Del : SMS
Berlingske Business

Man skal kunne stole på Trustpilot

bizz-box
Trustpilot-stifteren Peter Mühlmann foran vægfotoet af Manhattan på selskabets kontor i København. Filialen i New York har i dag 25 ansatte, og flere kommer til hver måned. Foto: Christian Liliendahl

Lige nu arbejder Trustpilot målrettet på at sætte sig på markedet for brugeranmeldelser i USA. Men det ændrer ikke ved, at den hele tiden må holde fokus på det essentielle – tilliden til indholdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den fremadstormende internetvirksomhed Trustpilot har lige nu blikket stift rettet mod det nordamerikanske marked. Bliver USA indtaget, så står døren åben til resten af kloden.

Sådan ser verden i hvert fald ud i Trustpilots stifter og administrerende direktør Peter Mühlmanns optik. Men en mulig global dominans ændrer dog ikke ved, at han bliver nødt til at kæmpe en konstant kamp for at fastholde det helt essentielle i virksomhedens koncept. Og det er, at brugerne kan have en grundlæggende tillid til, at de ikke bliver taget ved næsen, når de går ind på Trustpilots site.

»Det hele handler om, at vi kan være pålidelige. Hele vores værdi ligger i, at vores system og brugernes anmeldelser er nyttige og troværdige. En brugeranmeldelse har kun værdi, hvis der er tillid til den hjemmeside, der bringer den. Vores troværdighed og image er lige så vigtig, som den er for eksempelvis en avis,« siger Peter Mühlmann.

Derfor kommer det heller ikke bag på ham, at der fra tid til anden bliver sat spørgsmålstegn ved brugeranmeldelse-sites – deriblandt hans eget. Faktisk var tillidsspørgsmålet allerede helt centralt, da han fik ideen til Trustpilot, da han for snart otte år siden var studerende på Handelshøjskolen i Aarhus.

Det var i 2006, og Peter Mühlmann begyndte at bide mærke i nogle bekendtes historier. Én handlede om et køb af et kamera i en netbutik, der viste sig at være svindel. En anden handlede om en busfuld turister, der var endt på et hotel i Tyrkiet, der excellerede i sin totale mangel på toiletter. Historierne voksede sig til ideen om at skabe en virksomhed, der var baseret på et forum for brugeranmeldelser, man kunne stole på.

Trustpilot

Herfra gik det fremad. Peter Mühlmann fik et familiemedlem til at investere 100.000 kroner i konceptet og kom på den måde i gang. Gradvist voksede brugerantallet og anmeldelserne. Samtidig ændrede han trin for trin mulighederne på sitet, og det mest centrale var, at han gav virksomheder mulighed for at købe sig til funktioner på Trustpilots site – funktioner der kunne sørge for, at de kunne tiltrække sig kunder, hvis brugerne gav dem gode ratings.

Kort tid efter meldte den første venturefond sig med det første millionbeløb. Derefter kom den næste, og i 2012 kulminerede det med 75 millioner kroner fra Index Ventures. Hermed blev grunden til den nuværende USA-satsning lagt.

Trustpilot har dog oplevet at komme i skudlinjen undervejs i den knap otte år lange rejse, og det er troværdigheden, der ofte bliver stillet skarpt på – også i den danske presse. Beskyldningerne kan handle om, at Trustpilot lægger hjemmeside til falske brugeranmeldelser, at der er svindlere blandt virksomhederne på sitet, og at de via tricks kan forvride de resultater, der møder brugeren.

Peter Mülhmann vil ikke afvise, at der i nogle tilfælde kan stå misvisende information på Trustpilots site. Men han mener også, at bliver nødt til at være realistisk som bruger af anmeldelsessites.

»Vi forsøger at dæmme op for det meste via brugervilkår og guidelines. Derudover får vi tip fra brugere og nogle gange tidligere ansatte i virksomheder. Endelig søger vi efter mærkelige mønstre i dataen – hvor der for eksempel pludselig kommer en masse anmeldelser af noget, der ellers aldrig bliver anmeldt,« siger han og tilføjer:

»Men når alt kommer til alt, så handler det om, at man også skal være en skeptisk forbruger på nettet. Koster et par Nike-sko 75 kroner, så er de nok ikke helt ægte. Og man bliver altså også nødt til at spørge sig selv om, hvad alternativet til sites som vores er. Facebook-indlæg, blogs på nettet – har man som forbruger bedre styr på, hvem det egentlig er, der står bag de indlæg?«

pix-pengesedler

Trustpilot får næppe mindre at se til på den front i fremtiden. Den amerikanske del af forretningen vokser med raketfart, og der er efter under et år i USA flere brugere her, end der er på det oprindelige marked i Danmark. Den danskbaserede virksomhed har endnu ikke sorte tal på bundlinjen, men det er heller ikke et fokusområde lige nu. Trustpilot har sat kursen mod verdensmarkedet, og mulighederne for at være en del af et globalt eventyr har indtil videre været mere end nok til at få venturefondene med på vognen. Det er det også for Peter Mühlmann:

»Vi fokuserer ikke på at få overskud lige nu. Det vigtige for mig er, at jeg kan sige, at den grundlæggende forretning er så sund, at jeg kunne få sorte tal på bundlinjen lige nu, hvis jeg ville. Men så ville jeg sætte udviklingen i stå. Lige nu handler det altså om noget andet – kan vi komme ind i USA, så kan vi også tage resten af verden.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere