Berlingske Business

»Nu skal vi bare ud at finde investorer«

13BUSVenture-Cup.jpg
Vinderen af Venture Cup, virksomheden TychoBio, består af studerende fra Handelshøjskolen CBS og Københavns Universitet. De har udviklet en bæredygtig måde at fremstille kemikalier på i mos. Foto: Jens Astrup

Ølhandsker, nye metoder til fremstilling af biobrændsel og selvrensende vinduer var på programmet ved finalen ved årets Venture Cup, der er verdens største konkurrence for opstartsvirksomheder.

»Din vinkel er vel, at det er en skandale, at vi ikke vandt?«

Spørgsmålet kom fra Lee MacKenzie Fischer og Michael Stenbæk Schmidt, de to skabere af The Oktoberfist; en læderhandske specialdesignet til at støtte håndleddet under vægten af de enorme fadøl, der bliver serveret i tykbundede glas til de årlige oktober-ølfester i Tyskland.

»Den er Lederhosen til dine hænder. Og derudover er der en praktisk lomme til at passe på dine penge under de hektiske festivalsituationer,« sagde Lee MacKenzie Fischer og drejede flittigt sin handskeklædte arm for at illustrere opfindelsen.

13BUSVenture-Cup-reportage-.jpg

The Oktoberfist var ét af de mere muntre indslag i onsdagens finale i den danske Venture Cup, der brøster sig af at være verdens største konkurrence for opstartsvirksomheder.

Konkurrencen blev afholdt ved Ingeniørforeningen, IDAs lokaler i København. Postnummeret siger Vesterbro, men kun en enkelt fyr med rød kasket og langt hår kom i nærheden af det afslappede hipsterlook, der ofte forbindes med bydelen. Mange af deltagerne var klædt i skjorte og blazere og lignede nogle, der kunne træde ubemærket ind i direktionslokalet på en hvilken som helst dansk virksomhed. Selv om de fleste er i begyndelsen af 20erne og stadig er på SU, har de titler som CEO, marketingschef og fundrasiser og udveksler visitkort med ekspressfart.

Det profesionelle ydre blev kun brudt af den spontane skuffelse eller begejstring, da vinderne af de forskellige kategorier blev udråbt.

»Er det ikke for vildt? Det er da for syret?,« lød det småfnisende fra Peter Tvorup Sørensen.

Han er en del af gruppen af CBS-studerende, der står bag onlineplatformen SponsorBase, der skal gøre det lettere for sponsorvirksomheder og sponsoransøgere at finde hinanden. SponsorBase vandt kategorien »Service« og 25.000 kroner.

»Nu skal vi bare ud at finde nogle investorer,« sagde Peter Tvorup Sørensen

Selvrensende glas med kurs mod Mærsk

Ph.d. ved DTU og stifter af virksomheden ProCo-optics René Bergmann forklarede tålmodigt sin opfindelse et par gange. Han var bevæbnet med et lille mørkt glas på størrelse med en femkrone, en prototype for hans selvrensende infrarøde vindue. Når det bliver indbygget i et sensorsystem, kan det eksempelvis måle gasniveuaer i ekstreme miljøer med meget høje temperaturer. ProCo-optics vandt ikke nogen priser ved Venture Cup. Men ligesom for mange af de øvrige iværksættere er konkurrencen ikke kulminationen. Nu er fokus rettet mod skibsindustrien, der på grund af ny lovgivning skal reducere mængden af udstødningsgasser.

Højtuddannede  iværksættere - 1

»Vi har talt med Mærsk. Og de har sagt, at med vores vinduer så vil deres målinger være mere pålidelige,« sagde han.

I det hele tage var feltet til Venture Cup spækket med komplicerede udviklingsprojekter. Blandt finalisterne er eksempelvis opstartsvirksomheder, der arbejder på at skabe biobrændsel ud af spildevandsslam, et nyt system til opdagelse og overvågning af diabetes og en digital platform til indsamling af statistik om fodboldspillere.

Vinder fremstiller kemikalier i mos

Vinderen af Venture Cup blev virksomheden TychoBio. Fire studerende fra Handelshøjskolen CBS og Københavns Universitet, der via et samarbejde med to amerikanske masterstuderende har udviklet en en bæredygtig måde at fremstille kemikalier på i mos.

»I første omgang fokuserer vi på et produkt til medicinalvirksomheder. Men det kan også være til producenter af eksempelvis parfume eller kunstige sødemidler. Vores produkter har en meget bred vifte af anvendelsesmuligheder,« sagde Marie Brøns Nørgaard, der er en af medstifterne.

12BUSTRAVEL-RIO.jpg

TychoBio vil fortsætte sin transatlantiske model, så udvikling, forskning og produktion sker i Danmark, mens fundraising og marketing kommer til at foregå i USA, der også udgør det største potentielle marked. De 200.000 kroner i præmiepenge er rare at have, men også uden dem havde de valgt at køre virksomheden videre, sagde en anden af stifterne, Patrick Melsted.

»Vi står allesammen efter næste uge og har forsvaret vores specialer uden noget som helst andet. Så vi kommer til at bruge hele sommeren på at knokle på det her projekt og få det op at køre på den rigtige måde.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen