Del : SMS
Berlingske Business

Mænd vil have personlig service på nettet

pix-onlineshopping
Mænd og kvinder shopper lige ofte på nettet, men når mændene klikker varer hjem, kigger de efter andre ting end kvinderne, viser tal fra FDIH og Epinion. De vil have kundeservice, og får de den, kommer de igen. ARKIVFOTO

Mænd og kvinder shopper lige ofte på nettet, men når mændene klikker varer hjem, kigger de efter andre ting end kvinderne, viser tal fra FDIH og Epinion. De vil have kundeservice, og får de den, kommer de igen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dagligvarerne lægges i den digitale indkøbskurv, efter togbilletterne er bestilt og kondiskoene klikket hjem. Danskerne køber på nettet som aldrig før, og sidste år stod internethandlen for knap en femtedel af det samlede forbrug. Mænd og kvinder handler lige ofte, men alligevel er der klare forskelle.

»Det afspejler sig først og fremmest i, hvad vi køber på nettet. Mænd køber elektronik og teknik, mens kvinderne i vid udstrækning bærer tøjsalget, der ikke fylder meget i mændenes verdensbillede,« siger Henrik Theil, kommunikationsansvarlig i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Han har i samarbejde med analyseinstituttet Epinion analyseret mænd og kvinders købsadfærd på internettet, og han kan fortælle, at mændene, ud over at være overrepræsenterede i køb af underholdning, elektronik og teknologi, også er mere loyale og bruger flere penge end kvinderne.

04busPix-Cloakroom.jpg

Undersøgelsen viser, at service og bekvemmelighed er internettets store fordel. Ifølge Henrik Theil er det, at man kan handle, når man har tid, og faktisk kan spare tid på den måde, det vigtigste for forbrugerne.

Derefter kommer andre faktorer som pris, udvalg og muligheden for at få leveret til døren. Særligt for mændene er det ifølge Henrik Theil, at de forventer en anden kundeservice end kvinderne.

Hver femte mand er i kontakt med web-shoppen før, under eller efter handlen, og ofte flere gange.

»Mænd henvender sig oftere til forretningen, end kvinder gør. Man kan sige, at kvinder er mere socialt lydhøre, læser kommentarer og søger andres rådgivning, inden de køber. Det gør mændene ikke, i stedet kontakter de oftere butikken, og det stiller krav til virksomheden,« siger han og understreger, at mændenes behov for service kan hænge sammen med, at de køber varer, der kræver en anden indsigt:

»Man kan sige, at det at købe en kjole er relativt lavpraktisk i forhold til at købe elektronik eller tekniske produkter. Der kan det være en god idé, at man kan ringe og spørge.«

Christian Agger

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere