sammensættes på utallige måder alt efter legebarnets fantasi - og Bakoba tager nu skridtet fra institutioner ud på det store marked.

Bakoba indbyder til at spytte i kassen for at samle penge til den første produktion i stor skala.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ligner mest skumfiduser i overstørrelse, det kan bukkes og bøjes og sættes sammen på utallige måder, det er slidstærkt og finder altid tilbage til sin oprindelige form. Og så er det fri for giftige ftalater, og det støjer ikke.

Lyder det som en god ide i dine ører, så kan du være med til at sende det nye legetøj fra Bakoba på markedet i en større skala end i dag. Eller faktisk bliver det mindre end prototyperne:

Martin Christoffersen og Steffen Osted, begge arkitekter, formede nemlig oprindeligt det kreative legetøj i meget store størrelser og solgte det i første omgang til for eksempel institutioner. Men for at det kan blive en kommerciel succes, bliver det nu nedskaleret, så det passer til butikkernes hylder og private børneværelser.

Lego klar til kamp mod efterligninger af pigeklodser

En partner på Taiwan er klar til den første produktion, men det er her, behovet for kapital kommer ind i billedet. Bakoba lancerer 10. april en crowdfunding-kampagne via Kickstarter for at hente i første omgang 150.000 kroner.

»Det lyder måske beskedent, men det skulle være nok til at få de første containere med legetøj hjem til legetøjsmesserne, som ofte er det store afsæt til butikkerne. Bakoba har ikke planer om selv at skulle etablere et distributionsnetværk,« siger presseansvarlig Niklas Joensen.

Oplevelsesmekka skal tiltrække legetøjskunder

Gennem crowdfunding kan bidragydere støtte iværksætterprojekter, men man får ikke aktier og opnår ikke en del af ejerskabet af virksomheden: Det er en slags altruisme rettet mod ideer, som man gerne ser blive til virkelighed, og belønningen ligger i at følge med i processen og måske blive inviteret med til lanceringer, åbent hus eller modtage eksklusive tilbud.

Bakoba, der henvender sig til børn fra fire år og op, er altså allerede at finde i nogle institutioner, men nu tager stifterne springet ud på det åbne marked. Bakoba blev allerede i 2010 hædret med den prestigefyldte tyske Red Dot Design Award og er lige nu med i finalen om at modtage et iværksætterlegat fra We Love Startups.

pix-111

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere