Del : SMS
Berlingske Business

Nicheskibe genopliver dansk skibsproduktion

tuco
Hos Tuco Marine i Faaborg forventer direktør Jonas Pedersen (th.), at de nye letvægtsfærger vil skabe omkring 100 nye arbejdspladser. Foto: Claus Fisker

Dansk skibsbyggeri kan få en renæssance og skabe nye arbejdspladser, når bådebyggerne i stigende grad kaster sig over nicheproduktioner. Skibsproducenten Tuco Marine Group ser et stort potentiale i udviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne kunne noget, når det kom til at bygge skibe. Tidligere var skibsproduktionen en hjørnesten i den danske industri med masser af arbejdspladser. En dansk tradition.

Men så stødte industrien på grund. De største værfter stoppede produktionen eller omlagde aktiviteten til ren reparation, mens nationer som Kina og Japan i dag er verdens helt store skibsproducenter.

Men nu kan den danske skibsbyggertradition få en mindre renæssance. De få tilbageværende skibsværfter kaster sig nemlig i stigende grad over nicheproduktioner til søens erhvervsliv. Det er nicher som miljøvenlige færger og følgevirksomheder til offshore, der dukker op. En af de skibsproducenter, der satser på de maritime nicher, er Tuco Marine Group i Faaborg.

Her har virksomheden indgået et samarbejde med et lokalt skibsværft på Ærø om at konstruere en letvægtsfærge, der skal fragte personale ud til havvindmøller og tilbage igen. Brændstofbesparende og uden at blive søsyge. Direktøren i Tuco Marine Group, Jonas Pedersen, forventer, at letvægtsfærgen vil skære gennem bølgerne inden for to år og skabe omkring 100 lokale arbejdspladser.

Og der er mere i horisonten. Jonas Pedersen fortæller, hvordan virksomheden i 2008 skiftede sit fokus fra lystbåde som sejlbåde og motorbåde i kulfiber over til lette servicefærger.

De skimtede et nyt marked. Virksomheden konstruerede lette færger i kulfiber, der nedbringer brændstofomkostningerne med næsten 60 procent, ligesom gasudledningen fra færgen kan reduceres med knap 70 procent. Nutidens stålkonstruktioner er simpelthen for tunge og kæmper med at overholde de såkaldte NOx-afgifter.

Vækst i sigte

Direktøren beskriver kulfibermarkedet til serviceskibe som et marked, der kun lige er ved at åbne sig.

»Jeg ser et stort potentiale,« som han siger. Ifølge ham er det de norske bådebyggere, der er førende inde for feltet, men danskerne er lige i hælene.

Hos brancheforeningen for det maritime erhverv, Danske Maritime, glæder man sig over de positive vinde og betegner det som en helt naturlig udvikling.

»De danske skibsværfter bygger i særlig grad specialiserede skibe. Værfter følger naturligvis med i markedsudviklingen og rykker ind på de områder, der strategisk set giver mening for dem. Derfor er et område som for eksempel maritim offshore et voksende fokusområde for flere af de danske værfter,« siger administrerende direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat.

På nuværende tidspunkt er der omkring 55.000 mennesker beskæftiget i de maritime erhverv, men ifølge Jenny N. Braat ligger der et vækstpotentiale og mulighed for at skabe nye danske arbejdspladser, hvis nicheproducenterne lykkes.

Chefkonsulent hos Danmarks Rederiforening Hans Otto Holmegaard Kristensen ser samme potentiale hos de mindre virksomheder. Han fortæller, at der er relativt få skibsværfter tilbage i Danmark, men de tilbageværende har specialiseret sig i nicheprodukter, som Danmark skal fastholde og videreudvikle.

Han peger blandt andet på det tyske skibsværft FSG i Flensborg, der var ved at gå konkurs i midten af 1990erne. Af ren nød begyndte de at specialisere sig i rullefærger, færger til personbiler og lastbiler. Det vendte skuden til en sund forretning, og det skal vi lære mere af i Danmark, mener han.

Tiden som skibsbyggernation er ovre

Men nicheproducenterne i dansk skibsproduktion kommer ikke til at genoprette den danske skibsbyggertradition.

»Den tid, hvor der lå et stort skibsværft i flere danske byer, er slut. Det bliver ikke en genoprejsning af fordums tids skibsproduktion. Det er nicherne, vi skal satse på,« siger han.

Da Lindøværftet lukkede sin skibsproduktion i 2011, sejlede bevidstheden om Danmark som skibsbyggernation mere eller mindre bort, og de store værftshaller ved Munkebo stod tomme tilbage. Men ifølge Jenny N. Braat besidder de danske bådebyggere stadig kompetencerne til at bygge de store skibe eller til at kaste sig over nye maritime markeder. Det er blandt andet blevet nemmere med den Maritime Omstillingspulje, hvor danske skibsproducenter kan søge støttekroner til at udvikle og producere nye skibe.

Forleden lagde regeringen og Enhedslisten fem millioner kroner ekstra i puljen, så den kom op på 25 millioner kroner. Og hos Danske Maritime ser man det som et positivt signal fra politikernes side og et skridt i den rigtige retning, selv om det ifølge foreningen ikke er mange penge til at udvikle og producere skibe.

Hos Tuco Marine Group forholder direktør Jonas Pedersen sig mere direkte, selv om virksomheden sammen med Sea Consult fra Ærø tidligere på året modtog seks millioner kroner til at udvikle den nye letvægtsfærge.

»Vi har brug for et hjemmemarked og en lovgivning, der åbner mere for brugen af kulfiber i større skibskonstruktioner. Der skal nogle flere penge i puljen, så vi kan få søsat nogle projekter,« siger han og forsætter:

»Der er andre skibsbyggere rundt om i verden, som er begyndt at bruge kulfiber. Danmark har en styrkeposition inden for det her felt, men vi bliver nødt til at rykke nu.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere