Del : SMS
Berlingske Business

Ny dansk løbe-app spurter frem

løbeapp
Overskrift
»Det her skal være det største i verden. Det har været planen fra start,« siger Tony Motzfeldt (til højre) om den virtuelle løbetræner, han har udviklet sammen med blandt andre Jacob Gliese (til venstre). Foto: Olafur Steinar Gestsson Foto:
 

Glem Endomondo og pulsuret. Nyeste generation af wearables er intelligent og korrigerer dine bevægelser, mens du løber. Danske iværksættere er klar med en ny, virtuel løbetræner, og de har fået finansfolk fra den tunge del af sektoren med som business angels.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pulsure. Smartwatches. Fitnessapps. Yogaapps. Wearables og træningsapps er allestedsnærværende på markedet for udstyr til den personlige træning.

Vi kan måle og skræddersy hele vores træningsliv med det arsenal, der udbydes, og der er penge i den personlige træning. I februar 2015 blev den populære danske startup Endomondo solgt til den amerikanske sportstøjsfabrikant Under Armour for svimlende 575 millioner kroner, og analysehuset Gartner, som følger teknologiudviklingen, anslår, at det globale marked for wearables i år vil have en værdi af hele 28,7 milliarder dollars (192 milliarder kroner).

vvv

Den nye generation af wearables kaldes trainables, hvor træningen i højere grad fortolkes og analyseres, og nu er danske iværksættere klar med et nyt produkt nemlig den virtuelle løbetræner Shft, som udtales shift og har Tony Motzfeldt som adm. direktør.

»Vi har en hel masse løbemetrics, som ingen har kunnet skaffe før. Vi ved, der er amerikanske virksomheder, der har forsøgt at lave det her, men har fejlet,« siger Tony Motzfeldt og uddyber:

»Vi viser ikke bare dataen for løberen, vi oversætter den. Så vi har skabt en virtuel løbetræner, og det er ikke set før.«

Gennem høretelefonerne er Shft med hele vejen på løbeturen. Den korrigerer løberen ud fra 12.000 personlige data i sekundet, som bliver målt af to pods. De sidder henholdsvis på brystet og løbeskoen. Tony Motzfeldt har brugt sin personlige formue og tre år sammen med et hold af forskere, programmører, læger og tidligere eliteløbere på at udvikle Shft. Alle de træningsinstrukser, Shft fortæller løberen, er eftertjekket af ph.d,, kirurg og sportslæge i FCK Morten Boesen samt professor i fysioterapi Marius Henriksen.

»Det her skal være det største i verden. Det har været planen fra start,« siger Tony Motzfeldt.

 

Internationale finansfolk vil være med

Planen er åbenbart så overbevisende, at fem erhvervsfolk fra den internationale finansielle verden har meldt sig på banen som investorer i form af business angels. En af dem er Kasper Kruse Petersen, som til daglig arbejder med handel af virksomheder inden for blandt andet teknologi og software for LD&A Jupiter med base i London. Han blev introduceret for Shft af sin gode ven Michael Bruun fra Goldman Sachs, som er ansvarlig for investeringer i Norden og har været involveret i bankens investering i DONG Energy.

»Der var et par stykker fra Goldman Sachs, som havde mødt dem først, og så ringede Michael (Bruun, red.) til mig og sagde, at de her drenge har gang i noget rigtigt sjovt, og om jeg kunne have interesse i at være med,« fortæller Kasper Kruse Petersen, som ikke var i tvivl om, at han ville være med. Og det er ikke udelukkende, fordi han synes, det er sjovt at være med.

»Selvfølgelig gør jeg det også, fordi jeg synes, det er et sindssygt interessant område, de har bevæget sig ind på,« siger Kasper Kruse Petersen, som også sidder i Shfts bestyrelse.

»Hvis vi kan få det udført rigtigt og gennemarbejdet, har vi absolut et globalt potentiale. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvis det ramte en lille skare af meget hardcore løbere, så var det måske heller ikke interessant. Men det går ud til et bredt marked,« siger Kasper Kruse Petersen.

US-RESTAURANT-RESTRUCTURING-MCDONALDS-FILES

Men hvordan slår man igennem globalt? Grundstenen i Shft er knowhow og netværk. Derfor sidder 20 mennesker i Shfts kontor på IT-Universitetet med udsigt til Ørestadens bylandskab af stål, glas og friserede vandbassiner. IT-Universitetet er strategisk valgt. Her kan Tony Motzfelt håndplukke de bedste blandt de mange studerende. For Shft skal laves af de allerbedste. Fra studentermedhjælperne til designet og produktionen af de små, hvide pods. Alt skal være det bedste.

Hvis vi kan få det udført rigtigt og gennemarbejdet, har vi absolut et globalt potentiale. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvis det ramte en lille skare af meget hardcore løbere, så var det måske heller ikke interessant.

Kasper Kruse Petersen, investor i Shft
DEL CITAT

God på alle områder

»For at blive verdens største, skal man have de bedste medarbejdere og de bedste kontakter at trække på. Det nytter ikke noget, at man forsøger at opfinde den dybe tallerken hver gang,« siger Tony Motzfeldt og tilføjer:

»Der er ikke noget, der sælger sig selv. Man er nødt til at være god på alle områder.«

07BUSJakob-Joenck-2-150034.jpg

Men kapitalbeholdningen har ikke altid været til at betale de bedste. Derfor er troen på ideen en del af firmaets forretningsmodel. Reklamebureauet Umwelt har lavet hjemmesiden for meget få penge, fordi de »bare gerne ville være med«, fortæller Tony Motzfeldt. Nykredit har strukket lånkravene længere end normalt. Designbureauet Howl, der har lavet poddens ydre, er blevet partnere i firmaet. Lige nu er der 12 partnere. Ejerskabet er en del af betalingen. Derfor skal samarbejdspartnerne tro på ideen.

»Alle er med, fordi de har troet på os,« siger Tony Motzfeldt.

Forståelsen af kerneproduktet er en central del af firmaets salgsstrategi. Shft har distributører og salgsagenter i næsten hele verden. Fra Tyskland til Australien til Hong Kong. Men Shft skal kun ud i butikker, som forstår produktet.

»Vi vil gerne undgå elektronikbutikker, outletbutikker og discountkæder. Vi skal ud steder, der forstår Shft. Løbebutikker og i sportsbranchen generelt. Det er vigtigt, at de kan forklare produktet ordentligt,« siger Jacob Gliese, global sales manager.

pix-Tag Heuer

Pitchet under løbetur i New York

Ambitionen har aldrig været inden for landets grænser. Til New York Marathon i oktober 2015 præsenterede Tony Motzfeldt og Jacob Gliese Shft for løbefolket på den anden side af Atlanten. En morgen kl. 5.45 stod de derfor klar i løbetøj foran Apples butik på 5th Avenue. På invitation fra Runners World, verdens største løbemagasin, skulle de på løbetur i Central Park for at fortælle om Shft.

»Vi var for lille et brand til at være en del af deres globale running summit. Men de syntes, produktet var så interessant, at de gav os mulighed for at pitche Shft på ti minutter og løbe med dem i Central Park,« siger Jacob Gliese.

pix-Sony-grammofon

Og selvfinansieringen glimter i horisonten. Tony Motzfeldt skyder på, at Shft kan løbe rundt uden investorkapital, når vi rammer oktober 2016.

Adspurgt om et eventuelt slægtskab med den danske løbeapp Endomondo, siger Tony Motzfeldt.

»Vi har stor respekt for Endomondo, de har gjort det rigtigt godt. Men de var deres generation inden for sportstrackere. De var first movers på deres område. De viser hastighed, og hvor man løber henne. Det gør vi også, men vi har alle de andre løbemetrics. Vi er den nye generation af løbeteknologi.«

Skal I være større end Endomondo?

»Ja, langt større,« siger Tony Motzfeldt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere