Del : SMS
Berlingske Business

Mobile mobilopladere hitter på festival

Mobile mobilopladere
Volts forretning med at udleje batteridrevne mobilopladere på Roskilde Festivalen går forrygende. Foto: Thorkil Jacobsen

Tre DTU-studerendes idé om at udleje batterier på festivaler er på bare et år blevet en virksomhed med over 20 ansatte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det går stærkt i Volts container midt på Roskilde Festivals campingplads.

Den tilbyder at udleje batteridrevne mobiltelefonopladere til festivalens gæster. Over 8.000 gæster har allerede betalt de 200 kroner, det koster at have abonnement på friske opladere. Når det ene går dødt, udskifter de det simpelthen med et nyt. Det tager få sekunder.

Idéen til Volt er født af tre design- og innovationsstuderende på Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Sidste år havde de en lille vogn på Roskilde Festival. I år har de 27 ansatte, tre centralt placerede containere og er til stede på 16 festivaler i Europa over sommeren.

»Pludselig har jeg ansvaret for 27 ansatte og 100 frivillige. Det er sindssygt stressende, men også en fantastisk udfordring,« siger Trygve Aabye Dam, der er den ene af de tre studerende bag Volt. De to andre er Trygves bror Tobias Aabye Dam og Rune Schostag.

En dag under festivalen i 2011 lå de nede ved badesøen. De var alle løbet tør for batteri på deres smartphones, og de begyndte at tale om, hvordan man kunne løse problemet. Ikke bare for dem selv, men for alle andre gæster i samme situation. Der kom de på ideen til Volt.

Den har fået mulighed for at vokse sig til en virksomhed, fordi de tre studerende har fået støtte fra Orange Innovation og Per Møller, tidligere CEO i Ernst & Young, der begge har investeret i firmaet og i dag ejer en andel hver. Det har gjort det muligt for Volt at rejse tre millioner kroner på et år. Penge, der er gået til at købe 17.000 batterier og de tre containere.

»Vi sendte en mail direkte til Esben Danielsen. Han har været med hele vejen og bidraget med gode råd og fif,« siger Trygve Aabye Dam.

Esben Danielsen var på det tidspunkt udviklingschef for Roskilde Festival, men siden dengang har festivalen lagt dele af sin produktudvikling over i en selvstændig afdeling, Orange Innovation, som Esben Danielsen i dag er direktør for.

Målet er at opfinde nye begivenheder og koncepter, der gerne skal være lige så særegne som festivalen. Holdet bag Orange Innovation kigger på tendenser blandt festivalgæsterne, analyserer nye tiltag og behov og bygger ideer ud fra det. De kan så testes på Roskilde Festival, inden Orange Innovation søsætter dem for alvor. Volt er deres første projekt.

»Som udgangspunkt går vi egentlig ikke ind som investor. Vi opfinder egne projekter fra bunden. Men den her idé er genial, så det var helt naturligt, at vi tog fat i den, da vi startede Orange Innovation,« siger Esben Danielsen og fortæller videre, at folk reagerer med »findes det ikke allerede?« når han fortæller om ideen – et tegn på, at den har ramt noget simpelt og helt rigtigt, mener han.

»Der ramte vi for første gang, at gæster selv kom med en løsning på ders behov. Det er en simpel løsning på et problem, alle har.«

Orange Innovation har planer om at starte en såkaldt »maker-festival« baseret på en tendens, de mener at kunne se blandt unge i dag. Det handler om at lave ting selv, ofte med et højteknologisk udgangspunkt. Idéen bliver allerede testet på årets Roskilde Festival, hvor et område er dedikeret til at være MakerSpace, og forskellige organisationer har stande, der lader publikum bygge, lodde, 3D-printe og på andre måder fabrikere ting, de mangler på festivalen.

Tilbage ved containeren glæder Trygve Aabye Dam sig over succesen. Flere interesserede festivaler har allerede efterspurgt hans service til næste år, og han er i gang med at udvikle teknologien og muligheden for at genbruge batterierne i Kenya. Han regner med at bruge erfaringerne til at skrive sit speciale på studiet – og måske starte noget helt nyt op.

»Vi går hele tiden og får nye ideer. Det er det, vi synes er sjovt. Volt er helt klart ikke det sidste, vi kommer til at starte op.« 

Roskilde-TV | Tredobbelt verdensmester og helt nede på jorden:

Sådan følger du Berlingske på Roskilde Festival:

Spotify: Følg anmeldernes playlister her
Twitter:
Berlingskes Roskilde-hold er samlet her
Instagram
: Følg musikredaktør Lars Rix, fotograf Kasper Palsnov og de andre på Berlingske
Web
: Gå ikke glip af noget - gør b.dk/roskilde til en genvej på din smartphone

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere