Del : SMS
Berlingske Business

Modeugen åbner døren til udlandet for små varemærker

Kruse_mode_Business
Overskrift
RB Plus: Direktør: Modeugen skal være endnu mere grøn. ARKIVFOTO: Copenhagen Fashion Summit. Fokus på løsninger indenfor bæredygtig mode. HKH Kronprinsesse Mary med Eva Kruse og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R). Foto:
 

Det store udland er på visit, når modeugens shows, events og messer løber af stabelen de kommende dage. Især de mindre mærker kan bruge ugen til at få en fod inden for døren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af de vigtigste udstillingsvinduer for den danske modeindustri åbner, når Danish Fashion Weeks events, shows og messer bliver skudt af de næste dage. Og for de små og mellemstore mærker, der endnu ikke er etablerede i udlandet, ligger der en særlig mulighed i at udnytte den internationale opmærksomhed.

»Vi forventer cirka 20.000 udenlandske indkøbere, og det er en fordel for de mindre brands, at de kan møde de internationale kunder på hjemmebane. Hvis du vil ind på det kinesiske marked, bliver det hurtigt nogle lange flyveture og dyre ophold, hvis du tager til Kina. Det er mere overkommeligt at skabe kontakten her,« siger Michael Hillmose, international chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Hos Danish Fashion Institute, der arrangerer Danish Fashion Week, er administrerende direktør Eva Kruse, enig i, at de små virksomheder har klare hjemmebanefordele.

»Modeugen er den absolut vigtigste afsætningskanal for danske mærker. Og mange af de små brands ville måske ikke have råd til at være på en international messe, eller de ville ikke blive optaget. Så den har stor betydning,« siger hun.

Ganni_Business

Modeugen er måske bedst kendt for sine mange events. Danish Fashion Institute står for i alt 35 modeshows med de største mærker, der foregår rundt omkring i København tirsdag, onsdag og torsdag. Derudover holder den mere folkelige del af modeugen, Danish Fashion Festival, omkring 200 arrangementer, hvor man hverken behøver at være blogger, indkøber eller modejournalist for at deltage.

Men for virksomhederne er det først og fremmest messerne, der har direkte betydning for salget.

»Var der ikke messeaktivitet, var der heller ikke alt det andet. Det er salgsaktiviteten og mødet med indkøberne, der er rygraden i modeugen. Men i dag er det en kæde, der ikke kan undvære et led, fordi pressen og opmærksomheden er en del af totaliteten,« siger Eva Kruse fra Danish Fashion Institute.

Hvor modeshows og events er forbeholdt en forholdsvis lille, eksklusiv skare af mærker, udstiller omkring 2.000 brands på de tre messer, CIFF, Vision og Gallery.

Et af de mindre, nye mærker er Kjær København, der er med på modeugen under eget navn første gang.

Ejer og designer Stine Kjær Kristensen, der har en karriere som blandt andet indkøber bag sig, ved præcis, hvilken betydning modeugen har for mindre brands.

Det er her, de internationale indkøbere kommer, og Stine Kjær Kristensen har købt sig ind på CIFF i Bella Center for at komme i kontakt med kunder fra udlandet.

»Vi har været i gang i snart et år, og i første omgang har vi koncentreret os om at få en god start på det danske marked. Men nu føler vi os klar til at kigge mod udlandet, og der giver messen bare rigtig gode muligheder for en virksomhed som vores,« siger Stine Kjær Kristensen.

For Stine Kjær Kristensen er det først og fremmest nærmarkederne, der er interessante.

»Det er nærliggende at kigge på dem, der ligger tæt på os, både geografisk og kulturelt. Moden i Sverige og Norge ligger meget tæt op ad den danske,« siger Stine Kjær Kristensen, der med sit minimalistiske basistøj i eksklusive kvaliteter er meget dansk i udtrykket.

Men på sigt er det vigtigt, at branchen kigger mod fjernere himmelstrøg. Tal fra Eksportrådet viser, at op mod 90 procent af væksten de kommede år forventes at ligge uden for Europa, først og fremmest på de nordamerikanske og asiatiske markeder.

Ifølge Michael Hillemose er det da også netop indkøbere fra lande som Korea, Japan og Canada, vi ser flere af på sommerens modeuge.

I alt er mere end halvdelen af de omkring 35.000 professionelle modefolk, der forventes at besøge København i denne uge internationale indkøbere. Og det er helt essentielt for branchen,« mener Michael Hillemose.

»Det er vigtigt, at modeugen tiltrækker international opmærksomhed, for det er eksporten, der står for industriens fremgang. Det danske marked går tilbage, så man har to muligheder, hvis man vil sælge sit tøj. Man kan gå online, eller man kan eksportere,« siger han.

CR7_Business

Sidste år blev Copenhagen Fashion Institute og Wonderful Copenhagen kritiseret for at pumpe modeugens besøgstal og afsmitningseffekten på turismen i byen op til urealistiske niveauer.

Tidligere har det anslåede besøgstal været helt oppe på 60.000 gæster, der fik Wonderful Copenhagen til at anslå, at modeugen var mellem 200 og 300 millioner kroner værd. Men fordi de tre messer ikke tæller gæsterne samlet op, er der sandsynligvis besøgende, der bliver talt med flere gange. Det er derfor svært at få præcise tal over, hvor stor effekt på turismen, modeugen har.Horesta forventer dog, at modeugens gæster medfører 10.000-12.000 ekstra overnatninger per nat i tre til fem dage. Samtidig forventer Københavns Kommune, der støtter arrangørerne af modeugen med 5,1 millioner kroner i 2014, at den indflydelsesrige internationale modeverden vil være med til at brande københavnsk kultur, design og gastronomi ude i verden.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere