Berlingske Business

Nap en app og bliv guide i din egen by

01BUSGrundlaegger-af-appen-.jpg
Fatiha Thiam er grundlægger af app’en Guide Catch. En ny deleøkonomisk applikation, som giver københavnere mulighed for at blive guides i deres egen by og tjene penge på at vise turister rundt. Foto: Andreas Beck

En ny deleøkonomisk app, der går i luften fredag, vil lade lokale københavnere vise byen frem for turister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fredag lanceres Guide Catch, en ny deleøkonomisk app, der vil gøre byens skjulte skatte tilgængelige for danskere og turister fra hele verden.

Ideen er at åbne de mere skjulte og lokale dele af København for turister, så de også kan opleve andre steder end Tivoli, Nyhavn og den lille havfrue, når de besøger byen.

»Jeg tror, jeg har været i de fleste storbyer i verden, og når jeg tænker tilbage, har de bedste oplevelser altid været, når jeg har kendt lokale, der kunne vise mig rundt eller fundet en guide, der var helt på bølgelængde med mine egne interesser,« siger Fatiha Thiam, der har arbejdet på højtryk i de seneste måneder med at udvikle appen.

UBER-DIDI/INVESTORS

Flere københavnere har allerede meldt sig som guides, og der venter fremtidige turister et bredt udvalg af tilbud. Blandt andet kan turisterne tage med en litteraturstuderende til Assistens Kirkegård og høre om de store danske forfattere, der ligger begravet på kirkegården. De kan også tage med til udendørs trænings timer, en cykeltur gennem Nørrebro, en udflugt til Helsingør eller historiske og kulinariske guidede ture i byen.

Det er i det hele taget kun fantasien, der sætter grænser. Alle kan tilmelde sig appen, og det står brugerne frit for, om de vil opkræve betaling fra turisterne eller vise dem rundt i byen gratis. Guide Catch giver også adgang til professionelle guides samt virksomheder på platformen.

Ligesom i andre deleøkonomiske apps som Airbnb og Uber giver brugerne bedømmelser af deres oplevelser, så deres erfaringer kan komme andre til gode.

Til at starte med bliver appen kun tilgængelig i København, men ideen er skalerbar, og allerede inden årets udgang vil Guide Catch åbne i London og senere også andre europæiske storbyer og i USA, forklarer Fatiha Thiam, der er stifter og CEO i Guide Catch.

»Konceptet ligger klart, og appen er udviklet, så vi skal bare trykke på en knap, når vi vil udvide til andre byer. Det, der er vigtigt nu, det er, at folk lærer konceptet at kende,« siger hun.

Derfor starter Guide Catch fredag en omfattende reklamekampagne i Københavns Lufthavn, på byens hoteller og ved attraktioner, hvor turister samles.

Rejser gav ideen

Fatiha Thiam er født og opvokset i Senegal og har studeret i både Dakar og Paris, inden hun flyttede tilbage til Danmark for at arbejde for A.P. Møller - Mærsk. Gennem sin karriere har hun rejst meget, og det var også sådan, hun fik ideen til at udvikle Guide Catch.

Udover A.P. Møller - Mærsk har den 29-årige iværksætter en fortid i både PA Consulting i London og KPMG i Danmark. Nu har hun kastets sig ud i livet som iværksætter uden faldskærm.

Vin

Fatiha Thiam har investeret en betragtelig del af sin egen personlige formue i virksomheden, men hun har ikke lyst til at komme beløbet nærmere, end at det drejer sig om »et par millioner kroner«.

Udover Fatiha Thiam har også Rasturik Ejendomme, der er ejet af advokaten Mads Roikjer og investeringsvirksomheden Blue Star Capital skudt penge i Guide Catch.

Rasturik Ejendomme og Blue Star Capital er partnere med en ejerandel på henholdsvis 10 og 20 procent.

Særligt rådgivningen har været vigtig for Fatiha Thiam i opstartsfasen.

»Det er vigtigt, at man kender sine egne styrker og svagheder. Jeg kan bidrage med strategi og projektledelse, som jeg har ti års erfaring med, men jeg er ikke advokat, og jeg er heller ikke IT-person, så jeg kan ikke kode,« siger Fatiha Thiam.

Uber

Internationale ambitioner

De kommende dage og måneder vil vise, om Fatiha Thiam og hendes investorer har ramt en guldåre – selv tror hun på ideen.

»Det gode er jo, at vi begynder at få et cash flow, så snart folk begynder at bruge appen. Den kommercielle model er jo baseret på, at vi får en kommission for hver transaktion. Det er også derfor, at virksomeden kan skaleres op i løbet af kort tid,« siger Fatiha Thiam.

Og hvis det går som hun håber, vil Guide Catch udvikle sig til at blive en global virksomhed i løbet af få år.

»Om et år skal vi helt sikkert være i flere europæiske byer, og om to år så ser jeg gerne, at vi også er begyndt i USA. Om fem år så skal det være en global virksomhed. Helt sikkert,« siger Fatiha Thiam.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen