Del : SMS
Berlingske Business

Ny strategi skal rette op på en fejlslagen innovationsindsats

Morten Østergaard
Morten Østergaard. Interview med Berlingske Business om regeringens store innovationsstrategi. Foto:

I erkendelse af, at innovations­indsatsen ikke har virket optimalt, er regeringenklar med en grundlæggende ny strategi. Stor­­-skalaprojekter af uset størrelse og efterspørgsels­drevet innovation er blandt nøgleordene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kommercielle afkast fra det offentlige danske forskningsbudget på over 20 mia. kr. er ikke højt nok. Det er udgangspunktet for regeringens kommende innovationsstrategi, der vil flytte rundt på betydelige offentlige midler og gøre op med dele af den hidtidige indsats.

Regeringens innovationsstrategi ventes fremlagt i løbet af kort tid, men forsknings- og innovationsminister Morten Østergaard (R) fortæller i et interview med Berlingske Business, at et af de helt centrale elementer bliver en løbende etablering af en række nye innovations­projekter af hidtil uset størrelse.

Regeringen vil satse på, at der fremover hvert år bliver etableret tre-fire såkaldte storskala­projekter, der tager udgangspunkt i løsning af konkrete samfundsudfordringer. Projekterne skal samle erhvervsliv, universiteter og relevante offentlige myndigheder, der i fællesskab skal finde nye veje til at implementere nye løsninger og teknologi.

»Ambitionen er at lave innovation i stor skala. Derfor vil vi satse på færre, men langt større projekter. Vi bruger over 20 mia. kr. på offentlig forskning om året i Danmark, og vi skal sikre langt mere jobskabelse og vækst fra de penge. Vi får ikke nok kommercielle produkter ud af de penge i dag,« siger Morten Østergaard.

Han fremhæver samtidig, at projekterne skal drives af efterspørgsel efter løsninger på konkrete udfordringer fra f.eks. erhvervslivet eller offentlige myndigheder.

»Det er afgørende, at det er efterspørgsels­drevet. Det kan f.eks. være løsning af konkrete udfordringer inden for sundhed, energi­området eller flere andre områder, hvor Danmark har et potentiale. Det er et stort paradigme­skift i måden, vi driver innovationen på i Danmark,« siger Morten Østergaard.

Han fremhæver f.eks. telemedicin i behandlingen af patienter som et af de områder, hvor der vil kunne laves et større partnerskab mellem erhvervslivet og regionerne.

Der er endnu ikke identificeret konkrete partnerskaber, da projekterne skal identificeres af erhvervslivet og relevante myndigheder. De vil i de kommende måneder komme med forslag.

Anbefalet løsning

Op til lanceringen af innovationsstrategien har Morten Østergaard kunnet læse en rapport fra ERAC - en EU-baseret forskningsenhed, der har gennemgået de eksisterende tiltag inden for innovation og forskning.

Konklusionen var hård. Dansk innovation manglede gennemslagskraft og vækst, lød det klare budskab.

Paul Cunningham, direktør og senior­forsker ved Institute for Innovation, Man­chester University, og hovedforfatter til ERAC­rapporten, mener, at Morten Øster­gaard virkelig har taget evalueringen til sig, og at tiltagene er det rigtige at gøre, hvis målet er vækst og jobskabelse.

»Det er ikke tænkt som et simpelt element med et enkelt produkt. Men derimod som et samspil mellem flere forskellige aktører. Modellen her svarer til at ville lave en miljø­rigtig bil. Du kigger ikke kun på motoren, men på et aerodynamisk karrosseri, dækkene, det rigtige gearskift. Det her løfter innovationskraften i Danmark,« siger Paul Cunningham. Han mener dog stadig, at indsatsen skal balanceres, så der stadig er rum til at styrke iværksætteri og skaberkraft i al almindelighed.

Erkendelse

Rapporten om Danmarks innovationsevne har også været en vigtig del i arbejdet for Morten Østergaard, og samtidig har den medført en erkendelse hos ministeren.

»Det er fint, vi hjælper »Ole Opfinder« på vej. Men når vi taler om de store samfundsmæssige udfordringer, kræver det, at vi har en efterspørgsel. Der ønsker vi at skabe et nybrud, hvor hele erhvervslivet og samfundet som helhed kommer til at drive udviklingen,« siger Morten Østergaard

Den offentlige finansiering af de nye projekter vil komme fra en omflytning af eksisterende midler, og de nye projekter vil komme på finansloven fra 2014 og frem. Ifølge Berlingske Business’ oplysninger vil regeringen dog i forbindelse med præsentationen af innovations­strategien præsentere nogle selvvalgte, konkrete pilotpartnerskaber, der allerede påbegyndes i 2013 som et forsøg.

Regeringens innovationsstrategi er i øjeblikket i forhandling i regeringens centrale udvalg og vil muligvis blive fremlagt i sin helhed inden jul. Det er dog fortsat en mulighed, at den endelige fremlæggelse udskydes til det nye år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere