Del : SMS
Berlingske Business

New York - trækker i danske iværksættere

05BUSTOPSHOTS-US-NY-TIMES-S.jpg
New York er blevet opdaget af en række danske iværksættere, som finder byen og dens beliggenhed langt mere bekvem end Silicon Valley.?Foto: Stan Honda/AFP

Make it. Der er momentum i New York. Flere iværksættere søger mod de høje skyskrabere, talentmassen og et entreprenant miljø, hvor nye forretningsområder opstår på tværs af industrier. Også danske virksomheder søger mod byen, der aldrig sover.

Artiklen fortsætter under annoncen

Traditionelt har der været langt mellem iværksættere i New Yorks skyskrabere. San Francisco og Boston-området har suverænt siddet på tronen i USA som de områder, der skaber nye, spændende virksomheder og iværksætterhelte.

Men der er noget i gære i den store by. Et livligt og frugtbart iværksættermiljø spirer netop nu og beskrives af flere iagttagere som det hurtigst voksende startup-område i USA.

Mellem 2007 og 2012 er New York den eneste blandt USAs store byer, der oplevede vækst i antallet af ventureinvesteringer, hvor af 15 af disse investeringer var på mere end 50 mio. dollar.

»Der var et kvartal sidste år, hvor antallet af ventureinvesteringer i New York skød forbi Boston og Massachusetts-området. Det er usædvanligt og har givet næring til fortællingen om, at der sker noget i startupmiljøet i New York. Det skal ses i lyset af, at medieverden er stærkt repræsenteret i New York og med strømmen af iværksættere med udgangspunkt i internettet og e-commerce, skaber det nye virksomheder og forretningsområder,« siger Gregers Kronborg, der er partner i det nordiske ventureselskab Northzone Ventures.

Gregers Kronborg peger på, at der er mange iværksættere, der kommer fra den traditionelle medieverden, som med netværk og viden om branchen starter nye virksomheder.

Men også danske iværksættere begynder at finde New York interessant.

Stjernestøv og talenter

I fredags rykkede danske Trustpilot ind i den digitale iværksættervirksomheds nye kontor i New York.

»Når man begynder at kigge på, hvor man skal etablere sig i USA, er der en række interessante steder. Silicon Valley og Boston er også populære områder, men for os er New York mere interessant. Den talentmasse, vi er på jagt efter, er vi mere overbeviste om, at vi finder her. Vi skal eksempelvis ikke flytte vores udvikling til USA og er derfor ikke på jagt efter udviklingsfolk. Det er primært personer inden for salg, marketing og naturligvis kundeservice,« siger Joakim Ditlev, chef for virksomhedens produktmarkedsføring.

Afgørende er også transportmulig­heder mellem kontorerne i USA og Danmark i form af direkte fly og tidsforskellen på seks timer i modsætning til ni timer, hvis man etablerer sig i Silicon Valley.

Joakim Ditlev lægger dog heller ikke skjul på, at det også spiller ind, at der er et vist stjerne­støv over New York.

»Der er lidt Frank Sinatra over New York: »If I can make it there, I’ll make it anywhere«,« tilføjer han og noterer i samme sætning, at det naturligvis ikke er den primære grund til at etablere sig i New York.

Planerne om at rykke til USA blev lagt, da Trustpilot i december kunne offentliggøre en kapitaltilførsel på ti millioner euro – svarende til cirka 75 millioner kroner – fra ventureselskabet Index Ventures. Og de var da også øremærket til en oversøisk vækst. I dag har virksomheden 125 medarbejdere, og målet er ved årets udgang at være det dobbelte antal, hvoraf virksomheden forventer, at de 40-50 af dem vil være etableret i New York.

I periferien af teknologi

I New York sidder også Henrik Werdelin. Han er stifter af virksomheden Prehype, der er etableret i New York og rådgiver store virksomheder om innovationsprocesser og om, hvordan de kan integrere iværksætter­tankegangen i virksomhedens arbejde.

Henrik Werdelin peger på, af flere start­ups i hjørnerne af techmiljøet i dag er stiftet af personer, der kommer fra andre brancher og udvikler produkter, som i højere grad er knyttet til andre industrier end den oprindelige teknologisektor. Og blandt dem oplever han en stigende interesse for at etablere sig i New York.

»Det seneste par år er der mange nyere virksomheder som blandt andre Groupon og Etzy, der er stiftet af folk uden for tech­miljøet på den amerikanske østkyst. De laver forretning, der bygger på de platforme, som er skabt af de store techselskaber i San Francisco, men har i højere grad fokus på blandt andet design, marketing og brugeroplevelser end på selve den traditionelle teknologi,« forklarer Henrik Werdelin.

Netop den type virksomheder vil i New York finde en langt bredere skare af store selskaber, der er kommercielt interessante for dem, fordi New York netop er samlingspunkt for design, medier og marketing.

Henrik Werdelin har selv en baggrund både fra medie og techbranchen samt fra venturebranchen, og han har, siden han flyttede til New York fra London for tre år siden, oplevet et vis skifte i interessen blandt start­ups for at etablere sig netop på Manhattan.

»Inden jeg flyttede hertil, sad jeg i et ventureselskab i England, og her var reaktionen da også undren over, at jeg ville etablere mig i New York, når nu alt på techområdet foregår i San Francisco. Den opfattelse er helt sikkert en anden i dag,« lyder det fra Henrik Werdelin, der tilføjer, at det generelt giver rigtig god mening for virksomheder, der ikke nødvendigvis skal arbejde sammen med Google, Amazon, Cisco og de andre store i Silicon Valley i stedet at vælge New York som USA-base for virksomheden. Blandt andet også, fordi der herfra er lettere adgang til et bredere udsnit af industrier på Østkysten og midt i landet, hvortil transporten er lettere fra New York.

Tæt på beslutningerne

Hos den danske Issuu, der etablerede sig i det centrale Manhattan for et års tid siden, oplever Mik Strøyberg, som har ansvaret for salget i USA, også en stigende interesse fra startupmiljøet for at rykke til New York.

»Det er ikke længere sådan, at man skal være i Palo Alto som startup. Der har tidligere været en opdeling i forhold til, at techfeltet lå i Silicon Valley, men brancherne smelter mere sammen – i høj grad inden for marketing og tech,« forklarer Mik Strøyberg, der betegner New York som hovedstaden for beslutningstagere, som Silicon Valley generelt beskrives som hovedstaden for tech.

»Den vigtigste årsag til, at flere startups begynder at se mod New York, er, at det simpelthen er »the capitol of decision-makers«,« siger Mik Strøyberg.

For Issuu, der står bag en digital publicerings­platform, havde beslutningen om at etablere sig i New York en klar kommerciel vinkel. I området er der et enormt marked for digital publicering, fordi de store mediegiganter er etableret her. Samtidig fremhæver Mik Strøyberg, at der i forhold til netop Silicon Valley og San Fransisco-området kun er en tidsforskel på seks timer mellem New York og Europa, mens den er ni timer i forhold til San Francisco.

New York er dog endnu lillesøster til Silicon Valley, da der stadig er en enorm forskel på mængden af risikovillig kapital mellem de to områder. Det anslås, at Silicon Valley fortsat har adgang til 70 pct. mere kapital til virksomheder i deres tidligste faser. Men New York er i momentum, og ikke mindst byens borgmester og entreprenante erhvervsmand, Michael Bloomberg, har gjort det til et projekt at gøre New York til iværksætternes nye foretrukne by.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere