Berlingske Business
11:24Største stigning i britisk detailsalg i fire måneder

Meewallet får gennembrud med aktie-crowdfunding

Kim Vindberg-Larsen står bag firmaet MeeWallet
Kim Vindberg-Larsen står bag firmaet MeeWallet Foto:

Den danske mobilbetalings-løsning Meewallet har gjort det, mange troede ikke kunne lade sig gøre. Virksomheden har rejst et mindre millionbeløb via noget, der minder om aktie-crowdfunding.

Crowdfunding har været et særdeles hypet begreb i årevis, og metoden til at rejse kapital vinder da også hele tiden større og større udbredelse. Nu viser et eksempel fra Østjylland, at der er muligheder i en type crowdfunding, som mange ellers havde afskrevet på dansk jord – nemlig aktie-crowdfunding.

Det er iværksætterkonceptet Meewallet, der står bag gennembruddet. Virksomheden har det officielle navn Meedkk A/S. Den gør sig inden for finans-teknologi (også kaldt »fintech«) og har i den forbindelse konstrueret og afprøvet en mobilbetalingsløsning, der er en del af dens såkaldte digitale tegnebog, som netop hedder Meewallet.

Nu har virksomheden bag rejst 1,8 millioner kroner via en aktie-crowdfunding-kampagne på sin hjemmeside, og da kampagnen ikke er overstået, lover det godt for projektet, mener Meewallets stifter og direktør, Kim Vindberg-Larsen.

»Det er gået godt, og vi har ramt bredt. Mange har været interesserede – de nye investorerer er alt fra IT-eksperter til jura-studerende. Men der har også været brug for det. De øvrige penge kommer fra mig selv, to partnere og Vækstfonden. På trods af at vi allerede har omsætning, så handler det lige nu om at få midler til at rulle systemet bredt ud,« siger han.

Opsigtsvækkende

At det overhovedet er lykkedes for virksomheden at søsætte en aktie-crowdfundingkampagne vækker opsigt. Det skyldes, at kapitalrejsningsmetoden af mange er blevet erklæret som umulig at gennemføre i Danmark. Det skyldes stramme regler inden for finansverdenen.

24BUSVAeKSTY-Kim-Vindberg-L.jpg

Der er flere forskellige former for crowdfunding. Nogle metoder er baseret på køb af produkter, andre er det rene filantropi. Fællesnævneren er, at pengene bliver rejst via »mange bække små gør stor å«-princippet.

Når det handler om aktie-crowdfunding, også kendt som equity-crowdfunding, er det ejerandele i form af aktier, som man får for at støtte projektet. Og når vi bevæger os ind på aktieområdet, så eksisterer der pludselig et væld af regler, som man som udbyder er underlagt, og det er dem, der indtil nu har spændt ben for forsøg på aktie-crowdfunding.

Derfor mener formanden for Dansk Crowdfundingforening, Frederik Ploug Søgaard, at det er bemærkelsesværdigt, at Meewallet har rejst penge på den vis. Han bemærker dog samtidig, at den østjyske virksomhed har måttet underlægge sig så mange restriktioner, at man kan så tvivl om, hvorvidt der overhovedet er tale om aktie-crowdfunding.

10BUSolafur1.jpg

»Det er godt at høre, at en iværksætter rejser kapital på den måde. Men jeg synes, man kan sætte spørgsmålstegn ved, om det er »rigtig« equity-crowdfunding. Specielt fordi det ikke foregår på en ekstern platform. Det er den, der gør, at man kan nå så mange potentielle investorer. Den er kernen i crowdfunding,« siger han og tilføjer:

»Derfor ændrer sagen ikke ved, at fremtiden for equity-crowdfunding i Danmark afhænger af, at der kommer større politisk velvilje. Og her er politikerne stadig ikke ambitiøse nok.«

Meewallets direktør erkender, at han har måttet bukke og sno sig for at kunne rejse penge på den vis. Det ændrer dog ikke ved, at han har rejst kapital fra 100 små aktionærer på en ganske usædvanlig vis.

08BUSvaekst---Karl-Andreass.jpg

»Vi har brugt to år på at gennemgå aktielovgivningen for at finde en vej gennem det her. Vi gik til advokater og konsulenterne i EY. Det tog knap et år at finde løsningen,« siger han og tilføjer:

»Til gengæld har vi nu været gennem tre aktieudstedelser, som har givet os knap 100 nye aktionærer. Og jeg har trykket dem alle i hånden og sagt velkommen. Jeg har set dem i øjnene.«

Teknisk set har Kim Vindberg-Larsen altså arbejdet tæt sammen med både revisor og et advokatfirma for at finde ud af, hvordan de kunne rejse penge på den vis. Det handlede simpelthen om at se, hvad der var af både muligheder og begrænsninger i den eksisterende finansielle lovgivning og så tilpasse deres aktie-crowdfunding-kampagne til den.

dcf

Stod selv for udbuddet

Ifølge advokatfuldmægtig Nikolaj Jalili Trudslev fra firmaet Haugaard-Nielsen Advokaterne har der lidt forenklet set været to overordnede hensyn at tage for at få kampagnen til at blive til virkelighed.

For det første har virksomheden selv skullet stå for udbuddet. Hvis det skulle være sket via en crowdfunding-platform, som man normalt gør i crowdfunding, ville det have krævet særtilladelse fra Finanstilsynet. For det andet skulle det ske med et beløbsloft på én million euro (ca. 7,4 mio. kroner) for at styre fri af prospektreglerne, der ville have fordyret processen alvorligt. Alt i alt altså en ganske almindelig aktieemission – bare med det twist, at der er relativt mange aktionærer, der alle har en relativt lille ejerandel.

Det er lykkedes Kim Vindberg-Larsen at rejse 1,8 mio. kroner på den måde indtil videre, og kampagnen løber til 25. oktober. Og det har haft en anden positiv konsekvens, at han har solgt aktier – nemlig at en anden investor har fået det, den gerne ville have. Den statsejede Vækstfonden har nemlig også skudt penge i Meewallet, nærmere betegnet seks millioner kroner. Og det ville fonden ikke kunne gøre, hvis ikke virksomheden også havde rejst penge på anden vis.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen