Del : SMS
Berlingske Business

Monjasa bedste entrepreneur i Sydjylland

Entrepreneur of the Year_business
Vinder blev MONJASA, Fredericia Foto:

Vækstvinder. Tocifrede vækstrater og innovativ forretningsudvikling gjorde Monjasa til Syddanmarks regionsvinder i Entrepreneur Of The Year.

Artiklen fortsætter under annoncen

Monjasa er den mest entreprenante virksomhed i Sydjylland. I aftes blev de to entreprenører Jan Jacobsen og Anders Østergaard kåret som regionsvinder af Ernst & Youngs Entrepreneur Of The Year for deres vækstrejse fra to fuelolie-handlende mænd på et kontor tilbage i 2002 til et verdensomspændende foretagende, der i dag beskæftiger flere end 400 mennesker og har udvidet forretningsområdet til også at forsyne offshore-industrien med mobile arbejdsrum og boliger.

150 erhvervsfolk, entreprenører og andre repræsentanter fra vækstvirksomheder i Syd- og Sønderjylland var samlet i Fredericia tirsdag eftermiddag og aften, da Ernst & Young kårede den første af i alt seks vindere fra landets regioner. De to entreprenører bag Monjasa blev således de første, der kan erklære sig klar til landskåringen 22. november i Bella Center i København – og dermed er i spil til at blive dette års Entrepreneur Of The Year – og Danmarks repræsentant ved det uofficielle verdensmesterskab i entreprenørskab i Monaco til næste år. Den fornøjelse har Monjasa nu for anden gang, da de to herrer også sejrede i Syd- og Sønderjylland sidste. I finalen måtte de dog se sig slået af den nordjyske regionsvinder, Henrik Sørensen fra pumpevirksomheden Desmi.

Stærkt felt

Ud over Monjasa var også fire andre virksomheder med helt fremme om at blive regionens repræsentant i landsfinalen: Danmarks største privatejede feriecenterkoncern Dayz ApS, den innovative konstruktionsvirksomhed BSB Industry A/S, flyselskabet Danish Air Transport A/S og endelig Aller Aqua Group A/S, der producerer landbrugs- og fiskefoder.

»Vi har oplevet en meget positiv udvikling i det syd- og sønderjyske de sidste to år, hvor antallet af vækstvirksomheder efter en hård tid er steget markant. Årets deltagerfelt i konkurrencen er rigtig stærkt, så det var en fornøjelse igen i år at overrække prisen til Monjasa, som nu går videre til landsfinalen,« siger Carsten Collin, direktør for Entrepreneur Of The Year hos Ernst & Young.

I alt kunne Syd- og Sønderjylland præsentere 202 virksomheder med tilstrækkeligt store vækstrater og nok innovationskraft til, at de var med i kampen om at vinde regionen.

Vækstvindere

Endelig blev det altså Jan Jacobsen og Anders Østergaard fra Monjasa, der løb med sejren. Men de to herrer har også præsteret en vækstrejse som få andre. Med erfaring fra branchen evnede de at opdyrke og fastholde leverandøraftaler i eksotiske – og endda krigshærgede – områder og tage kampen op med besværlige markeder og ugennemsigtige kulturer. Monjasa består i dag af ti selskaber med aktiviteter fra shipping over oliehandel til offshore supply. Monjasa flyttede ret hurtigt sit oprindelige fokus fra traditionel handel med fuelolie (bunkering) til oliehandel for at sikre blandt andet bedre indkøbspriser og styring af kvalitet.

Monjasa har desuden fire hotelskibe i selskabet C-Beds, der udlejes til de arbejdere, der opstiller og justerer vindmølleparker. Hotelskibene, der er gamle færger med værksteder på bildækkene, vidner om Monjasas sans for kreative løsninger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere