Del : SMS
Berlingske Business

Ny film bringer girlpower til IT-verdenen

12buscodegirl.jpg
Produceren bag Al Gores en »Ubekvem Sandhed«, Lesley Chilcott, har lavet en nye dokumentarfilm. Denne gang om det sjældne fænomen; unge, kvindelige IT-programmører. ?Foto: Codegirlmovie.com

Amerikanske Lesley Chilcott har fulgt en række piger verden over i deres kamp for at udvikle den bedste app. Det har resulteret i en dokumentarfilm, der gør det svært ikke at tro på, at IT-branchen inden længe vil revolutioneres af kvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Computerprogrammører og gymnasiepiger virker umiddelbart som indbyggere fra to forskellige verdener. Dokumentarfilmen »Code Girl« demonstrerer imidlertid, hvordan gymnasiepiger sagtens kan programmere. Og det er vigtigt. For ligestillingen og for verdensøkonomien er det afgørende, at de unge kvinder begynder at interessere sig for programmering, lyder det fra branchens aktører.

Dokumentarfilmen »Code Girl« skildrer, hvordan de IT-interesserede piger fra Moldova til Nigeria intensivt arbejder på at designe og programmere mobil-apps som led i den globale tech-konkurrence Technovation.

Filmen vises i øjeblikket som en del af dokumentarfilmfestivalen Cphdoxs tech-tema, og for en gangs skyld var størstedelen af de fremmødte til tirsdagens tech-arrangement kvinder.

Kønsfordelingen i den lukrative tech-verden er i øjeblikket chokerende skæv. Filmen fortæller, at kun syv procent af verdens teknologivirksomheder ledes af kvinder, men instruktøren bag, Lesley Chilcott, er ikke i tvivl. Pigerne kommer, og en digital revolution venter.

Digitale indfødte

»Jeg vil ikke begynde at gætte på, hvor lang tid det vil tage, før kvinderne for alvor indtager tech-branchen, men jeg er overbevist om, at de vil gøre det. Piger i dag er en del af den første generation af digitale indfødte. De er uden tvivl vokset op med færre stereotyper og barrierer, og jeg tror virkelig på, at de har en chance for at slå igennem,« siger Lesley Chilcott på en forbindelse fra New York.

Bang & Olufsen opnåede et resultat før skat på minus 118 mill

»Code Girl« følger blandt andet Team Woco fra Massachusetts. De arbejder på en app, der kan bruges af highschool-elever til at give anonyme komplimenter. Appen hedder Praise Pop og skal modarbejde ensomhed for dem, der føler sig uden for skolens sociale hierarki. Et problem, som gruppen selv kender til.

»Det kan være virkelig ensomt, at være kvindelig programmør,« siger en af pigerne i filmen.

I forbindelse med Technovation-konkurrencen arbejder pigerne imidlertid i teams, og gruppedynamikken er filmens vigtigste drivkraft. Det, mener Lesley Chilcott, også er en vigtig pointe. At programmering ikke er for nørder, der sidder alene i kældre.

06BUSMorten-Ebbesen#2.jpg

Kun for piger

Technovation-konkurrencen er kun for piger og går ud på at identificere et samfundsproblem og forsøge at løse det ved at udvikle en app. Pigerne får en mentor, men skal selv stå for at designe og programmere, ligesom de sideløbende skal lave en forretningsplan og en præsentationsvideo.

Et team må bestå af op til fem piger under 18 år, og de har i alt tre måneder til at udvikle deres app. Over 5.000 piger deltog sidste år i konkurrencen.

pix-Mette Lykke

»I stedet for at sige til alle de unge kvinder, at de skal begynde at interessere sig for teknologi, henvender Technovation sig ved at vejlede pigerne i at bruge deres mobiltelefon til at løse problemer omkring sig. Det, synes jeg, er en rigtig interessant tilgang,« siger Lesley Chilcott.

Aspektet med problemløsning tænder uden tvivl pigernes engagement. Hos Team Woco er den største udfordring ikke at sætte sig ind i programmeringsdelen, men snarere at finde et problem, der er vigtigt nok til at blive løst.

»Vi arbejder jo bare med småproblemer i forhold til dem i tredjeverdenslande, der virkelig kan ændre noget med deres apps,« siger en af pigerne frustreret op til lanceringen af, hvilke teams der er gået videre til finalen.

pix-Libratone

Pigerne sidder med hinanden i hænderne og følger udtagelsen direkte på nettet. Baggrundsmusikken intensiveres og pludselig farer de op fra sofaen og forsøger at holde de mest hysteriske skrig tilbage med en hånd for munden. Teamet er videre til finalen. Og som seer er det svært ikke at heppe med.

»Ikke alle skal kunne programmere, men jeg mener, at alle piger skal vide, hvordan de kan løse et problem ved at bruge teknologi. Selv om du ved, du vil være kok eller balletdanser eller racerkører, skal du vide, at du kan bruge computer-teknologi til at løse simple opgaver,« siger Lesley Chilcott.

Programmering bør på skoleskemaet

Den tilgang er danske Camilla Ley Valentin enig i. Hun står bag IT-virksomheden Queue-it og er blandt hovedtalerne til den danske fejring af Women’s Entrepreneurship Day, der fejres kloden rundt på torsdag den 19. november.

pix-Uden hænder

»Programmering burde være på skoleskemaet på lige fod med matematik og fysik. Vi bliver nødt til at indse, at programmering er en integreret del af alting, og at der er nogle prioriteringer, der bliver nødt til at blive lavet om,« siger Camilla Ley Vallentin og tilføjer:

»I dag er det sådan noget, man kun lige opdager, hvis ens forældre er interesseredet i det. Det svarer til, at man er helt fantastisk til at spille violin. Det ville man heller aldrig opdage i en almindelig folkeskole, men der skulle jo gerne være lidt mere volumen på, når det handler om IT.«

Hun har dog svært ved at være lige så optimistisk omkring kvindernes fremskridt i IT-branchen og mener, at de danske kvinder især skal blive bedre til at lægge perfektionismen på hylden.

pix-Netflix

Men Camilla Ley Vallentin er enig i, at det er afgørende, at de unge kvinder tager del i fremtidens programmering og teknologi-udvikling. Faktisk risikerer kvinder at miste indflydelse, hvis de ikke kommer med på vognen, mener Lesley Chilcott.

»Hvis piger og kvinder ikke tager del i programmering, vil det få nogle virkelig negative langsigtede konsekvenser. Kvinder vil miste en stor del af den sociale og politiske magt, som vi har opnået op gennem historien,« siger Lesley Chilcott.

Siden »Code Girl« havde premiere for en uge siden, har 2.400 piger skrevet sig op til næste års Technovation-konkurrence, og Lesley Chilcott har et klart budskab med sin film. Hun vil have alle piger, der endnu ikke har taget undervisning i, hvordan man programmerer, til deltage bare i et enkelt kursus.

Plytix

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere