Del : SMS
Berlingske Business

Mere salgsmand end leder

24BUSBrian-Thaysen.jpg
Brian Thaysen i Avant Denmarks lager af autoudstyr i Aarhus. Han har oplevet udfordringerne ved at skulle gå fra sælgerrollen til leder på kort tid. Foto: Henning Bagger

Brian Thaysen valgte efter 25 år i biludstyrsbranchen at starte op selv, og efter blot fire år som selvstændig overtog han en fire gange større konkurrent og stod pludselig med 20 ansatte. En stor omvæltning for en mand, der er vant til at gøre tingene selv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når én virksomhed overtager en anden, sker der ofte ændringer. Når det er en lille virksomhed med tre ansatte, der overtager en virksomhed, der er fire gange så stor, er ændringerne meget nemme at mærke.

Det måtte Brian Thaysen erkende i maj, da han med sin autoudstyrsvirksomhed Avant Denmark overtog den flere gange større konkurrent Dansk Biludstyr. Trods en forholdsvis let overtagelse har der været udfordringer ved at gå fra tre ansatte til 20 fra dag til anden.

»Det var spændende og udfordrende at lede flere mennesker så pludseligt. Den største udfordring ved overtagelsen var, at jeg ikke længere skulle gøre tingene selv, men at det var andre, der skulle gøre det for mig. Det med at skulle lægge ansvaret fra sig var ikke lige let,« siger Brian Thaysen, der er administrerende direktør for Avant Denmark.

Dansk Erhverv

De ti største udfordringer

Brian Thaysens oplevelse stemmer godt overens med de erfaringer, der er ridset op i vækstprogrammet Vækst via Ledelse, som Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv, Væksthusene i de fem regioner, Håndværksrådet og Syddansk Universitet står bag.

Her har flere end 700 ledere i virksomheder med under 50 ansatte fået mulighed for at tilegne sig nogle kompetencer, og i den forbindelse har de fået foretaget en screening, der viser hver enkelt leders udfordringer i forhold til at skabe vækst i virksomheden og være en god leder.

Lederspecialister fra den eksterne virksomhed Pluss Leadership har stået bag screeningen af omkring 575 af de 700 deltagere, og i et sammendrag af de ti største udfordringer fortæller de, at flere ledere har udfordringer med at hænge fast i detaljen og driften og derfor ikke uddelegerer opgaver, og at de mangler evnen eller viljen til at slippe kontrollen.

Ledelse som kernekompetence

Efter 24 år hos biludstyrsvirksomheden Hella, senest som produktchef, besluttede Brian Thaysen sig for at starte op selv. Hella valgte at lægge nogle aktiviteter ned i Danmark, og de agenturer, der havde leveret dertil, kunne Brian Thaysen tage med til sin virksomhed, der begyndte med at sælge alarmer, motorvarmere og trackingudstyr til biler fra et norsk agentur videre til autogrossister og bilimportører i Danmark.

Halvårsrapport Nykredit. koncernchef Michael Rasmussen

Men på grund af en lyst til at vækste, gik Brian Thaysen efter at opkøbe en af de største spillere på markedet, og i maj i år overtog Avant Denmark virksomheden Dansk Biludstyr. Som én virksomhed i Aarhus sælger Avant Denmark nu alt fra navigation til bundmåtter og cykelholdere til andre virksomheder, og med 20 ansatte skal Brian Thaysen nu fokusere mere på ledelse og mindre på det, han synes er sjovt, fortæller han.

»Jeg må nok sige, at jeg går op i andet end at være leder, og jeg synes, det er sjovere at lave salg og forhandle end at lede. Men når jeg har tyve mand under mig, så er jeg nødt til at også at være boss ,« siger han.

En af ledelsesspecialisternes konklusioner i forbindelse med Vækst via Ledelse er også, at mange ledere har det problem, at ledelse ikke er lederens kernekompetence, og at de har svært ved at skabe motivation blandt medarbejderne. I det treårige ledelsesforløb var der dog også mulighed for at blive bedre til de udfordringer, man som leder har, og det kan Brian Thaysen godt mærke.

»Jeg har blandt andet lært, at jeg skal rose mine medarbejdere mere. Jeg har taget det som en selvfølge, at mine folk gør det, de skal, men en gang imellem skal man lige stoppe op og klappe dem på skulderen. Og jeg tror på, at mine medarbejderes ideer og tanker er lige så gode som mine, og hvis de får lov til at prøve dem af, giver det udfordring og motivation og får dem til at skrue op for energien,« siger han.

Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard.

Efter overtagelsen i maj er Brian Thaysen nu snart klar til at ansætte endnu en mand, og han har sat et mål om at nå en omsætning på 45 millioner i 2015 eller senest i 2016. I dag ligger omsætningen ifølge Brian Thaysen på omkring 40 millioner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere